Israel Hayom

מפלגה בלי אלוהים

על מועמדים שיעים ברשימות מתחרות מופעל לחץ לפרוש, דלק מחולק בחינם והיריבים הופכים למשתפי פעולה עם ישראל ● החודש חיזבאללה יעמוד למבחן בקלפי - ואין לו כוונה להפסיד

- שחר קליימן

אחד המועמדים השיעים בבחירות לפרלמנט הלבנוני במחוז בעלבכ, ראמז אמהז, הודיע לפני יותר משבוע על פרישתו מהמרוץ - ולא במקרה. אמהז היה חלק מרשימת "בניית המדינה", שמפלגת הכוחות הלבנוניים הנוצרית השתלבה בה, למורת רוחו של חיזבאללה.

"לא התמודדנו כדי להשמיץ את הנשק של ההתנגדות. התברר לנו שה רשימה נתמכת על ידי גורמים שעוינים את חיזבאללה ודורשים לפרז את הנשק שלו. הנשק הזה מכבד את כל האומה האסלאמית. היינו שותפים בהתנגדות לישראל, ולכן כבר לא מכבד אותי לה משיך להתמודד ברשימה שמשתייכת לכוחות הלבנוניים", הסביר אמהז.

אלא שלטענת המפלגה הנוצרית, המועמד השיעי היה נתון ללחץ מצד אנשי חיזבאללה באזור הבקעה הלבנונית שבמזרח המדינה. פרישתו שירתה את האינטרס של רשימת "התקווה והנא מנות", שבה רצים אנשי ארגון הטרור.

מקורות לבנוניים סיפרו כי חיזבאללה לחץ על משפחתו והיא גרמה לו לפרוש. ההערכה היא שלחצים דומים יובילו לפ רישת מועמדים נוספים שמאיימים על מקומותיהם של אנשי חיזבאללה במחו זות הבחירה השונים.

סעודיה הפכה לדמון

האיבה של אנשי נסראללה לכוחות הלבנוניים התעוררה באוקטובר .2021 צלף הרג אז לפחות חמישה מפעילי חי זבאללה שהפגינו נגד השופט בחקירת הפיצוץ בנמל בביירות. עם זאת, הפ עולות האחרונות משקפות חשש של הארגון מהבחירות ב 15 במאי.

התשובה היא הסתה כלפי הכוחות הלבנוניים וכל מי שמשתף איתם פעו לה. לעיתים, הלחץ יוצא משליטה. כך כנס בחירות של השייח' השיעי עבאס אל ג'והרי בבעלבכ פוזר בעקבות ירי חי.

מלבד ההאשמה כי המפלגה הנוצרית משתפת פעולה עם ישראל, סגן מנהיג חיזבאללה, השייח' נעים קאסם, טוען כי ברור שסעודיה מאמצת את הכוחות הלבנוניים. כך קאסם מנסה ליצור מש וואה מלאכותית לאור היותו של חיזבא ללה ארגון שפועל למען האינטרסים של איראן. רוצה לומר: אנחנו לא היחידים שנתמכים על ידי גורמים זרים.

לא ברור אם בארגון מאמינים לעצמם. דרך אחרת שלהם לצבור כוח פוליטי היא באמצעות חלוקת דלק, מצרך יקר בלבנון השרויה במשבר כלכלי. בש בוע שעבר הארגון הודיע כי יתרום דלק ל 116 בארות נפט כדי להפעיל את הג נרטורים של המשאבות. הדלק, אגב, הושג מהפטרונים בטהרן.

המאזן עשוי להשתנות

למרות מאמצי חיזבאללה, יותר ויותר קולות בארץ הארזים יוצאים נגד אר גון הטרור והשפעתו ההרסנית על לב נון. מועמדת למושב הסוני בפרלמנט בביירות, רשא עיתאני, אמרה כי "הנשק של חיזבאללה משפיע באופן שלילי על הלבנונים ועל קשרי החוץ של לבנון". עיתאני אף הבהירה כי למדינות מתק דמות אין שני צבאות נפרדים.

בה בעת, גם ריאד חוטאת בכלכלת בחירות. החודש נחתם מזכר הבנות של סעודיה וצרפת בשגרירות הצרפתית בביירות. במסגרת המזכר, יסופק סיוע של כ 30 מיליון יורו לשורת מיזמים הומניטריים. בסעודיה החזירו גם את השגריר שלהם לביירות לאחרונה והניחו לסערה הדיפלומטית שהביאה להתפט רותו של שר ההסברה הלבנוני. בכל זאת, הסיכוי לבלום את ההשפעה האיראנית בפרלמנט הלבנוני חשוב יותר.

בהקשר זה, פרשן לבנוני העריך כי הקרב האמיתי יתנהל בגזרת הקול הסוני. לדבריו, תנועת אל מוסתקבל הסונית, שהמנהיג שלה סעד חרירי פרש, הצליחה בעבר לשנות לחלוטין את מאזן הכוחות ולהביא לניצחון של המחנה המתנגד לחיזבאללה. לדבריו, עלייה בשיעור ההצבעה של הסונים יכול לשנות את יחסי הכוחות בגלל הפיזור שלהם במ חוזות הבחירה השונים.

נוסף על כך, הפרשן ציין כי לחזרת השגריר הסעודי ווליד אל בח'ארי יש משמעות גדולה, שכן הוא יכול לתרום לשיתוף פעולה בין בעלות בריתה של ריאד ולתמוך בהן.

זה שנים שהשפעת חיזבאללה הובי לה את לבנון אל עברי פי פחת. החודש יתברר אם הארגון ימשיך להעמיק את שליטתו - או שלכל הפחות ייבלם.

 ?? ?? נסראללה צילום: אי.פי.אי
נסראללה צילום: אי.פי.אי
 ?? ?? פעילי חיזבאללה. איומים על המתחרים צילום: אי.פ.אי
פעילי חיזבאללה. איומים על המתחרים צילום: אי.פ.אי

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel