Israel Hayom

זהירות, רעיל

אין דבר כזה "הדברה ירוקה", הדברה מונעת אסורה על פי חוק ולפעמים ריסוס הוא בכלל לא הפתרון ● לקראת העונה החמה יצאנו לבדוק: מה חשוב לדעת לפני שמזמינים מדביר?

- היאלי יעקבי הנדלסמן

עונת המזיקים, הידועה בשמה השני "קיץ", מתקרבת - ועימה העלייה בהזמנות של חברות הדברה שונות: לפני נתוני זאפ, החל מתום חג הפסח חלה עלייה של 40% בחיפוש מדבירים, לעומת התקופה שלפני החג. אף שאנחנו רוצים להימנע מלהיתקל במזיקים כמו תיקנים בביתנו - על פי החוק, כיום מותר להזמין שירות הדברה הביתה רק אם יש מזיקים בבית, ולא כצעד של מניעה. חוק זה הוחל בעקבות אסון שפקד את משפחת גרוס מירושלים ב ,2014 שבו נפטרו בנות המשפחה, יעל ואביגיל גרוס בנות השנתיים והארבע, כתוצאה משאיפת חומרי הדברה שהושארו בדירה. מכיוון שמדובר בשימוש בחומרים מסוכנים, חשוב מאוד להקפיד על התהליך ולדעת מה הן ההנחיות וההמלצות בעת הדברה.

"המסר העיקרי שלנו הוא שהדברה זו לא מניעה, ולמעשה הדברה מניעתית היא עבירה על החוק", מציינת ד"ר גל זגרון, מנהלת אגף מזיקים והדברה במשרד להגנת הסביבה. "גם כיום, עדיין יש לקוחות שרוצים לעשות הדברה לפני כניסה לדירה חדשה או לקראת פסח, אך הדברה מניעתית היא לא נכונה מבחינה מקצועית, מבחינה בטיחותית וכאמור אף מבחינה חוקית. הדברה מבצעים רק אם יש מזיקים שצריך להדבירם. מדביר טוב, שעובד לפי החוק, צריך לזהות את המזיק ואת רמת הנגיעות שלו. שתי נמלים על השיש מפני שהשאירו את אריזת הסוכר פתוחה, זו לא סיבה להזמין הדברה - זה הצעד האחרון שאמורים לנקוט".

מי חשוף לצעדי אכיפה במצב של הפרת החוק?

"המדביר חשוף לצעדי אכיפה מצידנו, אך לא קל להוכיח דבר כזה. מדובר בהליך פלילי, שלפעמים כולל גם עיצומים כספיים. בשורה התחתונה, אין מזיק שאי אפשר לעשות לו פעולות מניעה לפני ההדברה".

מה למשל?

"את נמלת האש הקטנה חייבים להדביר, כי זה פולש, אבל יש פעולות מניעה שאפשר לעשות, כמו לבדוק את השתילים שיש בבית. כמו כן, מי שחי בכפר לא יצליח לבצע הדברה בביתו אם יש בו פתחים בכל מקום. במקום זה, כדאי לאטום פתחים או דרכי גישה.

חולדות מטפסות על ענפים - אם יש ענף שנוגע בחלון, מדביר טוב יכול לזהות שמשם נכנסים המכרסמים הביתה ולהציע פתרונות טיפול ללא חומר מסוכן, כמו במקרה של זחלי יתושים במים עומדים - אפשר לשפוך את המים והזחלים ימותו. מי שמזמין במקרה כזה מדביר, לא פותר את הבעיה. הדברה תהרוג את היתושים הבוגרים בלבד". זגרון נותנת דוגמה נוספת להדברה שאינה יעילה: "אדם גר בקומה החמישית בבניין חדש ויש לו נמלים, ובכל כמה חודשים הוא מזמין הדברה, אך עדיין יש לו נמלים. במקרה הזה הוא גם חשוף לחומרים מסוכנים, וגם הוא לא פתר את הבעיה. ייתכן שאם היו בודקים היו מגלים שיש לו במרפסת עציץ שבאדמתו יש קן של נמלים, ואם הוא היה מטפל ישירות בעציץ הוא היה חוסך חשיפה להדברה. כמו כן, אפשר לפזר פתיונות של נמלים שהורגים את המלכה שלהם. אם מזהים את הקן, אפשר לרסס ישירות, אבל לא תמיד אדם פרטי יכול לזהות אותו".

אין תכשיר בלי סיכון

אז מה בעצם המדביר הולך לעשות בבית שלכם? אם אין לכם מושג על הפעולות שהוא עומד לבצע - לא בטוח שמדובר באדם מקצועי. "החובה החוקית של מדביר היא להסביר מה הוא הולך לעשות, ולמסור את שם התכשיר", מפרטת ד"ר זגרון. "יש הרבה לקוחות שמתלוננים שלא אומרים להם מה בעצם עושים להם בדירה. המדביר גם חייב להגיד מה הן דרכי המניעה והטיפול. היה מקרה של מישהי שסבלה מתיקנים, והתברר שהיא קנתה בשוק פריטים משומשים שאגרו בתוכם את המקקים - כאמור, זהו בכלל מקור חיצוני".

מה הסיכונים שיש בחומרי הדברה?

"אין תכשיר שאין בו סיכונים, ובכל תכשיר הסיכון לגופו. יותר בטוח להשתמש בפתיונות לנמלים, כי רק נמלים יגיעו אליהם, בעוד בריסוס זה פחות ספציפי ויותר מפוזר. יש הוראות בטיחות, למשל לא להיכנס לאזור עד שלא אוורר כמו שצריך. אם משתמשים בתכשיר בהתאם להוראות התווית, הסיכונים מינימליים, אם בכלל, אבל הרבה פעמים לא עושים הכל לפי ההוראות. והכי חשוב - יש לבחור באיש מקצוע עם רישיון בתוקף של המשרד להגנת הסביבה, וצריך לדעת שיש מזיקים שהטיפול בהם הוא רק על ידי מדביר עם דרגת רישיון גבוהה יותר, כמו פשפשי מיטה וטרמיטים".

מה לגבי תרסיסים ביתיים?

"צריך להשתמש בהם במידה, ובהתאם להוראות התווית. בית נקי ומסודר, עם תשתיות מסודרות, לא אמור לסבול ממזיקים, שזקוקים למים, לחות ומזון. צריך לדאוג שלא יהיו שאריות ליד הפח וערימות של בלאגן שלא זז. למניעת פרעושים צריך לשאוב אבק, כי ביצי הפרעושים נמצאות באבק. זה לא זבנג וגמרנו, וזה לא במקום לנקות. כל התכשירים, כולל הביתיים, מוערכים על ידי ועדה משנה לשנה. לפעמים יש חומרים שלאורך השנים

נודע שכרוכים בשימוש בהם סיכונים, כמו חשיפה לפחמנים פלואורו כלוריים, ובנוגע לכך אנחנו מאמצים את ההנחיות הבינלאומיו­ת. לפני שנים היה שימוש בזרחנים אורגניים, והיום זה אסור".

לאחרונה שומעים הרבה על "הדברה ירוקה". יש דבר כזה?

"אנחנו רואים בזה הטעיה. חומר הדברה הוא חומר מסוכן. יש תכשירים שהם יותר ספציפיים ופחות רעילים, כמו בהדברה של יתושים, אבל אלו תכשירים שמבוססים על רעלנים. יש לנו הנחיה לרשויות המקומיות לעבוד לפי מדרג, ולהתחיל עם התכשיר שהוא הכי פחות פוגע ומסוכן. לפעמים הלקוח יצטרך להתאזר בסבלנות, ולא כל המזיקים ימותו בבת אחת".

תרמית "ההדברה הירוקה"

גם יעקב דויטש, מחברת ההדברה דויטש ובניו, מספר כי כל נושא "ההדברה הירוקה" הוא בעצם תרמית: "אין דבר כזה, ואסור לפרסם שיש. כל ההדברות הן רעל", הוא מבהיר, ומפרט את ההבדלים לפי סוגי המזיקים: "יש תיקן אמריקני שהוא הנפוץ ביותר, הגדול יותר, והטיפול בו הוא באמצעות ריסוס. במקק הגרמני מטפלים בעזרת ג'ל, בעיקר בצירי דלתות ובמקומות מסתור". לכמה זמן צריך לצאת מהבית אחרי ריסוס? "זה משתנה לפי החומר. יש כאלה שמספיק לצאת לשעה, ויש כאלה שצריכים לחכות שש שעות עד שיתנדפו".

ומה בנוגע למחירים? הם כמובן משתנים לפי בעל המקצוע, אבל לרוב מדובר במחיר שנע בין 350-300 שקלים לביקור מדביר, תלוי בגודל הבית. אם יש מזיקים נוספים, כמו נמלים, מחיר ההדברה יעלה.

הילה קינדלר, אגרונומית ברגב הדברות ומזיקים בע"מ, מאשרת כי הכיוון שאליו הולכים בשנים האחרונות הוא הפחתת חומרי הדברה, והעדפה לשיטות הדברה פחות אגרסיביות. "כאגרונומית, אני מאוד מתחברת לחוק ההדברה שמאפשר ריסוס רק אחרי שרואים מזיק בבית", היא מפרטת. "זה מאוד חכם, כי צריך לשמור על הבריאות. פעם היו מפזרים חומרי הדברה חזקים בלי צורך, אבל בשנים האחרונות זה נעשה רק אם יש צורך. גם מדובר בחומרים ידידותיים יותר לסביבה, כלומר ריכוזי החומר נמוכים יותר, או שהחומרים עצמם מורכבים ממולקולות שמסוגלות להתפרק. עם זאת - עדיין לא מדובר בהדברות ירוקות, וברוב המקרים גם לא בהדברות אורגניות, שאלו בדרך כלל הדברות שוליות, כמו של כאלה שרוקחים צמחים שמרחיקים יתושים. עבור תיקנים בבית - אין מה לעשות מלבד חומרי הדברה".

 ?? ??
 ?? ?? מדביר טוב צריך לזהות את המזיק ואת רמת הנגיעות שלו צילום המחשה: יהושע יוסף
מדביר טוב צריך לזהות את המזיק ואת רמת הנגיעות שלו צילום המחשה: יהושע יוסף
 ?? ?? ד"ר גל זגרון צילום: תמי בר שי
ד"ר גל זגרון צילום: תמי בר שי

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel