Israel Hayom

מי שמפחד מאלבשן פוגע בביטוח הלאומי

- לימור זקן עו"ד לימור זקן היא מומחית בדין הפלילי, ועבדה בעבר בעמותת "ידיד" בניהול יובל אלבשן

פרופ' יובל אלבשן מונה להיות המנכ"ל הבא של הביטוח הלאומי. מי נוי לא צפוי - האיש אינו פוליטיקאי וגם לא ביורוקרט. עם זאת, המינוי הבלתי שגרתי, שמנער סוף סוף את אמות הסיפים, מעורר הדי ביקורת.

מרגע שנחשפתי למתקפה מצד התקשורת הכלכלית על מינויו, הת קשיתי לא לשאול מדוע קמה התנגדות למינוי שהוא כמו כפפה ליד? נזכרתי באחד הקורסים שלמדתי לפני שנים אצל פרופ' אלבשן, בחטי בת זכויות האדם בפקולטה. לקורס קראו "מבוא לשינוי חברתי", ובכל שיעור עסקנו במאבק ששינה את החברה. אלבשן היה חוזר ואומר שאת ההתנגדויות למאבקים יש לבחון לפי מבחן הסרט האילם: "אל תקשיבו למילות המתנגדים, אלא תבדקו את האינטרסים שלהם". הוא גם נהג לומר שככל שההתנגדות עזה יותר - סימן שהמאבק הכרחי יותר, הרי ההתנגדות מגיעה תמיד מאלה שהשיטה משרתת אותם, ולא בהכרח את הציבור. ולכן זה גם המקרה כאן.

מי שיעבור על קורות חייו של יובל אלבשן, יחשוב שהכין עצמו לת פקיד החשוב הזה כל חייו. למרות הפיתויים הרבים שעמדו בפניו לאורך הקריירה המפוארת שלו, הוא תמיד בחר אחרת. לאחר שסיים שירות כק צין מצטיין ב ,8200 פנה דווקא למועצה לשלום הילד ועבד עם קטינים; לאחר שסיים כמצטיין דיקן את הפקולטה למשפטים והתמחה בביהמ"ש העליון, בחר לייסד את עמותת "ידיד", שהעניקה סיוע משפטי וסוציאלי בעשרות מרכזי זכויות בפריפריה, אף שיכול היה לעבוד באחת הפירמות היוקרתיות ולהרוויח עשרות אלפים בחודש. אחר כך הקים, ניהל וליווה ארגונים ופרויקטים חברתיים רבים, כדי לסייע לאוכלוסיות מוחלשות במיצוי זכויות.

לאורך 30 שנות הקריירה שלו עבד עם הביטוח הלאומי ומולו, וכך הכיר לפני ולפנים לא רק את החוקים ואת בניין ההנהלה, אלא גם את מה שקו רה בחצרות האחוריות של הסניפים. בעשור האחרון ניהל את הפקולטה למשפטים הגדולה בארץ, שהיא יותר גדולה מרוב המכללות: תקציב של מאות מיליוני שקלים, מאות עובדים ו 5,000 סטודנטים בחמישה קמפוסים. בפקולטה הזאת חולל אלבשן מהפכה חברתית אדירה, בין השאר לטובת אוכלוסיות חרדים, יוצאי אתיופיה, הלומי קרב וערביי מזרח ירושלים. חייו הוקדשו לשירות אותו הציבור, שנתמך על ידי הביטוח הלאומי.

המתנגדים למינוי חוששים מכניסת אדם כמו אלבשן למגרש המשח קים "שלהם". אדם שכבר הוכיח בעבר שאינו מתקפל, אלא דבק באמת שלו. אולי הם חוששים ממי שבא עם משנה חברתית כלכלית סדורה שלא תשרת אותם. אדם שלא רק יתקן קלקולים קטנים בביטוח הלאומי, אלא עשוי להפוך אותו למה שהמוסד הזה אמור היה להיות מלכתחילה - זרוע הביטחון הסוציאלי של אזרחי המדינה.

 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel