Israel Hayom

בקואליציה של 60 כל ח"כ הופך למלך

- יהודה שלזינגר

בסדר היום שהופץ לקראת פתיחת מושב החורף נמצאים עשרות חוקים. ברשימה הארוכה מופיעים חוקים חשובים כמו התוכנית הכלכלית למלחמה ביוקר המחיה או פיצויים לעצמאים, וגם חוקים משמעותיים כמו חוק הגיוס, חוק הגיור ועוד. נזכיר כי החוקים האלה נתקעו למרות העובדה שבכנס החורף היה לקואליציה רוב של 61 אצבעות. מה יקרה בכנס הקיץ הקרוב? אתם יכולים לתאר לעצמכם.

המטרה של הקואליציה ל 11 השבועות של כנס הקיץ היא אחת - לשרוד. ראשי הקואליציה מבינים שיהיה קשה עד בלתי אפשרי להעביר רפורמות וחוקים. הם ייאלצו להסתפק בשינויים שניתן לעשות במשר דים שעליהם הם מופקדים. ההסכמה בתוך הממשלה היא לנסות לקדם מהלכים ולפתור בעיות, לפני שהם מגיעים לכנסת והופכים לכאב ראש גדול של הממשלה.

האם המצב שבו הכנסת מנוטרלת יסתיים בפירוק הממשלה? הגיוני שכן, אבל כלל לא בטוח. ממשלות לא נופלות בגלל חקיקה, הן נופלות בגלל מחלוקות בין הסיעות, זעם, לחצים, דינמיקה, אווירה ומומנטום, שיביאו לכך שהסיעות יגידו "די, אי אפשר עוד, צריך בחירות".

זאת עומדת להיות כנסת מלאת דילים וסחר מכר. אם בקואליציית 61 כל חבר כנסת היה נסיך, עכשיו כל חבר כנסת עומד להיות מלך. משאים ומתנים יתקיימו מול אנשי האופוזיציה בקריאה לתמוך בחוקים חשובים. בקואליציה ילחצו על עידית סילמן לתמוך בכל הצעת חוק. הרשימה המשותפת, שהופכת להיות שחקנית משמעותית גם בשאלת פיזור הכנסת, תזכה גם היא להצעות כדי להשיג תמיכה.

כמו כן, מסקרן יהיה לראות אילו חוקים הקואליציה תבחר שלא לה ביא להצבעה מתוך ידיעה שתיכשל בהשגת רוב. כצפוי, חוקי דת ומדינה ייתקעו, חוקים ביטחוניים ייכנסו לסחרור, ורוב הבטחות הבחירות של המפלגות יירדו מהשולחן.

ובין כל ההתפתלויות והדילים הפוליטיים צריך לומר ביושר שממשלה שאין לה רוב בכנסת, שארבעת חבריה מרע"מ "מקפיאים את חברותם" בקואליציה, ששלושה חברי כנסת מימינה )שקד, קארה ואורבך( הבי עו אי אמון פומבי בדרכה האידיאולוג­ית וכשחבר כנסת נוסף בשם אלי אבידר פועל על תקן סטודנט חופשי - היא ממשלה שמתקשה להצדיק את הלגיטימיות שלה.

אם נתניהו היה ראש הממשלה, סביר להניח שהיינו בעיצומו של קמפיין אגרסיבי בדמות "ביבי נאחז בקרנות המזבח" ו"ממשלה לא לגיטימית".

 ?? ?? בכירי הממשלה. לא זוכים לרוב בכנסת צילום: אורן בן חקון
בכירי הממשלה. לא זוכים לרוב בכנסת צילום: אורן בן חקון
 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel