Israel Hayom

להכיר את ברהמס וליהנות מבאך

- מתן אורן

השבוע תפגיש תזמורת הבא רוק ירושלים בין שלושה ענקי בארוק בקונצרט מסקרן עם רפ רטואר לא שגרתי.

התזמורת תחבור לשני סולנים - הסופרן דניאלה סקורקה וזמר הקונטרה טנור האנגלי אלכסנ דר צ'אנס - ותבצע, בניצוחו של דוד שמר, את הגרסה המעט מס תורית של יוהאן סבסטיאן באך ל"סטבט מאטר" המפורסם של פרגולזי, וכן את המוטט "ניסי דומינוס" מאת ויוואלדי.

פרגולזי הספיק בחייו הקצ רצרים )הוא מת בגיל 26 בסך הכל( לטלטל את אירופה כולה. יצירותיו של המלחין הנפולי טני הצעיר הגיעו לכל פינה באירופה, וגם, כך מתברר, לי דיו של באך, שלא היסס ועיבד את ה"סטבט מאטר" של פרגולזי ליצירה חדשה, הפעם לטקסט חדש בגרמנית, המבוסס על תה לים מזמור נ"א.

אילו היה באך חי כיום, יית כן שהיה נאלץ להתמודד עם האשמות על גניבה מוזיקלית, אך במושגים של המאה ה 18 לא מדובר אלא במחווה של המלחין הגרמני הזקן )באך היה בן יותר מ 60 כשכתב את העיבוד( לע מיתו האיטלקי המנוח.

הקונצרט יתקיים היום ב 20:00 באולם ימקא בירוש לים, מחרתיים ב 20:00 באולם צוקר בהיכל התרבות בתל אביב, וביום רביעי ב 20:00 במשכן לאמנויות בנס ציונה.

מאוחר יותר החודש )בין 27 במאי ל 1 ביוני בתל אביב, בז כרון יעקב, בירושלים וברחו בות( תבצע תזמורת ירושלמית נוספת, הקאמרטה הישראלית ירושלים, קונצרט מסקרן שבו שתי יצירות של ברהמס, הס רנדה הראשונה לתזמורת, אופ' ,11 והקונצ'רטו הכפול לכינור ולצ'לו, אופ' .102

הקונצרט, בניצוחו של רוב רטו פוֵֹרס ֶווֶסס )ספרד(, ובהש תתפות הכנר הנהדר דוד גרימל )צרפת( והצ'לן הישראלי עמית פלד, יעניק הזדמנות לקהל הישראלי להתחקות אחר הת קדמותו של ברהמס כמלחין, כי הרי לא פחות מ 30 שנים מפ רידות בין שתי היצירות שי נוגנו בו: הסרנדה מייצגת את ניסיונותיו המוקדמים של ברה מס בכתיבה לתזמורת, ואילו הקונצ'רטו הכפול הוא יצירתו האחרונה להרכב תזמורתי.

 ?? ?? תזמורת הבארוק ירושלים
תזמורת הבארוק ירושלים

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel