Israel Hayom

מבוא לבגרות

נועם דוברת (19) ממשיך במסלול הבטוח להיות הדבר הגדול הבא בכדורסל הישראלי ● מאמנו בהפועל ירושלים, יותם הלפרין, בטוח שמעמדת הרכז הוא יוכל לנסוק - ליורוליג או ל NBA ● הערב מול מכבי ת"א, הוא יעמוד למבחן גדול

- יעקב מאיר

נועם דוברת הוא אחד השחקנים החכמים והאינטליגנ­טיים שצ מחו בכדורסל הישראלי זה שנים רבות. אחרי פתיחת עונה רעה אישית וקבו צתית במכבי ראשל"צ, הכישרון הצ עיר מתאקלם בהפועל ירושלים, ולאט לאט מראה את יכולותיו הגדולות, ובעיקר את הפוטנציאל הטמון בו.

לדוברת, עדיין לא בן ,20 יש חלו מות גדולים. הוא לא מסתיר אותם, ולא חושש להצהיר כי הוא שואף לה גיע ליורוליג וגם ל .NBA תעיד על כך העובדה שבחוזהו יש סעיפי יציאה רק לשתי הליגות הטובות בעולם.

הכדורסל המודרני דורש ורסטי ליות. שחקנים שיכולים לשחק בכמה עמדות מבוקשים בכל ליגה ובכל רמה. עם זאת, חשוב שלשחקן, במיוחד בגיל צעיר, תהיה את העמדה שבה הוא מתמ חה, שהיא תהיה התפקיד המרכזי שלו על המגרש, מה שיאפשר לו לפתח יכולות ומאפיינים יחודיים.

בראשל"צ תפקד דוברת בעיקר כמוביל כדור שני ושיחק פעמים רבות בעמדה ,2 בין השאר בשל האופי של הגארדים ששיחקו בקבוצה בשנתיים האחרונות, כמו ג'רמי פארגו וטי.ג'יי וויליאמס. דווקא בירושלים, יותם הל פרין נותן לו דקות משחק משמעותיות בעמדת הרכז ומצפה ממנו לקבל החל טות בהתקפה.

"לנועם יש שאיפות להגיע רחוק מאוד", אמר לאחרונה המאמן הירושל מי, ששיחק בשתי עמדות הגארד במהלך הקריירה. "אם נועם רוצה להגיע לאן שהוא מצפה מעצמו, הוא צריך לשחק בעמדה 1 ולשלוט במשחק בכל שנייה שהוא על המגרש. הוא יכול לשחק גם בעמדה ,2 כי עם מה שיש לו מבחינה מנטלית והיכולת שלו לשחק כדורסל ברמה גבוהה - הוא יביא לידי ביטוי את איכויותיו גם בעמדה הזו. בכל מקרה, כדי להגיע לאיפה שהוא מכוון, הוא יצט רך לשחק בעמדת הרכז ולשלוט בה הרבה יותר טוב ממה שהוא שולט בה היום".

מאיר טפירו, אחד מגדולי הרכזים בהיסטוריה של הכדורסל הישראלי, מסכים לחלוטין עם הלפרין, ומפרט מה דוברת צריך לעשות: "נועם צריך להתפתח בעמדה מס' 1 ולגדול בת פקיד הזה, כי דווקא בעמדה הזו יש לו פוטנציאל גדול. כדי לממש את הפוט נציאל כרכז, הוא צריך להחזיק משחק בצורה טובה יותר ולפתח את היכולת לעשות את האחרים סביבו יותר טובים. זה מתחיל בראש. אתה עולה לשחק בי דיעה שאתה בא לעשות את השחקנים שלידך טובים יותר, ואז זה מגיע לידי ביטוי גם במגרש".

טפירו מוסיף: "זה מתבטא בלשלוט בקצב המשחק, לדעת מתי ללחוץ על הגז ולהרוג את המשחק ומתי להאט, לזהות את השחקן החם, מתי להתחיל את הת רגיל. מדובר במארג שנארג לאט לאט, וכמובן, ככל שנועם יצבור יותר ניסיון - השליטה שלו במשחק תלך ותשתפר".

"תכונות של רכז מודרני"

ההצלחה של דני אבדיה וים מדר בש נים האחרונות גורמת לסקאוטים מרחבי העולם לשים עין על הכדורסל הישרא לי, ודוברת הוא אחד השמות הבולטים שעומדים בפניהם. "היתרונות הגדולים של נועם הם הסייז, הוורסטיליו­ת והיכו לת שלו לשחק עם ובלי הכדור", אומר ל"ישראל היום" סקאוט של אחת מקבו צות ה .NBA "הוא בהחלט מתאים לכ דורסל המודרני, שדורש התאמה לכמה עמדות ושחקנים שיכולים לשחק בכמה תפקידים, ונותן למאמן שלו גמישות בבחירת החמישיות על המגרש. יש לנו עם את כל התכונות של רכז מודרני, שמצד אחד יכול לטפל בכדור ומצד שני גם להיות אגרסיבי ולקלוע". מה הוא עוד צריך לשפר? "את היכולת שלו לסיים בתוך הט בעת אחרי מגע עם שחקנים, בעיקר שחקנים גדולים בצבע, ואת הקליעות לאחר כדרור".

"אני יכול פשוט לעוף קדימה"

בהפועל ירושלים משקיעים באימונים כדי להפוך את דוברת לשחקן יותר טוב ולרכז יותר טוב. פרט להלפרין, גם עוזר המאמן גוני יזרעאלי, רכז עבר בעצמו, עובד עם הכישרון הצעיר ומדריך אותו.

העבודה הזו באה לידי ביטוי במ שחק האחרון מול הפועל חולון, כש דוברת השתלט בדקות רבות על המ שחק, הגנתית והתקפית, וחיפה על חסרונו של רטין אובאסוהן מול אחת הקבוצות החזקות בליגה, ונגד שחקנים ברמה גבוהה כמו טיירוס מגי, ג'ו רגל נד וכריס ג'ונסון. "אני והמאמן באותו ראש בנושא העמדה", אמר דוברת לאחר המשחק. "בעמדת הרכז אני יכול לתת את המיטב שלי ופשוט לעוף קדימה".

הערב, מול מכבי ת"א, יתמודד דוב רת עם המבחן הכי גדול שהליגה שלנו מספקת. מעניין יהיה לראות כיצד הוא יתמודד מעמדת הרכז מול גארדים מה עילית של אירופה.

 ?? ?? דוברת. "נותן גמישות בבחירת החמישייה" צילום: עודד קרני
דוברת. "נותן גמישות בבחירת החמישייה" צילום: עודד קרני
 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel