Israel Hayom

סינוואר מאיים, אבל אין לו במה להתפאר

- יואב לימור

טוב עשה מנסור עבאס כשנפנף את סינוואר, והבהיר שהוא פועל רק לפי האינטרס של ערביי ישראל. זה חשוב להחזרת סינוואר לגודלו הטבעי

על רקע הפיגוע הקשה שבו נרצח שלשום בלילה מאבטח בא ריאל, הגביר אתמול חמאס את מאמציו לעודד פיגועים ואלי מות משני צידי הקו הירוק. הנאום של מנהיגו, יחיא סינוואר, היה ניסיון לשמר את המאבק סביב הנרטיב שמסגד אל אקצא בסכנה. זה היה נאום מסוכן, בעיקר משום ההתייחסות המפורשת שלו לערביי ישראל. סינוואר, שנגוע בסממנים של שיגעון גדלות מאז מבצע שומר החומות בשנה שעברה, שיחק בו מפורשות בתוך הפוליטיקה הישראלית. הוא ביקש למצב את עצמו לא רק כעוד גורם טרור שמחפש פעלתנות לאומנית גם מקרב גורמי הפנים, אלא כמי שמנסה להיות קובע גורלות גם בממשלת ישראל ובבית הנבחרים שלה.

טוב עשה מנסור עבאס כשנפנף את סינוואר, והבהיר כי הוא פועל רק לפי האינטרס של ערביי ישראל. זה מרכיב חשוב בהחזרתו של סינוואר לגודלו הטבעי: מנהיג של ארגון טרור לא גדול, שטועה לחשוב שהוא מציב משוואה לישראל. דבריו על כך שישראל היא "קורי עכביש" היו חיקוי דהוי לנאום של נסראללה אחרי נסיגת צה"ל מדרום לבנון. גם נסראללה למד מאז דבר או שניים, וממילא - ספק אם לסינוואר יש במה להתפאר: אף אחד מהפיגועים שהיו בשבועות האחרונים לא בוצע בידי ארגונו.

חמאס אמנם צבר פופולריות רבה ברחוב הפלשתיני והמזרח ירו שלמי וברשתות החברתיות, אבל מבחינה מבצעית נטו - החודש האחרון היה עבורו כישלון מוחלט. סינוואר מבין את זה היטב, ולכן מנסה לרכוב על גבי הצלחות של אחרים. המאמצים האלה יימשכו בימים הקרובים, עד עיד אל פיטר שמסיים את חודש הרמדאן, וגם קצת אחר כך, עד יום העצמאות. סינוואר ביקש מפורשות בנאומו לשמר אותם גם בהמשך; זאת דרכו להבטיח שחמאס יישאר רלוונטי גם מבלי להבעיר את גזרת עזה. הוא אמנם איים כי ארגונו מסוגל לשגר יותר מ 1,000 רקטות בו בזמן.

ועדיין, לישראל צפוי אתגר ביטחוני לא פשוט ביו"ש. הפיגוע בא ריאל יעודד, מן הסתם, ניסיונות חיקוי, כפי שאירע אחרי פיגועים דומים בעבר. זה יחייב את צה"ל להסיט כוחות, שמוצבים כעת לאורך קו התפר, לטובת פעילות מבצעית בעומק השטח הפלשתיני - בה תבסס על מידע מהשב"כ - שתוביל למעצרים ולחקירות שיאפשרו לסכל פיגועים נוספים. נראה גם עיבוי כוחות לאורך הצירים ובכני סות ליישובים. גם כאן, אפשר להעריך שיהיו מי שינסו לשוב ולאתגר את מערכי האבטחה.

לצד הפעילות המבצעית, יידרש צה"ל לבחון במסגרת תח קיר הפיגוע את שיטת האבטחה ונוהליה בעמדה שבה נרצח המא בטח. התחקיר הראשוני לימד שהמחבלים תצפתו על העמדה, וזיהו אותה כנקודת תורפה בטרם פעלו. גם הפעילות הטקטית של המא בטחים בשטח דורשת בחינה, בעיקר בשלבים שקדמו לירי: מרגע שהמחבלים פתחו באש מהרכב שבו נסעו, הגן המאבטח שנר צח בגופו על המאבטחת שאיתו, בת זוגו, ושילם על כך בחייו. המחבלים שביצעו את הפיגוע פעלו בלי תחכום רב, מה שמגביר כמו בן את התסכול בשב"כ ובצה"ל. הם נלכדו בבתיהם - כל אחד ונשקו המאולתר איתו - וחקירתם הראשונית העלתה שפעלו ביוזמה עצמאית, וללא סיוע או הכוונה של ארגון כלשהו.

בשונה מרוב מבצעי הפיגועים באחרונה, הם נכנעו ללא קרב, ולכן גם נותרו בחיים, מה שיאפשר ללמוד מהם על תכנון הפיגוע, ועל הדרך שבה השיגו את כלי הנשק ששימשו אותם.

מערכת הביטחון בוודאי תטמיע בהקדם את לקחי הפיגוע, אבל הט ענות שנשמעו אתמול נגד השימוש בחברות אבטחה אזרחיות ביו"ש היו מוטעות. למאבטחים האזרחיים יש תרומה משמעותית לאבטחת הגזרה, בעיקר במעברים וביישובים. מאחר שמדובר ביוצאי יחידות קרביות שזאת פרנסתם, הם בדרך כלל גם מיומנים ושקולים יותר בפעולתם מחיילים בסדיר.

הפתרון, אם נדרש כזה, הוא בשיפורים נקודתיים, ולא בהחלפת הקונ ספט. העובדה שמבין 15 נרצחי החודש האחרון בפיגועים, ההרוג שלשום היה הראשון ביו"ש, מלמדת שהלחץ הביטחוני עובד ויש להמשיך בו, בוודאי על רקע דבריו של סינוואר.

 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel