Israel Hayom

אסירים לקו בדלקת כבד - ולא טופלו

שירות בתי הסוהר התחייב בבג"ץ: נבדוק את כל האסירים שבסיכון ● בפועל, רק 3 שלקו במחלה זכו לטיפול ● ארגוני זכויות אדם: "עלול להוביל להידבקות נרחבת"

- מיטל יסעור בית אור

שלושה אסירים בלבד, שנ מצאו חולים בדלקת כבד נגי פית, זכו לקבל טיפול במחלתם, ו 139 אסירים עדיין ממתינים לטי פול - משמע פחות משני אחוזים זכו למענה רפואי. כך עולה מנתונים של שירות בתי הסוהר, שהועברו לארגון "רופאים לזכויות אדם".

תרופות חדשות שיכולות להביא לריפוי מלא של דלקת כבד נגיפית נכנסו לסל התרופות בשנת ,2014 אך לאורך השנים שירות בתי הסוהר לא פעל לאתר אסירים בסיכון למ חלות כבד )בין השאר, משתמשים בסמים, מ"י(, לבדוק אותם ולטפל במי שזקוק לטיפול.

להכחיד את הנגיף

יש לציין כי דלקת כבד נגיפית ללא טיפול עלולה להתפתח לאורך השנים למחלת כבד חמורה וכרונית, עד כדי צורך בהשתלת כבד, לסרטן בכבד, ואף לגרום לתמותה.

כזכור, בשנת 2018 הוגשה עתירה לבג"ץ בנושא. כמו כן, ביוני 2020 פורסם ב"ישראל היום" כי במה לך הדיונים בבג"ץ התחייב שירות בתי הסוהר לבדוק את כל האסירים שבסיכון כדי להתאים להם טיפול. בפועל, מהנתונים עולה שהאסירים אינם מקבלים את הטיפול התרופתי.

במהלך עשרה חודשים, מאוגוסט 2020 עד יוני ,2021 אותרו 2,758 אסירים בקבוצת סיכון, מהם 654 נבדקו, ומתוכם 470 סירבו להמשך בירור. עם זאת, לא נמסר אילו מא מצים נקטו בשב"ס על מנת לעודד שיתוף פעולה מצד האסירים להמשך בדיקות וטיפול. בסך הכל, 184 אסי רים המשיכו בבירור לקבלת תרופה, מהם 40 נמצאו חיוביים, אך בשלב במחלה שאינו מתאים לטיפול. 142 נמצאו חיוביים והסכימו לטיפול, אך רובם המוחלט לא טופל, בעוד שניים סירבו לטיפול. עוד דווח על ידי שב"ס כי בסוף שנת 2019 היו 148 כלואים שהמתינו לטיפול בה פטיטיס, ולא ברור כמה מהם טופלו.

"שב"ס ממשיך לגרור רגליים בנוגע לביצוע בדיקות ומתן טי פול לכלואים הסובלים מהפטיטיס "C - כך טוענים בארגון "רופאים לזכויות אדם" ובעמותת "חץ" לב ריאות הכבד. הארגונים פנו בנושא לשר לביטחון הפנים עמר בר לב ולשר הבריאות ניצן הורוביץ.

נוסף על כך, בארגונים מציינים שישראל חתומה על אמנה בינ לאומית והתחייבה להכחיד את נגיף ההפטיטיס עד לשנת .2030 "היעדר טיפול בקרב קבוצת הכלואים יכול להביא להידבקות של אוכלוסיות נוספות הבאות עימם במגע. יש לה כניס את הטיפול להפטיטיס כסעיף ייעודי נפרד בתקציב מערך הרפואה של שב"ס ולדאוג לכך ששב"ס יד ווח באופן תקופתי על ההוצאות ועל תוצאות בדיקות הסקר והטיפול בה פטיטיס C בכלואים", כתבו ענת לי טוין מ"רופאים לזכויות אדם" וחוליו בורמן מעמותת החולים "חץ".

מלשכת בר לב נמסר: "הנושא נבדק מול שירות בתי הסוהר".

משירות בתי הסוהר נמסר: "אנו עומדים בהתחייבותנ­ו. האסירים הנקלטים תושאלו בנושא הימצאות בקבוצת סיכון והוצע להם לבצע בדיקה לגילוי נוגדנים להפטיטיס .C בדיקות דם בוצעו למעוניינים והמשך טיפול באסירים שהתגלו כחולים. יתרה מזאת, מערך הרפואה עוסק בשכנוע אסירים. אין בשב"ס מקרה שבו לא ניתן טיפול בשל תק ציב למי שאובחן בהפטיטיס ."C

משר הבריאות הורוביץ לא התק בלה תגובה עד מועד סגירת הגיליון.

 ?? צילום: קוקו ?? קיבל פניות מארגוני זכויות האדם. השר הורוביץ
צילום: קוקו קיבל פניות מארגוני זכויות האדם. השר הורוביץ
 ?? ?? פחות משני אחוזים זכו למענה רפואי צילום:אורן בן חקון
פחות משני אחוזים זכו למענה רפואי צילום:אורן בן חקון

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel