Israel Hayom

"לא מצליחים לשים אוכל על השולחן - המצב מייאש"

- נטע בר

בעוד המגעים לחזרתה של ארה"ב להסכם הגרעין עם איראן נראים כאילו הגיעו למבוי סתום, והסיכוי לה סדר שיסיר את הסנקציות מעל טהרן הולך ונראה קלוש - כלכלתה של איראן ממשיכה לסבול תחת הסנקציות והמ שבר הכלכלי העולמי.

העלייה במחירי האנרגיה והמזון, שהכתה בכל העולם, פגעה קשות בתו שבי איראן, שכוח הקנייה שלהם נשחק דרמטית בשנים האחרונות בשל אינפ לציה אדירה ומשכורות שלא עודכנו.

המצב הקשה גרם לעובדים מסקטו רים שונים לצאת בהפגנות זעם ברחבי המדינה, כולל בבירה טהרן, ובמהלך השבוע מחו על שכרם המורים, עוב די המעבדות וחברות התרופות, עובדי השלטון המקומי ופועלי הסקטור הפ טרוכימי במדינה.

בכמה מחוזות, שבהם אחוואז וחוזסטן, נרשמו שביתות ממושכות.

מי שסובלים במיוחד מהמחירים המאמירים הם הפנסיונרים, שנאלצים להספק בקצבה זעירה שלא עודכנה מאז תחילת המשבר. "בכל יום אני הולך ונעשה עני יותר. הקצבה שאני מקבל אפילו לא מספיקה על מנת לשלם את שכר הדירה והחשבונות. בכל מה שק שור למזון אני נאלץ לפנות לצדקה", מסביר לסוכנות הידיעות רויטרס מוח מד חוסייני, מורה בגמלאות, אב לשלו שה ילדים וסב לחמישה נכדים. "אחרי 30 שנה שבהן הייתי מורה, אני נאלץ לנהוג במונית בגיל 65 על מנת לכ לכל את משפחתי", מסביר הפנסיונר, שכל הכנסתו מסתכמת בפחות מ 250 דולרים בחודש.

נשיא איראן, אבראהים ראיסי, מחזיק בקו נוקשה מאוד מול המערב, ומסרב לקשור את מצוקה הכלכלית של ארצו להסכם הגרעין ולהסרת הסנקציות.

ממשלתו הראתה נכונות מעטה לה תגמש במשא ומתן, ונראה כי דווקא בחרה להערים קשיים על ממשל ביידן, בשעה שכלכלתה בכי רע. תחת זאת, ארצו מקדמת "כלכלת התנגדות", סדרה של תוכניות כלכליות שמתמקדות בה סתמכות עצמית, ובעקיפת הסנקציות של המערב על ידי הגברת הסחר עם מדינות שכנות, סין ורוסיה.

עם זאת, מוכנותה של סין לקנות נפט איראני במחיר מוזל משמעותה שאיראן לא מצליחה להתקרב לרמת ההכנסה שממנה נהנתה בעבר, והסובסידיו­ת הנ דיבות שהעניק המשטר לאזרחיו המו חלשים קוצצו משמעותית.

מחירי החשמל הוכפלו

בחודשים החרונים עלו באופן דר מטי מחירי האורז, מוצרי החלב, הבשר והחיטה. בשר נעשה יקר מדי עבור חלקים גדולים מהאוכלוסיי­ה, ובמ קומות מסוימים מגיע מחירו של בשר מכל סוג ליותר מ 40 דולר לק"ג בודד. מחיר החשמל במדינה הכפיל את עצמו. אם תושבת העיר טבריז סי פרה: "אני בקושי יכולה להרשות לע צמי מוצרי מזון עבור שני ילדיי. בעלי ואני בקושי מצליחים לשים אוכל על השולחן. המצב מייאש".

 ?? ?? אזרחים בטהרן צילום: אי.פי.אי
אזרחים בטהרן צילום: אי.פי.אי

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel