Israel Hayom

בנט לא ניצח, שיקלי לא הפסיד

- נועם פתחי

כלי התקשורת בישרו: "ניצחון לבנט: שיקלי יוכרז כפורש", אבל החגיגות מוקדמות מדי. לא מפני שיש סיכוי אמיתי להפוך את הקערה, אלא מפני שהדחת שיקלי תיתן רוח גבית למחנה שבשבילו נשכב על הגדר, ויש האומרים (כלומר אני) שאף תבנה את קמפיין הימין כולו בבחירות הקרבות.

לכאורה, מדובר במכה קשה לפוליטיקאי שקנה את עולמו בכך שלא הסכים לעשות שקר בנפשו. תיסגר בפניו הדלת מלרוץ ברשימה קיימת, הוא יאבד את מיליון השקלים שהמדינה נותנת כמימון בחירות לח"כים שלא הופרשו, ואם יקים רשימה עצמאית - ילווה אותו הדיון הציבורי המדאיג "האם הצבעה לשיקלי זה לשרוף את הקול ולהביא לאובדן שלטון הימין?".

אבל מילה טובה על בנט: במסע הנקמה שלו, בנט בנה את קמפיין הימין בראשות נתניהו לבחירות הבאות.

בפני גיבור העלילה עומדות שלוש אופציות מרכזיות: לעמוד בראש רשימה שירכיב, לחזק רשימה שתורכב, או להישאר בציבוריות באמצעות תפקיד שיקבל מבנימין נתניהו.

אם ירכיב רשימה, הצלחה של מפלגה ללא פעילים אינה ודאית, אך המצב לא רע בהכרח. קמפיין בחירות צריך סיפור, ושיקלי מביא סיפור אמוציונלי כמו שאין לאף ימני אחר: "עם ישראל לא טיפש... לכאורה אתמול הפסדנו והוכרזתי כפורש - אבל היינו מאושרים עד הגג מהתמיכה האדירה", אמר שיקלי בסוף הדיון, והוא לא טועה. המותג "שיקלי" יזכה להכרת תודה שתודלקה אתמול מחדש; אם עד היום דמותו בעלילה היתה של גיבור ערכי, מהיום היא תזכה ליחס של מרטיר.

הקמת רשימת שיקלי מדאיגה מאוד את המחנה הלאומי, בעיקר על רקע החשש שמצביעים כבר לא ייתנו בקלות את קולם למפלגות אווירה קטנות, שעלולות לבגוד פוליטית או להימחק. מצד שני, מעולם לא היו רק שתי מפלגות מימין לימין - האתגר יהיה לשלוט בסיכויים שלהן לעבור.

הציבור שיבחר בשיקלי יאמין במערכת הבחירות לעוד הבטחה: פרישה במצב של סיכון המחנה. התחושה כאן היא שמדובר בנון־פוליטיקאי, שיפרוש אם יגלה שהוא הולך לקבור קולות לימין.

אל מעגל מכירי התודה יצטרפו הבוחרים הצעירים. חלקם מחפשים הצבעת מחאה, חלקם ניזונים מ"ארץ נהדרת", כאלה שירגישו שלהצביע לנתניהו זה להצביע לתבשיל שכבר חומם בעבר - שיקלי על הפוסטר יסגור להם את הפינה של מותג חדש ונקי משחיתות ומשיח אלים.

קולות הימין שהלכו אחרי בנט וסער, ושלאחר שנה גילו שקיבלו מפלגות שכל מהותן התרפסות בפני רשימה ערבית, שימור כוחה של מערכת המשפט והתנכלות לנתניהו - יחפשו בית חדש.

קו עלילה נוסף יתרכז סביב ה"אנדרדוג": בקמפיין הימין יתנהל קרב תודעתי עיקש על "מיהו הקורבן". כי אם נתניהו הוא קורבן של מערכת המשפט והתקשורת המוטה, שיקלי הוא קורבן של בנט והימין שבגד במחנה, ומצביעים רבים יקפצו על ההזדמנות לעשות עבורו את התיקון.

ועוד נתון חשוב: לקראת קו הסיום, מכונת המנדטים של נתניהו לא תוכל להתעלם מלסייע לשיקלי ולייצר צו 8 בקלפי, כשם שהוצא לכוח סמוטריץ' בזמנו. אז בקרב בנט ניצח, אך במלחמה כולה - לא בטוח בכלל.

המותג "שיקלי" יזכה להכרת תודה שתודלקה אתמול מחדש; אם עד היום דמותו בעלילה היתה של גיבור ערכי, מהיום היא תזכה ליחס של מרטיר

 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel