Israel Hayom

נוסיף עוד בירה למדורה

ל"ג בעומר כבר מזמן השתנה ● את הישיבה התמימה מסביב למדורה החליף קריוקי ביתי, את חצי הפיתה עם חומוס ותפוחי האדמה במדורה החליף בשר יוקרתי, וגם הבירות שלצד המדורה השתנו ● כתב האלכוהול שלנו אסף לכם המלצות על מיטב החידושים בתחום

- רונן פרלמוטר

פעם, לא לפני הרבה שנים, ל"ג בעומר היה אירוע שכונתי של נאיביות ארץ ישרא לית. מייד עם תום חגיגות העצמאות, היינו אנחנו, הילדים, מתחילים במסע שכונתי לקו שש עצים למדורה. היו ששוטטו ברגל וסחבו את העצים בכפות ידיהם החשופות או בעזרת קרטון, אחרים קשרו את הענפים שמצאו לאופניים, ומי שבאמת השקיעו, הצליחו לרתום אבא או דוד עם טנדר, שהעמיס בתא המטען הפתוח שאריות קר שים מנגריות של מקורבים.

יום לפני התאריך כבר היינו מגיעים בהתרג שות אל המיקום המתוכנן )בדרך כלל מגרש ריק בפאתי השכונה(, פורקים בו את חומרי הבעירה ומציבים שמירה מתחלפת - גם כדי שלא יסחבו לנו את הקרשים וגם כדי לסמן גבולות גזרה לב עלי מדורות מתחרות. לקראת התקדש יום, קצת לפני שקיעה, התאספנו כל החבר'ה - אחד הביא גיטרה, שני תפוחי אדמה עטופים בנייר כסף - וככה, בפשטות התמימה הזו, היינו מציינים סביב האש המבוערת את ההילולה של רבי שמעון בר יוחאי ואת המועד שבו פסקו מלמות תלמידי רבי עקיבא במגיפה הנוראה. כלומר, את מועד סיום הגבלות השמחה של ספירת העומר - כפי שלמדו תלמידי הממ"ד, או את גדולתו של בר כוכבא, המצביא הישראלי הגדול )שלבסוף כשל אמנם במרד נגד האימפריה הרומית(, שתדמיתו טופחה על ידי האתוס הציוני, כמודל נערץ ליהודי החדש שחזר לארצו.

בשר על האש? אלכוהול? מי בכלל ידע מה זה? פסגת הקולינריה שלנו היתה אז חצי פיתה עם קצת חומוס ומלפפון חמוץ - ותאמינו או לא, נשארנו בחיים ואפילו יצא דור לא כל כך נורא. אבל היום? המדורות הוחלפו בברביקיו, מעגלי ההורה במסי בות ריקודים, והצ'יזבטים )מישהו בכלל זוכר את המילה?( ושירי ארץ ישראל הומרו בסטוריס באינסטוש ובקריוקי.

לא, אנחנו לא מתלוננים, בטח בכל הנוגע לת פריט. אחרי שהתרגלנו לסביבת השפע, כבר קשה לחזור למה שנראה היום כסגפנות נוסטלגית, ואנח נו דווקא נהנים מזה. אחרי הפחמים והבשרים, הגיע תורה של הבירה הישראלית להפוך לפריט חובה לא רק לצד המנגל של יום העצמאות, אלא גם סביב המדורה, כשהרוח נושבת קרירה. לצד הביקוש גם ההיצע התרחב, בדמות המון מבשלים מקומיים, קט נים ובינוניים, שנכנסו לסצנה. האמת? מרוב מותגים ומבשלים לפעמים קשה כבר לעקוב מי נגד מי ומה חדש - יש שהשקיעו הון בציוד )מבשלות בירבזאר, שריגים, אלכסנדר ושבט למשל( כשאחרים רוכבים על גבי הצלחתם ומבשלים אצלם ב"קבלנות משנה" את מתכוניהם )מותגים כמו הדובים, גיבורי על, מלצר ועוד(. הכל לגיטימי כל עוד הבירה בסוף יוצאת טרייה, מרעננת וטעימה, ובמגוון סגנונות.

אספנו חלק מהדוגמאות, אלו שהיו חביבות עלינו במיוחד ממה שיצא לשוק לאחרונה, והשנה במקום קיסם - נוסיף אחלה בירות למדורה! וירג'ין ,IPA הדובים - בישול מחודש ונוסטלגי של בירת הדובים הראשונה שיצאה במהדורה מס חרית. השילוב הנהדר בין סוגי כשות אמריקניים ואנגליים יצר בירה מקסימה, בעלת 7% אלכוהול וצבע ענברי. באף ניחוח פומלית טרייה, ובלגימה מורגשת מרירות חזקה אבל כיפית וחלקה, בשי לוב מתיקות דבשית מתונה. אלכוהול מתון 4.2%) בלבד( ואפטר טייסט ארוך 14) שקלים(.

בירת העשור, מבשלת שריגים - שיחוק רציני של המבשלה הוותיקה, שמוכרת יותר בשמות המותגים שלה )"עמק האלה" ו"רונן"(. לכבוד עשור לפעי לות הוציאה מהדורה מעושנת מדהימה - מקור סגנון הבירה באזור באמברג שבצפון בוואריה, והוא מושג על ידי קליית השעורה בתנור המוסק בעצי אשור. באף עישון קל ונעים שמזכיר סלמון מעושן חם. בחיך היא נעימה, בעלת גיזוז ומרקם סמיכים, והעישון עדין שבעדינים. נהדרת, ולא רק ליד המ דורה! 13) שקלים(.

פייל אייל, בירה מלצר - עמית מלצר הוא מסעדן שהתחיל לפני כמה שנים לשחק עם בישול בירה עצמאי. מפה לשם, אחרי שהבירה שלו קיבלה פיד בקים טובים מלקוחות המסעדה, הוא החליט להרחיב את הפעילות הזו ולבשל עוד כמה בירות, כשכולן מבושלות על פי המתכונים שלו במבשלת "שיטה" הדרומית. הפייל אייל שדגמנו בעלת מראה מעונן, קלילה וזורמת, והארומה הדומיננטית היא של שמ רים ואגסים. רמת האלכוהול לא גבוהה מדי (5.6%) והיא נעימה ומרווה. יופי! 15) שקלים(.

גולדסטאר, בלאק רוסט - מותג הבירה הנמכר ביותר בישראל מחזיר למדפים במהדורה מיוחדת ובכמות מוגבלת את הבלאק רוסט, שהושקה לרא שונה לפני יותר מעשור באופן חד פעמי. זו בירת לאגר כהה מאוד המורכבת משעורה הולנדית שע ברה קלייה ממושכת, בעלת ארומות של קפה חזק וקרמל וטעם של שוקולד מריר. הגיזוז שלה בי נוני והיא מכילה 4.7% אלכוהול בלבד, עם מרי רות פריכה ונעימה. היא מיוצרת בתהליך שאורך כשלושה שבועות, עשירה בטעמי לתת קלוי עם רמיזות עישון לצד קרמליות מאוזנת 36) שקלים למארז שישייה(. IPA טרופיקל, אלכסנדר - איזו הפתעה בישל לנו כאן הצוות של אלכסנדר! IPA חדשה בטעמים טרופיים מגניבים לאללה של פסיפלורה, אננס וגויאבה. היא לא מפוסטרת, בעלת מתיקות חמצמצה, סופר מיוחדת, כיפית ומרעננת במיוחד, ושיעור האלכוהול הגבוה (7.8%) כמעט ואינו מו רגש. אין מי שיישאר אדיש! 15) שקלים(.

פרשר דרופ ,IPA בירבזאר - החברים בבירבזאר ארגנו מגוון מארזי בירה ותוס פות לעונת המנגלים, שיגיעו אליכם עד הבית ישירות מהמבשלה שממוקמת בק ריית גת. אבל מה שתפס אותנו במיוחד היה הבירה הזו, בסגנון ,IPA מעוננת עם ארומה מפתה של אשכולית מרירה, תפוז ומלון, חמצמצה ומרעננת, שמיוצרת מא רבעה סוגי כשות )סיטרה, זיטוס ופליסייד ועוד אחד סודי!(. נעימה מאוד, חיננית ומ רווה 11.5) שקלים במארז של 12 בקבוקים. משלוח חינם מהאתר בהזמנת מינימום(.

 ?? ??
 ?? ??
 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel