Israel Hayom

למטס יום העצמאות דרוש מצפן

- איתמר פליישמן

חיל האוויר הישראלי הוא מהטובים בעולם. שמם של הטייסים האמי צים, צוותי הקרקע המיומנים, היכולות הטכנולוגיו­ת והתכנון המבריק הפכו את החיל לגוף ששמו הולך - או טס - לפניו. אך גם בארגון צבאי עם תרבות והיסטוריה מפוארות מתרחשות תקלות. אחת כזו אירעה דווקא לקראת יום העצמאות, לאחר שבאתר חיל האוויר פורסמה מפה שממנה עלה שלהק מטוסי עפרוני יחלפו במטס המסורתי מעל העיר חברון, שגם שמה הולך לפניה עוד מימי דוד המלך.

לזכותו של צה"ל ייאמר, שלא נדרשה ולו יממה להבין את גודל הת קלה. על רקע תקיפה אווירית מאסיבית משמאל, נזעקו דוברים רשמיים וגורמים עלומים לנסות להרגיע שמדובר בטעות תמימה, שהרי לא יעלה על הדעת שמטוסי מדינת היהודים ייצאו לגיחה מעל עיר עם היסטוריה יהודית של יותר מ 3,000 שנה.

בתחילה היה זה דובר צה"ל, שגמגם וטען כי הוא "חושב" שמסלול המטס יכלול את חברון וגוש עציון. מייד אחריו נשלח "גורם צבאי" לת דרך עיתונאים ולהבהיר שמסלול הטיסה כלל לא נקבע. המפה שפורסמה, כך הסביר הגורם, הועלתה לאתר חיל האוויר בשגגה. ואכן, בחלוף כמה שעות יד נעלמה הסירה מהרשת את המפה. יש צורך במנה גדושה של תמימות כדי לחשוב שמסלול הטיסה פורסם בשוגג.

חיל האוויר מתמחה בתכנון, ומטס יום העצמאות לא נקבע שבוע לפני האירוע. אך חשוב מכך, יש צורך בניתוק מוחלט מהשורשים וגם במעט פחדנות כדי לסגת ממה שאמור להיות מובן מאליו, כמו טיסה מעל אזורים שקשרו בין העם היהודי לארצו שנים רבות טרם המצאת המילה מטוס, וגם טרם המצאת המילה פלשתין.

מורשת הקרב של צה"ל, והאתוס הציוני שהניע את הקמת המדינה, נוגעים לשטחים במחלוקת. בר כוכבא לא נלחם ברחוב דיזנגוף בתל אביב; החשמונאים לא פעלו בחיפה; והרמטכ"ל רבין נלחם כדי לשחרר את ירושלים ויהודה ושומרון, איש לא קרא "נס ציונה בידינו".

על פי ההיגיון הצה"לי שמתייחס לחברון כאל תקלה, ייתכן שכדאי למחוק מסיפורי הקרבות את אנשי שיירת הל"ה ולהעביר את תאריך יום הזיכרון, שנקבע בין היתר בעקבות נפילת גוש עציון בד' באייר תש"ח, ליום אחר. אולי גם ישקלו להחרים את שירי הזיכרון על גבעת התחמושת והאיש מן הבקעה. ואם כבר עושים סדר, עדיף גם להפסיק להישבע לצה"ל אמונים כשהיד על ספר התנ"ך, ובוודאי לא לעשות זאת בכותל, הממוקם באל קודס הכבושה. נראה שלצה"ל אמנם קורות תקלות עם מפות, אך הוא באמת זקוק למצפן. גם אם לגיטימי פוליטית לחשוב שחברון, גוש עציון ויהודה ושומרון צריכים להימסר, אלה האזורים שמ צדיקים את קיומו של F-35 עם דגל ישראל במרחב אווירי של המזרח התיכון. ניתוק של הקשר הזה יכול להסתיים רק בדרך אחת - התרסקות.

 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel