Israel Hayom

ספרים לקום משנת מוות

איש שקובר את אשתו ששבה לחייו כחתולה, וטייס מת שמבקש מאשתו להביא אותו לקבורה ● סיפוריה של לודמילה פטרושבסקיה, שכתביה נאסרו לקריאה ברוסיה הסובייטית, מציגים מסתורין חילוני של אכזריות

- אלעד נבו

"מיסטיקה" ביוונית עתיקה משמעה עצימת עיניים או סתימת פה. כלומר, בלימה, הסתרה, מסתורין. החוויה המיסטית מאפשרת להיחשף אל המתרחש ברגע שבו האנושי מושהה, סותם את עיניו ואת פיו. מאורע שמביא אל האנוש הסופי והמקומי רסיסים מההתרחשות של האינסופי, הרחוק והבלתי ניתן למישוש. כל אלה אמורים למלא את התרגום החדש לספרה של היוצרת הרוסייה לודמילה פטרושבסקיה, ילידת ,1938 אשר מציגה אסופה צפופה של מעשיות וסיפורים מיסטיים. האדם אכן ניצב כאן סתום עיניים, כפי שמציעה הפרשנות האטימולוגי­ת של המילה מיסטיקה, כשמתגלה ללא הרף כמה הוא נתון בידי הכוחות העלומים של ההוויה, המטלטלים אותו מקצה לקצה.

המסתורין שמציעה פטרושבסקיה מסתמך על שתי תוה פעות מעבר - החלום ותחיית המתים. הפלישה של החיים שאחרי המוות ושל החיים שאחרי השינה אל השגרה הנורה מטיבית משרטטים את גבולות החריגה מהמציאות שפורסת הסופרת הרוסיה.

איש שקובר את אשתו ששבה לחייו כחתולה; טייס מת שמבקש מאשתו להביא אותו לקבורה; נערה שמתה ואביה חוטף את גופתה, ומסתיים בשורות: "ואולם הוא שמר על שתיקה בנוגע ללב האדם הנא ההוא שהוא נאלץ לאכול, ובלבד שהיא לא תאכל. אבל זה הרי קרה בחלום, וחלומות אינם נחשבים". כל אלה מציגים מסתורין ללא אלוהים, מסתורין חילוני, שטבעו תחושת זרות עמוקה ואף אכזריות. המתים הם "אחר" מוחלט שמוחק את הסדר הקיים, ומקור הופעתם נותר עלום. הופעתם נטולת פשר או הסבר, ובכך יוצרת תחושת אימה.

לצד המתים, לאורך מרבית הסיפורים חוזרות ומופיעות דמויות שהן ארכיטיפ של מסתורין מהאגדות - מכשפים, יערות, חתולים, זקנות וקבצנים, המקנים לסיפורים גוון פנטסטי שמשיק למרחב הסלאבי.

כפי שנכתב בהקדמה לספר, ספריה של המחברת צונזרו ונאסרו לקריאה ברוסיה הסובייטית. גם לאחר הסרת החרם, כתביה לא התה קבלו בקלות, בעקבות סגנונם הקודר. רק בשנות הה08, לקראת התה פרקות בריה"מ, החלה לזכות בהכרה רוסית ומערבית. מעניין לחשוב על הסיפורים המסתוריים של פטרושבסקיה וסגנונם בהקשר ההיסטורי והעכשווי של רוסיה. היחס למסתורי ברוסיה ידע תהפוכות רבות לאורך השנים. הכנסייה האורתודוקס­ית מילאה תפקיד משמעותי בניהול מדינה לאורך כל המילניום השני, אך בתחילת המאה הה02, עם עליית הבולה שביקים לשלטון וביסוס האידיאולוג­יה הקומוניסטי­ת, הוצאה הכנסייה מחוץ לחוק ונרדפה. הדתיות החזקה שליוותה את החיים הרוסיים הודחקה עד קצה היכולת. עוד לפני המהפה כה הקומוניסטי­ת בלטה בנוף דמותו של גריגורי רספוטין, מיסטיקן רוסי שליווה מקרוב את חייו של הצאר ניקולאי השני. תופעות עלהטבעיות היו חלק בלתי נפרד מרוסיה בימי הצאר, ודמות האיכר הפשוט שהפך לנזיר עוררה עניין ברחבי אירופה. למרבה ההפתעה, המיסטיקה נוכחת ברוסיה גם כיום ומלווה את ניהול המדינה. שמועות רבות מספרות לאחרונה כי את חייו של ולדימיר פוטין מלווים שאמאנים רבים שמייעצים לו כיצד לפעול. על פי השמועות, הם מסייעים לו להתמודד עם מחלה אונה קולוגית, בין היתר באמצעות הקרבת קורבנות מהחי. המיסטיקה היא חלק בלתי נפרד מהסביבה הרוסית, בין שהיא מדוכאת ומודחקת ובין שהיא מופיעה במלוא הדרה. הסיפורים המיסטיים של פטרושבסקיה יכולים אולי לחשוף בפני הקורא העברי מעט מהמתח המיסטי הרוחש במדינה וכיצד הוא יכול להתבטא. זוהי מיסטיקה צורמנית, שדוחקת את המציאות לפינות משונות וחסרות פשר. כפי שהלהט המיסטי עלה והודחק ושוב עלה לאורך ההיסטוריה הרוסית, גם כאן, העלהטבעי מציץ מן החרכים, במקומות שהמקומי והביתי נעשה לאלהביתי המבעית. לעומת מרבית הסיפורים, שעוסקים במתים וברוחות כאמור, בולט הסיפור "רובינזונים חדשים", שזכה להכרה בינלאומית, המתפקד כמשל שמתכתב היטב עם

 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel