Israel Hayom

"מקבלים כסף מירדן, אך לא מסכלים פרובוקציות של חמאס"

- דנה בן שמעון

שומרי הווקף באל אקצא נהנים ממעמד מיוחד. הם מועסקים על ידי הירדנים, ומ שכך אמורים לדאוג לאינטרס של בית המלוכה: שמירת האפוטרופסו­ת של הממלכה בהר הבית. אלא שספק אם שומרי הווקף, שמקבלים את מש כורותיהם מעמאן, עושים מאמץ מיוחד כדי לבצר את התפקיד המיוחד של ירדן בהר.

אירועי השבועות האחרונים באל אקצא מראים כי שומרי הווקף לא יצאו מגדרם כדי למנוע את מפגני הכוח וניסיונות ההשתלטות של חמאס, אנשי חזב א תחריר, וגורמים פלשתיניים אחרים על אל אקצא. גם אם היו ניסיונות לכאורה מצד אנשי הווקף מעת לעת להרגיע את המפגינים הפלשתיניים בהר, הרי הדבר היה למראית עין בלבד.

איש משומרי הווקף לא יצא להתעמת בנחישות עם הצעירים שנשאו את דגלי חמאס, ולא נראה כי מי מהם מוכן לסכן את חייו בשביל המלך הירדני. בכל משמרת יש אחראי משמרת. שומרי הווקף

נושאים מכשירי קשר קטנים וטלפונים ניידים. אלה משמשים אותם בעיקר לתיעוד מה שמכו נה "הפלישות והפרובוקצי­ות" של ביקורי יהודים בהר. את התפרעויות הצעירים הפלשתינים הם מתעדים פחות.

גורם המעורה בפרטים אומר כי בחלק גדול מן המקרים הם אינם בוגרי קורס המכשיר אותם לתפקיד, וכי משימתם הצטמצמה במשך הש נים "לפיקוח על מי שאינם מוסלמים בהר הבית". לעיתים קרובות, אפשר לשמוע על מעצרים של שומרי הווקף והרחקתם לפרקי זמן מסוימים מההר, בטענה כי נטלו חלק בהפרעה לשוטרים או לסדר בהר. "הם מתמקדים בביקורים של יהודים, בזה הם מאוד פעילים", אומר גורם נוסף, "לא ראינו שהם מסכלים פרובוקציות של חמאס בהר. זאת אחת מהבעיות, שהם נתפסים כמי שמזוהים יותר עם הצעירים שמפגינים באל אקצא מאשר עם הווקף".

המינויים של שומרי הווקף עוברים אישור של המודיעין הירדני, אך רובם ככולם אינם ירדנים, אלא מקומיים שחיים במזרח ירושלים.

כל השפעה בהר שאינה ירד נית, היא מקור לחשש עבור בית המלו כה, ודאי כשמדובר בגורמים אסלאמיסטיי­ם. ירדן והרשות הפלשתינית חולקות כעת אינטרס משותף: לעצור את השתלטות חמאס על ההר.

עם זאת, צריך לזכור שגם ביניהן יש תחרות סמויה. בעבר הירדנים העבירו לישראלים את חששם מפני "הניסיונות של הרשות להדק את אחיזתה בהר ולהכניס עוד נציגים מטעמה למו עצת הווקף".

 ?? ?? התפרעות בהר הבית צילום: רויטרס
התפרעות בהר הבית צילום: רויטרס

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel