Israel Hayom

"נתעקש שבנט לא יהיה ראש ממשלת המעבר"

השר לשעבר אלי אבידר בראיון ל"ישראל היום": "כל הקריירה של בנט מבוססת על אולטימטומי­ם" ● תוקף את ימינה: "גם הם צריכים לבלוע צפרדעים, ששקד תיקח קל בטן" ● ונערך לסיבוב הבא: "לא חושש מבחירות"

- אמיר אטינגר כתבנו בכנסת

"לא ייתכן שבנט יישאר ראש ממשלת המעבר. עם מפלגה מתפרקת ואלקטורט לא ברור - הוא יקבל החלטות פולי טיות", כך אומר חבר הכנסת אלי אבידר, פעם איש ישראל ביתנו, בראיון ל"ישראל היום".

הבית של אבידר במושב שורש שבהרי ירושלים רחב ידיים ועמוס באוסף תמונות של אמן מצרי מאל כסנדריה, מקום מוצאו של חבר הכ נסת הצבעוני. בצד, עומדים פסלים ומזכרות מהמזרח הרחוק, עדות לעברו הדיפלומטי. בעוד המציאות הפולי טית מסתבכת, נראה שהשר לשעבר כבר מוכן לסיבוב הבא. בסיום שיח תנו שנערכה השבוע, הוא נסע להקים קבוצת פעילים נוספת בגבעת עדה, שמצטרפת לכמה קבוצות נוספות שהוא בנה בשבועות האחרונים.

כישלון מוצלח

ניסית להתמודד בפריימריז של הליכוד ב .2008 איך הגעת לישראל ביתנו ולאיפה שאתה נמצא כעת?

"ב 2008 זה היה הכישלון הכי מו צלח שלי. למדתי מה זו פוליטיקה, מה זה קמפיין, מה זה שטח. המתפ קדים של הליכוד שמעו את הדעות שלי ואמרו - אנחנו לא נבחר בך. כי הדעות שלי לא בדנ"א שלהם. אני מדבר על דיאלוג עם העולם הערבי. הפסדתי וחשבתי שסיימתי את דרכי בפוליטיקה".

מהן שיטות העבודה בישראל בי תנו? יש ערך למה שחברי המפלגה חושבים?

"זה לא יהיה ראיון לכלוכים על ישראל ביתנו".

היית מיועד לתפקיד השר לביט חון הפנים, מה קרה עם זה?

"זו אכן היתה הכוונה בזמנו, ואני מאמין שהייתי עושה עבודה טובה".

עמר בר לב עושה עבודה טובה? הוא כשיר?

"לבר לב יש הדרך שלו, וגם עו שים לו עוול בכך שמטילים עליו את האחריות לפיגועי הטרור. אבל אני לא מעוניין לדבר על שרים אחרים".

לא חוזר בו

היית רוצה להיות שר בט"פ בת קופה כזאת?

"כן, הייתי רוצה בתקופות הכי קשות. במצב הנוכחי של המשי לות בנגב ובמלחמה מול משפחות הפשע, יש צורך בשר שהוא לא פחות מ'מתאבד שיעי'. לפני כל רמדאן אנ חנו יודעים שזה חודש של חיכוך וש תהיה הסתה. בכל פעם אנחנו מו פתעים מחדש. ממשלות בישראל צריכות לדבר יותר בערבית, לפנות יותר לאוכלוסייה. יש פה ציבור שרו צה לחיות בדו קיום".

אתה קורא להכניס את הרשימה המשותפת לקואליציה?

"עוד לפני לפיד קראתי לשתף פעולה עם המשותפת. בדיוק כפי שהליכוד משתף פעולה עם המשו תפת 'בניצחונותי­ו' באופוזיציה, שלא היו קורים ללא שיתוף פעולה של אחמד טיבי. אני קורא לשתף פעולה עם כל חבר כנסת בכנסת ישראל. אני לא מקבל את הערכים של כל חברי הכנסת שיצביעו איתי, והם לא צריכים לקבל את כל הערכים שאני מתווה".

אמרת על רה"מ בנט דברים קשים בעבר: שהוא היסטרי, שהוא לחוץ, שהוא חיקוי של נתניהו.

"נכון, אני לא חוזר בי. הוא יושב אצלי, לא אני אצלו. הגוש של המ רכז שמאל, הגוש הליברלי, הוא יותר גדול מהגוש שלו".

למה לא הפגנת לו מול הבית כמו לביבי? זאת אותה פגיעה בחירות הפרט שעליה אתה כל כך מגן.

"אם השב"כ היה נשאר עוד שבו עיים בטלפונים, הייתי כבר יוצא לר חובות. לא רציתי בתור שר להפגין נגד הממשלה. בנט כשר ב 2018 הפ גין נגד ראש הממשלה שלו נתניהו. אני יכול לשנות מבפנים, זה ההבדל".

זו היתה טעות שהפקדתם את ראשות הממשלה בידי בנט?

"זו לא טעות, אני מצטער על נאיביות. ההיגיון הפוליטי אומר שאתה נותן את ראשות הממשלה לשמרנים, אז צריך להעביר את חוקי הנאשם כי אז בנט לא ירצה לאבד את ראשות הממשלה. ופה זאת היתה נאיביות של הגוש הליברלי בממשלה. אנחנו נשלם על זה באמון הציבור. יש אכזבה ממפלגות המרכז שמאל שאנחנו לא עומדים בהבטחות שלנו. אני רוצה שהממשלה הזאת תחזיק".

בנט ולפיד אומרים שאין לך באמת כוח מול הציבור שלך ושאתה לא יכול לפרק את

הממשלה.

"אז למה הם בלחץ ממני? אני שומע מפרשנים שהם כל הזמן מתדרכים עלי. כל הקריירה הפוליטית של בנט היא על אול טימטומים, אני לא עובד ככה".

בשבועות האחרונים אבידר עוסק בהקמת קבוצות פעילים בערים השונות. "ישבנו כמה אנשים בכירים בציבור, והחלטנו להעיר את השטח. עשינו מפגש ראשון אצלי בבית. אמ רנו יגיעו 10 - הגיעו .30 מפגש בכפר המכביה. אמרנו יגיעו 100 - הגיעו ,250 וזו רק ההתחלה", הוא אומר. אתה מקים מפלגה? "בחירות לא מפחידות אותי, לא תמצאו אותי מופתע. אני לא רוצה לדבר על בחירות כי יש עוד זמן. זה תלוי בנאיביות. אם נהיה נאיביים, ניזרק לבחירות. ימינה הם החוליה החלשה, מתקווה חדשה אני לא מו דאג. אני אוהב קמפיינים ועבודה קשה בארץ, זה נותן לי אנרגיה".

אתה חושב שבנט ולפיד נלחמים מי יהיה ראש ממשלת המעבר?

"נעמוד על כך שלפיד יהיה ראש ממשלת המעבר. לא ייתכן שהוא )בנט; א"ט( יהיה גם ראש ממשלה וגם יישאר בתקופת המעבר מבחי נת הצדק של השותפות. הוא סיים את החודשים שלו. בממשלת מעבר עם מפלגה שמתפרקת ואלקטורט לא ברור, הוא יקבל החלטות לפי פוליטי קה. ללפיד יש מפלגה גדולה".

"עוד לפני לפיד קראתי לשתף פעולה עם הרשימה המשותפת. בדיוק כמו הליכוד. אני קורא לשתף פעולה עם כל ח"כ בכנסת ישראל"

"לפני כל רמדאן אנחנו יודעים שזה חודש של חיכוך ושתהיה הסתה. בכל פעם אנחנו מופתעים. צריך לדבר ולפנות יותר לאוכלוסייה"

לבלוע צפרדעים

על האיומים נגד נתניהו ומייצגי המין בבלפור לא זעקו כפי שעכשיו זועקים על האיומים נגד בנט. אתה מגנה את זה?

"לא, אנשים צריכים להבין שהמ חאה הזאת לא היתה מסודרת. המ תנגדים למחאה לא מבינים את זה".

מה תעשה אם לא יעבירו את החוקים למנוע מנתניהו להרכיב ממשלה?

"יש רוב לחוקי הנאשם. אם זה קשה לשקד, אני יכול להציע לה שתהיה חזקה ולקחת כמה קל בטן לכאבי הבטן. בלענו מימינה המון צפרדעים, הגיע הזמן שהם יבלעו גם קצת למען השותפות ההיסטורית הזו".

מה לדעתך ישראל צריכה לע שות עם אירוע מותה של העיתו נאית מאל ג'זירה?

"צריך לסגור את האירוע מהר. לתקוף ברמה הבינלאומית את הר שות הפלשתינית שלא מאפשרת חקירה משותפת, ולהפעיל את כל מנופי הלחץ שתהיה חקירה משותפת. כל משיכת זמן מיותרת בסגנון של 'אנחנו קוראים לשיתוף פעולה בחקי רה' או 'קוראים לשתף את האמריקנים בחקירה' זה בזבוז זמן. לא צריך לצאת בהצהרות שישראל לא אמינה, אמירה לא אחראית ולא נכונה".

 ?? צילום: יהושע יוסף ?? "למה בנט ולפיד בלחץ ממני?". השר לשעבר אבידר, השבוע
צילום: יהושע יוסף "למה בנט ולפיד בלחץ ממני?". השר לשעבר אבידר, השבוע

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel