Israel Hayom

מה זה השטויות האלה 1 במאי

- הלל גרשוני ד"ר הלל גרשוני הוא חוקר ומחבר הספר "כסף של אחרים", הרואה אור בימים אלה

ב 14 ביולי 1889 נוסד בפריז ארגון "האינטרנ ציונל השני", ארגון שאיגד מרקסיסטים, קומוניס טים אחרים, סוציאליסטי­ם ואנרכיסטים, כולל מנה גדושה של אנטישמים. בחסות האינטרנציו­נל צמחו מפלגות סוציאליסטי­ות וקומוניסטי­ות ברחבי העולם, ונוסד "חג הפועלים" בתאריך 1 במאי - חג שנחגג ברוב עם בבריה"מ ובמדינות גרורות רבות, כולל בראשית דרכה הסוציאליסט­ית של מדינת ישראל.

למה 1 במאי? בתאריך הזה החלו "אירועי היימרקט" בשיקגו, כאשר במהלך הפגנות של ארגוני עובדים ואנ רכיסטים אחרים בדרישה לקיצור יום העבודה, התנפלו חלק מהפועלים השובתים על "שוברי השביתה", שפשוט רצו להרוויח את לחמם, מה שגרר ירי של שוטרים לעבר השובתים. יום לאחר מכן זרק אחד המפגינים פצצה אל עבר השוטרים, שהרגה שבעה מהם, מה שהתפתח לאירוע דמים עם ירי משני הצדדים. בסופו נשפטו והוצאו להורג חלק מן האנרכיסטים המעורבים במהומות.

את אירועי הדמים האלה ראו החברים ב"אינטרנציונ­ל השני" כסמל ומופת להתנהלות ארגוני העובדים במא בקם נגד הקפיטליזם. צבעה של מפלגת הפועלים נבחר להיות אדום, כדמם הנשפך של הפועלים והעובדים, וכסמל לכך שאלימות אינה מרתיעה את ארגוניהם.

לכן יש להצר על כך שישראל עדיין נותנת מעמד ל 1 במאי כ"יום בחירה" שאפשר לקחת בו חופש מהע בודה, ושארגוני שמאל עדיין חוגגים בגאווה. משטרים דכאניים ברחבי העולם העלו אותו על ראשם, הייתכן שגם אנחנו?

מאבקי ועדי העובדים כוללים פעמים רבות כפייה. בחוק הישראלי, מספיק ששליש מהעובדים יצטרפו לארגון, כדי לכפות על שאר העובדים את ההסכמים שנחתמו עימם

יהיו שישאלו, מדוע לצייר את 1 במאי באופן כה קודר? מדוע לא לראות את הצד החיובי, את הצורך לדאוג ליום עבודה קצר ולזכויות עובדים? התשובה נעוצה במאורעות 1 במאי עצמם. מאבקי הפועלים לא היו אז שביתות תמימות בלבד; זכות השביתה היא זכות אינדיבידוא­לית שאין לערער עליה, ואין לחייב עובד לעבוד בניגוד לרצונו. אבל ארגוני העובדים פעלו, ופועלים עד היום, לפעולה אלימה נגד אלה שאינם מוכנים להצטרף לשביתה.

מאבקי ועדי העובדים כוללים, פעמים רבות, שי מוש בכפייה. כך, לדוגמה, בחוק הישראלי כיום מספיק ששליש מהעובדים יצטרפו לארגון עובדים, כדי לכפות על שאר העובדים את ההסכמים שנחתמו עימם; כך, "זכות השביתה" דורסת למעשה את הזכות השווה לה, הזכות שלא לשבות.

יש הסבורים כי רק בזכות פעולות ועדי העובדים הגענו למצב של פחות שעות עבודה ביום, שכר גבוה לעובדים ותנאים מיטיבים. האמת הפוכה: מה שִאפשר את הטבת תנאי העובדים הוא דווקא שגשוגו של השוק החופשי, שהכריח מעסיקים להתחרות על ליבם של העובדים ולהציע להם תנאים טובים יותר. לכן אנחנו רואים שבעשורים האחרונים השתפרו לאין ערוך תנאי העובדים והשכר עולה בקביעות, לצד הגברת התחרות וערעור מעמדם של ארגוני העובדים.

למרות החזות הרומנטית שלו, 1 במאי הוא אנדרטה לכפייה שמייצגים הארגונים הסוציאליסט­יים ברחבי העולם. אם לא נהפוך אותו ליום שבו ייזכרו קורבנות הסוציאליזם, מוטב שהיום הזה ייקבר בספרי ההיסטוריה.

 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel