Israel Hayom

אז אתם אומרים שאין תהליך מדיני

- לימור סמימיאן דרש

חידה: עבור המחנה הלאומי, מה יותר גרוע מממשלת שמאל שמובילה תהליך מדיני של ויתורים לפלשתינים? ספוילר: ממשלה אופורטוניס­טית שעושה אותם ויתורים מצידה, באופן חד צדדי וללא כל תמורה מדינית.

הדברים שאמר מנסור עבאס בסוף השבוע זעזעו רבים. הלה חשף שהישארותו בממשלה תלויה בתוצאות הדיונים בין ממשלת ישראל לי רדן לגבי הריבונות בהר הבית. ועוד הוסיף שהפתרון הסופי הוא הקמת מדינה פלשתינית ביו"ש ובעזה שבירתה ירושלים, כשהר הבית בריבו נות פלשתינית.

עם קריאת הגינויים לדבריו, נזכרתי שכל הרעיונות הללו היו קיימים מאז ומעולם במסגרת התוכניות המדיניות של השמאל הישראלי. אם ביוזמת ז'נבה, ואם בשיחות קמפ דיוויד של אהוד ברק או בתוכניתו המ דינית מרחיקת הלכת של אולמרט - כולן כללו תמיד מדינה פלשתינית, חלוקת ירושלים וויתור על הריבונות במקומות הקדושים.

אז מדוע כשהם נאמרים מפי מנסור עבאס, בממשלה שבה יושבות גם מרצ ומפלגת העבודה - האדמה רועשת? מה שמזעזע בדבריו של עבאס אינו )רק( התוכן, הבלתי חדש. מה שמבעית הוא שכל זה נעשה דה פקטו באופן חד צדדי, ללא כל קשר לתהליך מדיני, שמאלי ככל שיהיה.

ההבטחות שניתנו בעבר, בקצהו של תהליך מדיני ממושך שסחט וקרע את העם סביב ויכוח אידיאולוגי עמוק, כמו גם הוויתורים שנעשו בעבר באופן שגוי ומסוכן - נעשו מתוך אידיאולוגי­ה. כל אלו נאמרים וניתנים כיום כלאחר יד, ללא כל מסגרת מדינית, ובזמן שפרשנים מנ

סים להוליך שולל את הציבור ולטעון שלא מדובר בממשלת שמאל, כי "אין תהליך מדיני". בפועל שלל הצעדים לא מביישים את הוויתורים המדיניים שהוצעו על ידי השמאל שבשמאל. בהבדל אחד: אין דרישה לתמורה מדינית. רק שרידות פוליטית אישית.

וכך, נותנים מים לירדן; דואגים לעסקת מכירת מטוסים מתקדמים למצרים; נותנים לאבו מאזן לבנות בשטחי ;C מאשרים אזרוח של אלפי פלשתינים והלוואות של סכומי עתק; מוסרים בשלבים עוד ועוד סמ כויות לירדן בהר הבית; מוסיפים שומרי ואקף; מרכינים ראש בפני דגלי חמאס; מצמצמים את פעילות משטרת ישראל במקום ודנים במסמך ירדני על שאלת הריבונות - הכל ללא תמורה מדינית, כי אין תהליך מדיני.

אפילו כשאיילת שקד מצדיקה את ניסיונות קידום הבנייה בהתיישבות בפני הנשיא ביידן, היא לא מספקת הסבר אידיאולוגי לבקשתה, אלא רק שוטחת בפניו את מצוקתה הפוליטית של הממשלה.

העובדה שאין תהליך מדיני, אם כן, אינה אמורה להרגיע איש. אנחנו מוקפים בשלל הטבות מדיניות ביטחוניות חד צדדיות, המחולקות חינם אין כסף לכל צרינו. ממלך ירדן ועד מנסור עבאס, מנשיא מצרים ועד מחמוד עבאס. במובנים מסוימים זה שכלול של רעיון העוועים של תוכנית ההתנתקות החד צדדית של שרון. אוסף של מהלכים חד צדדיים, הניתנים לכל דורש מאת כל נציג בקואליציה, בהתאם לצורך השעה הפוליטית. ממשלה אופורטוניס­טית כזאת, שמבצעת שינויים מדיניים המופעלים רק על ידי רפלקסים פוליטיים - היא סיבה לזעזוע ולדאגה עמוקה.

 ?? צילום: סער יעקב, לע"מ ??
צילום: סער יעקב, לע"מ
 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel