Israel Hayom

חמסינים הם לפעמים געגועים לנחל

הקיץ כבר תכף פה, והטמפרטורו­ת שעולות רק מדגישות את הצורך במקורות מים להתרענן - ואין כמו נחל צונן בשביל החוויה ● פסטיבל "קרנבל בנחל" של החברה להגנת הטבע יציג בקרוב שלל פעילויות בכמה נחלים בארץ ● "יש לנחלים חשיבות כמערכת אקולגית מתפקדת" נחל נוחיילה.

- סמדר סלטון

עונת האביב מחזירה את המטיילים למ קורות המים: המעיינות המיוחדים שמ זמינים לטבול בהם, והנחלים המאפ שרים הליכה לצידם ולעיתים גם בתוכם, ובלבד שהמים אינם עמוקים מדי ואינם מזוהמים.

מסקר של חברת גיאוקרטוגר­פיה שהתקיים ביוזמת החברה להגנת הטבע, עולה כי טיולים בנחלים אהובים במיוחד על צעירים ושיעורי הבי קור בהם - וגם תדירויות הביקור - יורדים עם העלייה בגיל. מרבית המבקרים בנחלים אוהבים לצעוד בתוכם או לצידם ואף לטבול בהם, וכא שר מתבגרים מסתפקים בפיקניק לצד הנחל.

עם זאת, יותר ויותר נחלים בארץ הפכו חשופים לזיהומים, והכניסה לתוכם נאסרת בכפוף לדגימות המ תבצעות בהם. ואכן, 77 אחוזים מה משיבים לסקר ציינו כי לא נעשה מספיק בישראל למען שיקום הנ חלים, ו 96 אחוזים ענו כי אם היה נחל נקי, מטופח ומסודר באזור העיר שלהם - הם היו מבקרים בו בשמ חה. הסקר בוצע בקרב 509 אנשים המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת בארץ.

מים, מים משמיים

אז עד כמה באמת אנחנו אוהבים נחלים? מת ברר שרק כמחצית מהציבור חושב כי נחלים הם נעימים לביקור. החסמים העיקריים בקרב המ חצית שפחות אוהבת לטייל בנחלים, קשורים לרעש וצפיפות, לכלוך, זיהום המים, ולעיתים גם היעדר מידע מספק.

אלו הן חלק מהסיבות שהובילו את החברה להגנת הטבע לקיים בסוף השבוע הבא 21-19) במאי( את "קרנבל בנחל", סוף שבוע שלם של פעילויות קהילתיות, סיורים וטיולים מיוחדים - כולם בנחלים ובוואדיות ברחבי הארץ. הפס טיבל מתקיים זו השנה השלישית, בשיתוף עם רשויות ניקוז ונחלים, רשויות מקומיות, מועצות אזוריות וארגוני סביבה. הטיולים הם ברמות קושי משתנות, ומחייבים רישום מראש באתר החברה להגנת הטבע.

מטרת הפסטיבל היא לחשוף בפני הציבור נח לים פחות מוכרים, ולחשוף נחלים מוכרים מזוויות אחרות ומיוחדות. מטרה נוספת היא להזכיר את חשיבותם של הנחלים כמערכת אקולוגית מת פקדת, ולרתום את הציבור להשפעה על מקבלי ההחלטות, לקידום הצעת חוק שמטרתה למזער את הזיהום בנחלים.

"שימור ושיקום הנחלים לא רק יאפשר להם להוות מערכת אקולוגית בריאה למגוון חיות בר וצמחים, אלא יהווה חוסן אמיתי מפני הצפות ושיט פונות" מסבירה דנה טבצ'ניק, מנהלת היחידה לשי

קום נחלים בחברה להגנת הטבע. "נחל בריא מב חינה אקולוגית יודע להכיל אירועי גשם קיצוניים, ובכך להגן על תושבי ישראל ממפגעי הצפות".

נחל לכל דורש

במסגרת הקרנבל יתקיימו פעילויות חווייתיות לצד נחלים רבים בארץ, מדרום לצפון. חלק מה פעילויות יתקיימו בנחלים מוכרים כמו הירקון, הבניאס, כזיב ותנינים, ואחרים יתקיימו בנחלים מקסימים שעליהם כתבנו כאן בעבר - כמו נחל ציפורי, נחל הזהב בקריית שמונה, נחל ראש פינה ונחל עין בוקק. לצד אלה, מצאנו ברשימה נחלים עוד פחות מוכרים שייחשפו לציבור בימי הפס טיבל. הנה כמה מהם:

הנוחיילה נחנכה לפני כמה חו דשים כשביל טיולים חדש ומרתק בין החרמון לג ליל. זהו למעשה עמק בזלתי, שבו עוברים ערוצי נחלים שבהם זורמים מים רדודים, המשלב בתוכו היסטוריה מתקופת המקרא, דרך תקופת ההעפלה ועד מלחמת יום הכיפורים - אז הדפו כוחות צה"ל את הטנקים של הצבא הסורי.

אחרי 40 שנה שעמד בלי מים, הוזרמו באוקטובר 2013 מים לערוץ הנוחיילה כחלק מפ רויקט השיקום של רשות הטבע והגנים, בשיתוף רשות ניקוז ונחלים כנרת. בשנתיים האחרונות עבר הנחל תהליכי שיקום על ידי חיילי החטיבה המרחבית ,769 הפועלת במרחב אצבע הגליל,

במסגרת מיזם "צבא ההגנה לטבע". הנוחיילה היא גם מסדרון אקולוגי המאפשר שטח מחיה למינים רבים של חיות בר, אבני בזלת גדולים, פרחי חרדל וגם אשמר קוצני שהוא שיח נדיר שצומח רק כאן.

נחל סעדיה. גם נחל סעדיה הוא נחל נסתר ועתיק שנשכח מלב הציבור והוזנח במשך שנים רבות, בעיר חיפה. הנחל הוא אחד מיובליו של נחל הקישון. הוא זורם למרגלות הכרמל ועובר בלב מפרץ חיפה. כמה מעיינות נובעים לאורך תוואי הנחל, והם שאחראים למים הזורמים בו. המעיין הגדול שביניהם הוא עין סעדיה )עיון אל סעדה(, ומכאן גם שמו של הנחל. לפני כשנתיים, ב ,2020 החל בעיר מאבק ציבורי להצלת הנחל לאחר שזוהם בעקבות הזרמת מי ביוב. המאבק צלח, וסביב הנחל התפתחה מערכת אקולוגית מעניינת הכוללת שלדגים, אנפות ומגלנים, לצד צבים, צפרדעים, סרטנים ומגוון עצום מן הצומח. במהלך הפסטיבל יתקיימו בנחל תחנות הפעלה סביבתיות לכל המשפחה, וסיורים במסלול של כשלושה ק"מ בדרגת קושי קלה, לצד הסברים על ההיסטוריה ועל מגוון בעלי החיים והצומח.

נחל סלוודורה. נחל שערוצו יורד במצוק ההעתקים באזור ים המלח, מגובה של 400 מטר, אל שפכו שבים המלח. חלקו התחתון של הנחל הוא בצד הצפוני ושם נובע מעיין זעיר, שלצידו צומח שיח סלוודורה הגדול. את המעיין מבקרות ציפורי שיר מדבריות כמו ורדיות סיני וגיבתוני מדבר, ומינים נוס פים כמו חצוצרן מדבר, שחור זנב, שרקרק גמדי ועפרוני מדבר. אורך המסלול כ 4.5 ק"מ והוא ברמה בי נונית-קשה, ומתאים למטיילים מגיל 12 ומעלה.

במהלך הפסטיבל יתקיימו בנחל סיורי צפרות בהדרכת התחנה לחקר צפרות ירושלים. הגעה: על כביש 90 מצפון לדרום, פונים ימינה כח מישה ק"מ אחרי מצפה שלם לחניה של הנחל. לא מומלץ לטייל בו בי מים חמים במיוחד.

נחל שקמה. נחל שקמה מתחיל בהרי חברון ונשפך אל חוף זיקים הבתולי, מדרום לאשקלון. שפך הנחל שופע במי התהום הנקווים אליו, ויוצר אשליה של נווה מדבר פראי. הטיול, בהדרכת בית ספר שדה שק מים, מתחיל בסכר שקמה שהוא חלק ממפעל מי ההחדרה באזור, וממשיך לאורך הגדה הצפונית של הנחל עד לשפכו אל הים התיכון. הוא עובר דרך דיונות חול זהובות ועצי שיטה, פינות חמד פסטורליות ושרידי בוסתנים, ואף מגיע אל אזור "הלגונות הכחולות". אמנם הטבילה בהן אסורה, אך אם תרצו להירטב בכל זאת - תוכלו לט בול בחוף זיקים שבו מסתיים הטיול. אורכו של המסלול כשלושה ק"מ ברמה קלה עד בינונית, והוא מתאים למשפחות.

 ?? ?? נחל הנוחיילה צילום: צבא ההגנה לטבע שפך נחל שקמה צילום: החברה להגנת הטבע
נחל הנוחיילה צילום: צבא ההגנה לטבע שפך נחל שקמה צילום: החברה להגנת הטבע
 ?? ?? נחל סעדיה צילום: עומרי סלנר
נחל סעדיה צילום: עומרי סלנר
 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel