Israel Hayom

הרבנות קבעה: אולגה יהודייה; רשות ההגירה: "לגרש אותה"

ביה"ד הרבני אישר את יהדותה של אולגה רדיונובה, והרבנות חיתנה אותה ● אך ביהמ"ש פסק לגרשה לבלארוס - שם היא עלולה להיאסר בגלל התנגדותה למלחמה באוקראינה ● רשות האוכלוסין: "הסוגיה בדיונים משפטיים"

- חנן גרינווד

אולגה רדיונובה נמצאת במצב מוזר ואבסורדי. כל רשויות הדת מגדירות אותה כיהודייה, אולם רשות האוכלוסין וההגירה מתעקשת שהעולה מב לארוס איננה כזו ולכן יש לגרש אותה בהקדם מהארץ.

הפרשה החלה ב ,2019 כשר דיונובה בת ה 36 הגיעה לישראל וביקשה להשלים עלייה. היא נפגשה עם נציג של "נתיב", ארגון במשרד רה"מ שמכריע אם אדם כלשהו הוא יהודי שזכאי לעלייה לפי חוק הש בות, וסיפרה לפקיד כי אמא וסבתא שלה יהודיות, אך הוסיפה בתמימות כי בגיל שישה שבועות הטביל אותה אביה לנצרות.

נציג "נתיב" החתים אותה על טופס שבו הצהירה זאת, כמו גם שהיא מכירה את החגים הנוצריים ושבביקור מוקדם בישראל ביקרה באתר ויה דו לורוזה. אותו מסמך שימש את רשות האוכלוסין וההגירה כדי להכריז כי אולגה אינה יהודייה אלא "נוצרייה פעילה".

"האדון לקח מסמך תמים, תרגם בצורה לא מדויקת, ופתאום נשמע כאילו אולגה נוצרייה פעילה, שחו גגת חגים נוצריים ומבקרת בוויה דו לורוזה", זועמת עו"ד אנה ברונשבאק.

אולגה המופתעת מיהרה לע בור בבית הדין הרבני תהליך השבה ליהדות, שבסיומו הבהירו הדיינים בינואר 2020 כי "יש לראות בה כיהודייה לכל דבר. על משרד הפנים לתקן במרשם האוכלוסין את רישום הדת והלאום ליהודי". אך גם זה לא סיפק את רשות האוכלוסין וההגי רה, שהמשיכו בהליכים נגדה ודר שו ממנה להוכיח שהיא חיה "חיים יהודיים אפקטיביים".

בפברואר 2021 התחתנה אולגה כדת משה וישראל עם מקסים, בא מצעות רב מטעם הרבנות הראשית. עם זאת, ברשות האוכלוסין וההגירה המשיכו להתעקש כי בגלל היותה נוצרייה פעילה יש לגרשה מישראל.

בחודש שעבר פסק ביהמ"ש המ חוזי בירושלים על גירושה לבלא רוס, מהלך שעלול להוביל למאסרה בארץ מוצאה בגין עמדות שהשמיעה נגד המלחמה באוקראינה.

עורכת דינה שוקלת לפנות כעת לבית המשפט העליון: "אולגה חיה כיום בלי מעמד. היא לא יכולה לע בוד או לקבל טיפול רפואי, ולכן גם לא רוצה בינתיים להביא ילדים מהסיבה הזו".

"המצב מאוד מכאיב לי", אומרת אולגה, "אני נאלצת להוכיח משהו שאני לא אשמה בו, בגלל שסיפרתי את האמת. בבלארוס סבלתי מהתנ כלויות בגלל יהדותי, אבל כאן אני צריכה להוכיח את זה מחדש. בית הדין הרבני הכיר בי כיהודייה, ובעי ניי הם חשובים יותר מרשות האוכלו סין וההגירה. אני חוששת שאגורש".

מרשות האוכלוסין וההגירה נמסר בתגובה: "הגברת אולגה רדיונובה הגישה בעבר בקשות בעילות שונות לצורך קבלת מעמד בישראל, ואלה נדחו. הסוגיה נמצאת כעת בערכאות משפטיות, ולכן לא נרחיב בנושא".

 ?? ?? אולגה רדיונובה בחתונתה. "המצב מכאיב לי"
אולגה רדיונובה בחתונתה. "המצב מכאיב לי"
 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel