Israel Hayom

הולכים לאורה

הוגת חידון התנ"ך, אורה הרצוג, נפטרה השנה ● נחשף מכתב שהקדיש לה מנכ"ל משרד רה"מ דאז, טדי קולק ● הנשיא הרצוג, בנה: "היה לה חשוב שיזכרו את יוזמתה"

- יורי ילון

חידון התנ"ך העולמי לנוער, שיתקיים במהלך יום העצמאות בשבוע הבא, יוקדש השנה לזכרה של אורה הרצוג ז"ל, אמו של נשיא המ דינה יצחק הרצוג.

הרצוג, שנפטרה בינואר השנה, הגתה בשנת 1958 את החידון, שיועד בתחילה למבוגרים, כמזכ"לית הוועדה לאירועי שנת העשור למדינה. חידון התנ״ך העו למי סחף אחריו קהל גדול, ומאז מתקיים בכל שנה חידון התנ"ך העולמי לנוער.

בימים אלה נחשף מכתב שנשלח לה רצוג בחתימתו של טדי קולק, מי שהיה אז מנכ"ל משרד ראש הממשלה )ולי מים ראש עיריית ירושלים המיתולוגי(. הרצוג קיבלה את המכתב יחד עם ספר תנ"ך ב 16 ביוני ,1959 עם חתימות של כל המשתתפים בחידון הראשון.

במכתב, שעליו לוגו של משרד ראש הממשלה, נכתב: "כיוזמת רעיון החידון התנכי, מוגש לך בזה לאות הוקרה והע רכה ספר תנ"ך שבראשו חתימת ידם, למזכרת, של המשתתפים בחידון התנ"ך הבינלאומי. 'הקדמה' זו לספר תזכיר לך את אחד האירועים שלנו בשנת העשור, ותחיה חוויה שאפשר להגיד עליה, ללא חשש, שהיא 'בלתי נשכחת'".

נשיא המדינה, יצחק הרצוג, אמר ל"ישראל היום": "אמי היתה מזכי רת חגיגות העשור של מדינת ישראל ב .1958 היא חיפשה רעיון מקורי וחדש, ובאה עם חידון התנ"ך. אני זוכר שכל המדינה היתה מרותקת לשידור. עמוס חכם ניצח, הוא היה גאון. אני פוגש אנ שים שחוויית החיים שלהם היתה להגיע לארץ לחידון. זה אירוע מכונן ליהודים מכל העולם, ומרשים שהם באים ומת מודדים. אני חושב שאנחנו חוטאים בכך שלא לומדים מספיק תנ"ך".

הנשיא הוסיף כי "השנה מקדישים את חידון התנ"ך לזכרה של אמא, ויוק רן סרטון על חייה. אמא תמיד אמרה: 'אני רוצה שעל הקבר שלי יכתבו שאני הוגת חידון התנ"ך', ואכן ציינו את זה על המצבה שלה".

הגברת אורה אמב"ש )אני מאמין בא מונה שלמה(, לימים הרצוג, נולדה במצ רים להורים ילידי יפו, והיו לה עוד שלו שה אחים ואחיות. היא גדלה והתחנכה באיסמעיליה ובקהיר, וסיימה תואר רא שון במתמטיקה ובפיזיקה. בשנת 1946 עלתה ארצה, הצטרפה לארגון ההגנה ולמדה בבית ספר לדיפלומטיה.

ב 1947 נישאה למי שהפך לנשיא השישי, חיים הרצוג ז״ל. כקצינה במ חלקת המודיעין נפצעה קשה במהלך מלחמת העצמאות.

במהלך חייה כיהנה הרצוג בתפ קידים רבים שתרמו למדינה. ביניהם: מנכ״לית המועצה לתרבות ולאמנות, מייסדת ״המועצה לישראל יפה״ ורא שת מבצע "ישראל לובשת ניקיון". כמו כן, פרסמה את הספר "סודות האירוח״.

 ?? ??
 ?? ??
 ?? ?? המכתב של קולק
המכתב של קולק
 ?? ?? העריך. טדי קולק צילום: משה שי
העריך. טדי קולק צילום: משה שי
 ?? ??
 ?? ?? אורה הרצוג ז"ל צילום: לע"מ
אורה הרצוג ז"ל צילום: לע"מ

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel