Israel Hayom

הליברלים כבר לא יסתמו לאחרים

- אריאל פלקסין

בביה"ס היסודי נכנס לכיתתי מורה חדש, "מגניב" ו"מצחיק". בשיחת הפתיחה הבהיר לנו: "אני דורש מכם לא לפחד לשאול שאלות קשות, אפילו כאלו שנראות לכם חצופות!". חבר לידי מיהר לנצל הזדמנות: "אפשר לעשות שההפסקות יהיו יותר ארוכות?", שאל. ובאמת, אותו איש חינוך ערכי, מגניב ומצחיק לא נבהל מהשא לה ומיהר להשליך את התלמיד החוצה. "רגע", הקשה תלמיד אחר, "לא אמרת לפני רגע שאפשר לשאול הכל?". "אמרתי", ענה המורה, "אבל זה? זה כבר היה מוגזם", והשליך גם אותו מהכיתה. לא שאלנו יותר שאלות קשות.

זה עתה סיים המיליארדר האקסצנטרי אילון מאסק להתעצבן מהרשת טוויטר שאיימה עליו בקנסות, בעי צומים ובעיקומי פרצוף לאחר שלל ציוצים אגרסיביים שלו - ופשוט רכש אותה בדמי הכיס שלו 44) מיליארד דולר, 5% מסך הכנסותיו(. מעשית, זו בשורה משמחת לכל משתמשי טוויטר: אל רשת אליטיסטית וקובעת דעה - אך כזו שמדממת כסף כבר שנים - הגיע בעל בית יציב. עם זאת, את קינות וזעקות הנהי ברחבי השמאל בטוויטר ניתן היה לשמוע גם מאחת החלליות שמאסק שיגר אל מחוץ לאטמוספרה. התירוצים? גרועים, כרגיל. על רגל אחת: הוא עשיר מדי, הוא אקסצנטרי מדי, הוא מכור לתשומת לב, יש לו יותר מדי כוח ביד, ועוד שלל הסברים בלתי רלוונטיים בעליל. אבל הסיבה האמיתית, זאת יודע כל מי שמסתובב קצת בטוויטר בעשור האחרון, היא עמוקה ועם זאת פשוטה יותר: מאסק הכריז לאורך כל הדרך כי מטרת הרכישה היא אחת, ואחת בלבד - קידום חופש ביטוי מקסימלי לכל. על הנייר, מדובר בבשורה נהדרת לכל אדם המגדיר את עצמו ליברל חובב חופש. אבל רק על הנייר: טוויטר משמשת בשנים האחרונות כלי התעמולה והרכילות הגדול ביותר שיש לשמאל הפרוגרסיבי ולתנועת ."woke" דרכה השתרשו שפה וז'רגון "נכונים", ודרכה הוצאו אל מחוץ למחנה לא רק האנשים מ"המחנה הלא נכון" אלא גם אנשים שהעזו לשאול שאלות. השיא הגיע עם הרחקתו לצמי תות של הנשיא טראמפ, לא לפני שלו, ולמעשה לכל ידיעה שעלולה לתמוך בו בעקיפין או במישרין הוצמדה כוכבית. טוויטר צנזרה בלי בושה דיווחים חדשותיים על שחיתות במחנה ביידן )שהתבררו כנכונים( ועבדה בשביל "המחנה הנכון". התירוץ הבערך רשמי? "הוא משוגע", ובהמשך "ניסיון ההפיכה האלים שלו בקפי טול", שעם הזמן התברר, כצפוי, כספין שכלל בעיקר מוזרי קצה. לא צריך להיות איינשטיין כדי לדעת שאם טראמפ היה נבחר והקוקואים המסתערים היו מהמחנה הכחול - האירוע היה מתקבל בהבנה, אם לא בהערכה.

התירוץ האמיתי הוא שהשמאל הפרוגרסיבי הבין, כרגיל, שבכלי המשחק הדמוקרטיים הרגילים שכוללים חופש ביטוי הוא פשוט מפסיד, ואין דברים שמפחידים יותר את הפרוגרסיב מאשר חופש ביטוי. ברגע אחד מאסק לקח להם את הכלי האפקטיבי היחיד שנותר להם: השתקה. ושלא יהיו אי הבנות - אינספור ציוצים אנטישמיים וקריאות מפורשות לרצח יהודים ולמחיקת ישראל התקבלו אצלם עד כה בהבנה, כי "חופש הביטוי". אבל טראמפ המשוגע הזה וכל המיעוט הזניח שלא מתעב אותו? כמו שאמר אותו מורה מהיסודי - זה כבר מוגזם.

מוגזם או לא, עכשיו הם כבר לא יוכלו להשליך אף אחד מהכיתה.

בשנים האחרונות טוויטר היא כלי התעמולה והרכילות הגדול ביותר שיש לשמאל הפרו גרסיבי ולתנועת ."woke" דרכה הוצאו אל מחוץ למחנה האנשים מ"המחנה הלא נכון"

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel