Israel Hayom

אישה אמריקנית? החירות היא פסל

- מיכל אהרוני

זה התחיל בהבטחות: הוא הבטיח לאמריקנים חומה בין מקסיקו לארה"ב - שלא נבנתה מעולם; הוא הבטיח לשנות את חוק הבריאות שנקרא ע"ש הנשיא אובמה - החוק עדיין בתוקף; אפילו הילארי קלינטון, שהיתה אמורה כבר מזמן להיחקר על ידי תובע מיוחד שהוא הבטיח למנות, עדיין ממתינה לזימון שכבר לא יגיע; אבל דווקא את בית המשפט העליון, שהנשיא לשעבר טראמפ השאיר אחריו, ואת השופטים שמינה - אמריקה ונשותיה לא ישכחו לעולם.

השבוע הודלפה טיוטת פסיקת בית המשפט העליון המבטלת את רו נגד וייד, הפסיקה התקדימית שניתנה לפני כ 50 שנה וקבעה כי כל חוק האוסר הפלה בעצם סותר את חוקת ארה"ב. במילים פשוטות, בית המשפט קובע כי לכל מדינה יש הזכות לאפשר או להגביל הפלות. המ שמעות היא שמדינות רפובליקניו­ת רבות יאסרו על נשים לבצע הפלה ולא משנה הסיבה: את יכולה להיות קטינה, קורבן של אלימות מינית או אישה שאין לה שום יכולת לגדל ילד - ועדיין תאולצי ללדת. המאבק האינסופי לאורך עשרות שנים בין מי שמכנים עצמם פרו חיים לבין מי שטוענים לזכות האישה על גופה, עומד לקבל תפנית שספק אם טרא מפ עצמו הבין עד כמה היא משמעותית לפניה ולאופייה של אמריקה.

מה שבעיני רפובליקנים רבים היה מטרה נעלה, כמעט שלא הוזכר בקמפיין הבחירות של טראמפ. בשנת '99 הוא אפילו הכריז בראיון שהוא דוגל בזכות הבחירה של נשים, והוסיף כי זה כנראה תוצר של חינוכו הניו יורקי. אפילו לאחר שנחשפה טיוטת ההחלטה - שהרעידה את אמות הסיפים, הוציאה אנשים להפגנות והובילה לתגובות קשות מצד פוליטיקאים דמוקרטיים ולשמחה בקרב הרפובליקני­ם - הוא עצמו לא התייחס ישירות להחלטה. "נגן על חיי חסרי ישע", זה מה שאמר כשנשאל בנושא ואז הוסיף ששלושת השופטים שמינה "מקבלים כרגע החלטה משמעותית".

וכך, במחי מינויים, הפך טראמפ לגיבור שמרני שמותיר אחריו מורשת אדירה שאף נשיא רפובליקני לפניו לא הצליח להותיר: לא בוש האב, גם לא בוש הבן או רייגן, שכיהנו כל אחד שתי קדנציות. מדובר בנקו דה מהותית, כזאת שמערערת סדרי עולם ונוגעת באופן ישיר לזכויות נשים, משמעותה והשפעתה של הכנסייה על הפוליטיקה האמריקנית וזכויות הקהילה ההומוסקסוא­לית, שבוודאי תהיינה הבאות שתעמודנה על הפרק. האיש שבינו לבין ערכי משפחה אין דבר וחצי דבר, רודף השמלות, המיליארדר ששילם לכוכבת פורנו כדי שתשתוק, הנהנתן שלא נודע בשמרנות מינית - דווקא הוא הצליח להוביל מהפכה שמ רנית שמתרחשת כשהוא כבר כמעט שנה וחצי לא בתפקיד. ההחלטה הצפויה של בית המשפט סוללת לטראמפ את הדרך לעמוד שוב בראשות המפלגה הרפובליקני­ת בבחירות .2024 היא מבטיחה לו תמיכה רחבה, כולל של האגף האוונגליסט­י. היא תמנע מאחרים להתמודד מולו, שכן מי יכול להתחרות באיש שהצליח לאסור הפלות ובמקביל לערער את עצביה של המפלגה הדמוקרטית? מתברר שילדים בקמפיין זה עובד, אפילו כאלה שעדיין לא נולדו.

 ?? צילום: ארכיון דן הדני / הספריה הלאומית ?? היאחזות הנח"ל תקוע למרגלות ההרודיון, ללא שכנים, כפי שצולמה בראשית ההתיישבות, .1975 הרחבה בדעה של קרני אלדד
צילום: ארכיון דן הדני / הספריה הלאומית היאחזות הנח"ל תקוע למרגלות ההרודיון, ללא שכנים, כפי שצולמה בראשית ההתיישבות, .1975 הרחבה בדעה של קרני אלדד
 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel