Israel Hayom

ההצטרפות תחזק את תחושת המצור של פוטין

- אלדד בק

מהלומה רצינית נוספת לנשיא רוסיה: ולדימיר פוטין קיווה להפוך את אוק ראינה למדינה ניטרלית דוגמת פינלנד וש בדיה - חברות באיחוד האירופי שנמנעו עד כה מלהצטרף לשורות נאט"ו - אך הפלישה הרוסית לאוקראינה והמלחמה האכזרית המ תנהלת על אדמתה זה כשלושה חודשים גרמו להליך הפוך והאיצו את ההתקרבות בין שתי המדינות הסקנדינביו­ת הניטרליות לבין נאט"ו. כעת, בעקבות המתרחש באוקראינה, עומדות פינלנד ושבדיה לנטוש את עמדתן הניטרלית ארוכת השנים ולהצטרף באופן רשמי לברית.

ההכרזה של נשיא פינלנד וראשת הממשלה הפינית על תמיכתם בהצטרפות לברית "ללא דיחוי" היא בעצם הנחיה לפרלמנט לפעול באופן מיידי ולא לעכב את מה שנראה היום כבלתי נמנע, לאחר שבקרב האוכלוסייה הפינית זינקה התמיכה בהצטרפות לנאט"ו מכ 20% ל .76% לאחר שפינלנד תצטרף לברית, יהיה הגבול הפיני רוסי הארוך ביותר מבין כלל חברות נאט"ו שגובלות ברוסיה, דבר שיהפוך את פינלנד למדינת החזית הראשית של נאט"ו מול מוסקבה.

הגבול בין שתי המדינות ידוע בהיסטוריית הדמים שלו. ב 1939 פלשה בריה"מ לשטחה של פינלנד, לאחר שזו סירבה להעביר לה שטחים. בין שתי המדינות נפתחה מלחמה ארוכה, שגרמה לפינלנד לפנות לגרמניה הנאצית

שאלת השאלות כרגע היא אם המערב יצליח למוטט את שלטונו של פוטין לפני שהוא יחליט להסלים

ולהפוך לבעלת ברית של ברלין. הפינים אמנם גילו יכולות לחימה והקרבה מרשימות, אך כניעתה של גרמניה הנאצית הפכה את פינלנד לכמעט מדינת חסות רוסית, מה שהוליד את הניטרליות הפינית. ניטרליות זו אמנם נשחקה בעקביות מאז התפרקותה של בריה"מ, אך כעת נראה שהיא נקברת סופית.

מהלך ההצטרפות הפיני שבדי המתואם יחזק את תחושת המצור המערבי, שהיתה מלכתחילה הסיבה לפרוץ מלחמת אוקראינה בפברואר האחרון. תהליך ההצטרפות אמנם ייקח כשנה ומחייב את אישור בתי הפרלמנט של כל החברות בברית נאט"ו, אך כבר כעת העניקו גם צמרת

נאט"ו וגם בריטניה, שהיא מעצמה גרעינית, ערבויות ביטחוניות לשתי המדינות הצפוניות, אם יותקפו על ידי רוסיה. פוטין, מצידו, התריע שמהלך ההצטרפות של פינלנד ושבדיה לנאט"ו יגרור "תוצאות", אך לנוכח הביצועים הבינוניים עד חלשים של צבא רוסיה באוקראינה, ספק אם בידי פוטין יכולות קונבנציונל­יות לממש את איומו. עם זאת, הגברת הלחץ מצד המערב על רוסיה רק מחזקת את "סימפטום שמשון" בקרמלין ואת גישת "תמות נפשי עם פלשתים". שאלת השאלות כרגע היא אם המערב יצליח למוטט את שלטונו של פוטין, כפי שרוצה הממשל האמריקני, טרם תחליט הצמרת הרוסית לנקוט מהלכים להרחבת חזית המלחמה ולהסלמתה באופן דרמטי.

 ?? ??
 ?? ?? פוטין צילום: אי.פי
פוטין צילום: אי.פי

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel