Israel Hayom

פינלנד מתקרבת לנאט"ו - במוסקבה מאיימים בתגובה

על רקע המלחמה באוקראינה, הפרלמנט בהלסינקי צפוי לאשר את ההצטרפות ● מסתמן: שבדיה תלך בעקבותיה

- דמיאן פצ'טר, דניאלה צירולניק ודוד ברון

בקרמלין היו בטוחים שהפ לישה לאוקראינה תשנה סדרי עולם לטובת רוסיה. בפועל המבצע באוקראינה נתקע, המערב רק מג ביר את הסיוע לקייב - ואתמול פי נלנד השכנה הודיעה כי היא מוות רת על הניטרליות המסורתית.

נשיא פינלנד סאולי ניניסטה וראשת הממשלה המקומית סאנה מארין הודיעו אתמול על כוונת המדינה להצטרף לברית נאט"ו. "ההצטרפות תחזק את הביטחון של פינלנד", מסרו השניים בהודעה משותפת, "כחברה בארגון, פינלנד תוכל לחזק את ברית ההגנה. על פינלנד להגיש את בקשת ההצטרפות ללא דיחוי, ואנו מקווים כי הצעדים הנדרשים מבחינת המדינה יבוצעו במהלך הימים הקרובים". כעת הכדור נמצא בידי הפרלמנט בהלסינקי, שצפוי לאשר את המהלך, אולי כבר מחרתיים )ראו פרשנות(.

מזכ"ל נאט"ו, ינס סטולטנברג, בירך על ההחלטה באומרו כי אם זו אכן תגיש בקשת הצטרפות לארגון, "היא תתקבל בברכה חמה, והתהליך יהיה חלק ומהיר. החברות שלה בנאט"ו תחזק את הביטחון שלנו ושל פינלנד כאחד". גם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי הצטרף לברכות. מנגד, בקרמלין אמרו: "פינלנד הצטרפה לצעדים הלא ידידותיים שהאיחוד האירופי הפנה כלפי רוסיה. זהו מקרה שיוביל לחרטה ולתגובה מידתית. כולם רוצים להימנע מעימות ישיר בין נאט"ו ורוסיה, אבל ההצטרפות של פינלנד לארגון היא 'איום ברור' עלינו". משרד החוץ הרוסי הצטרף: "ההחלטה תכריח את רוסיה לנקוט צעדי גומלין, אם טכניים צבאיים ואם מסוג אחר, כדי לתת מענה לאיומים לביטחון הלאומי שלה שייווצרו. הלסינקי צריכה להיות מודעת להשלכות של המהלך ולאחריות שבה תישא". מדובר בנוסחים הדומים לאיומים שהשמיעה רוסיה על נאט"ו טרם פלישתה לאוקראינה. עם זאת, היום יש ספק גדול מאוד לגבי היכולות של רוסיה להיאבק בחזית נוספת.

מכל מקום, בעקבות פינלנד גם שבדיה צפויה להכריז על מהלך דומה. שרת החוץ השבדית אן לינדה אמרה כי הבקשה הפינית להצטרף לנאט"ו תהווה מרכיב בהחלטה של שטוקהולם. מדובר בשינוי עצום עבור שבדיה, שהניטרליות שלה מתחילה בימי מלחמות נפוליאון. הניטרליות הפינית היא רק בת .70 בימים האחרונים חתמו הלסינקי ושטוקהולם על בריתות הגנה הדדית עם לונדון. "במקרה של אסון או במקרה של תקיפה של אחת מאיתנו, נבוא זו לעזרתה של זו, כולל בסיוע צבאי", הבהיר ראש הממשלה הבריטי בוריס ג'ונסון.

אם פינלנד אכן תצטרף לנאט"ו, פוטין יוכל לרשום כישלון של האסטרטגיה שלו להרחיק את נאט"ו מגבולות רוסיה - סוגיה שלמעשה היתה אחת מעילות הפלישה לאוקראינה. פינלנד חולקת גבול של 1,340 ק"מ עם רוסיה, והפיכתה לחברה בנאט"ו תאריך משמעותית את קו המגע הרוסי עם הברית.

 ?? ?? הנשיא ניניסטה ורה"מ מארין
הנשיא ניניסטה ורה"מ מארין
 ?? ?? חיילים פינים באימון. "חיזוק לביטחון" צילום: אי.פי
חיילים פינים באימון. "חיזוק לביטחון" צילום: אי.פי

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel