Israel Hayom

"מו"מ עם המלך עבדאללה על הר הבית נידון לכישלון"

בכיר לשעבר במערכת הביטחון מזהיר: "בית המלוכה לא מסוגל להביא הישגים - וזה עלול להוביל להידרדרות" ● גורם פלשתיני: "ישראל סירבה לאשר מינוי שומרי וואקף חדשים שביקשה ירדן"

- אריאל כהנא ודנה בן שמעון

בכיר לשעבר במערכת הבי טחון מזהיר מכוונת הממשלה להיכנס לשיחות רחבות היקף עם ממלכת ירדן על הנעשה בהר הבית. לדברי הבכיר, שטיפל במשך שנים בקשר עם ירדן, משא ומתן עם בית המלוכה על המצב בהר הבית יוביל בהכרח לכישלון.

הבכיר הישראלי הדגיש כי "לבית המלוכה הירדני, וגם לוואקף הכפוף לו, בכלל אין שליטה על מאות אלפי הצעירים שעולים להר הבית, ועל רוב הארגונים האסלאמיים שפועלים בו. הוואקף לא יכול למנוע את הכנת מצ בורי האבנים או את זריקתם, וזה גם לא תפקידו. לכן אין טעם בסיכומים עם בית המלוכה הירדני על היקפי

פעולה בהר".

הבכיר לשעבר הוסיף כי בשל העו בדה שהשיחות צפויות להיכשל, מוטב שלא לפתוח בהן. "יהיו דרישות יר דניות שישראל לא תוכל להיענות להן", הוא מסביר. "וכשזה יקרה, בית המלוכה יוצג בביתו פנימה כמי שלא מסוגל להביא הישגים. זה מה שעלול לדרדר את המצב, ולכן שיחות כאלה, מנוגדות לאינטרס של ישראל ושל ירדן גם יחד", אמר הבכיר.

הדברים באים על רקע מסמך הד רישות שהעבירו לממשלה יו"ר רע"מ, מנסור עבאס, וממלכת ירדן, בנוגע למצב בהר הבית. לפי פרסומים שו נים, ירדן דורשת את קבלת כל הס מכויות לניהול ההר, ובכללן צמצום דרסטי במספר היהודים שייכנסו אליו.

בד בבד, במערכת המדינית מא שרים את הפרסום באתר וואלה, ול פיו ישראל וירדן הסכימו לכנס את "הוועדה לענייני ירושלים". עם זאת, במשרדי החוץ וראש הממשלה מנסים לגמד את הסוגיה וטוענים שעדיין לא נקבעו שיחות.

בתוך כך, גורם פלשתיני ממזרח ירושלים אומר ל"ישראל היום" כי ירדן מינתה לאחרונה עשרות שומרי וואקף חדשים בשל המחסור בשומרים, וישראל מסרבת בינתיים להכניסם לאל אקצא. "יש דרישה ישראלית לקבל את השמות כדי לבצע בדי קות ביטחוניות, אך בוואקף סירבו", הסביר הגורם.

"ירדן, הרשות וישראל - כולן מתואמות עם האמריקנים כדי לה פחית את המתיחות. בירדן יש רצון להדגיש את ההתחייבויו­ת של ההסכם משנת 2014 בהובלת מזכיר המדינה לשעבר ג'ון קרי, הקובע שאל אקצא הוא לתפילת מוסלמים בעוד השאר יכולים לערוך ביקורים בלבד.

"המלך עבדאללה חושב שהמעמד שלו באל אקצא הוא חלק מהלגיטי מיות שלו כשליט הממלכה, ויציבות המשטר שלו תלויה בהמשך האפו טרופסות בהר הבית", הסביר הגורם ממזרח ירושלים.

 ?? ?? עבדאללה ואבו מאזן. "מתואמים עם האמריקנים"
עבדאללה ואבו מאזן. "מתואמים עם האמריקנים"
 ?? ?? "ישראל לא תיענה לדרישות ירדן" צילום: אי.אף.פי
"ישראל לא תיענה לדרישות ירדן" צילום: אי.אף.פי

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel