Israel Hayom

יופי מסוכן

תעשיית האיפור פורחת, וגם הרכיבים המסוכנים שעלולים להיכלל במוצרים שמוכרים לנו ● טלק בצלליות ופודרה, עופרת בשפתונים ועוד ● מה עושים כדי להיזהר, והאם זה בכלל אפשרי? ● כתבה ראשונה בסדרה

- היאלי יעקבי הנדלסמן

בעולם שבו האינסטגרם והר שתות החברתיות הפכו לכלי שמלווה אנשים בר חבי העולם בכל רגע, המ ראה החיצוני הפך לחשוב יותר מתמיד. ההקפדה היתרה על המראה מתורגמת להרבה פילטרים, אבל גם להרבה איפור, למוצרי קוסמטיקה שונים שמבטיחים צמצום קמטים ועור מושלם ולתכשירי שיער שנשבעים שישאירו אותו רך ומבריק.

כדי לחסוך בעלויות, חלק גדול מהצרכנים יעדיף לר כוש באתרים השונים מו צרים זולים ממקור שאינו ידוע, אולם גם במותגי יוק רה קיימים סיכונים שלא תמיד הלקוח מודע להם. לפעמים חלק מהרכיבים הבעייתיים מסתתרים תחת הכותרת "בישום" ברכיבים, כאשר בישום בע צמו יכול לגרום לאלרגיות ולרגישויות אצל חלק מהמשתמשים, ולכן צרכנים רבים יעדיפו לקנות קוסמטיקה לפנים שהיא נטולת ריח. הרשימה ארוכה וב לתי נגמרת, ואנחנו בחרנו להתמקד רק בחלק מהרכיבים הנפוצים יותר.

"כל מוצר מכיל חומרים מסוכנים", מבהירה ד"ר ורד קויפמן, מומחית לב טיחות מוצרי צריכה, חומרים מסוכ נים וקרינה, "השאלה היא באיזו כמות מדובר ומה אופן החדירה שלהם. יש רשימות של אלרגנים שאסור שיהיו במוצרים קוסמטיים. אם המוצר עובר בדיקה ואישור של משרד הבריאות יש סיכוי גבוה שהם לא יהיו בו, אבל עדיין אפשר לפתח רגישויות לחומרים. הת חום קצת פרוץ, ויש כאלה שמייצרים לבד מוצרים, כמו קוסמטיקאיו­ת שמע רבבות חומרים במטבח שלהן ללקוחות או שילוב ביתי של חומרים מאת יצ רנים שונים.

קויפמן מוסיפה שמקרה כמו זה שקרה במפעלי חברת שטראוס, שבו זיהום גרם לריקול של מוצרים רבים, יכול להת קיים גם בתחום הקוסמטיקה: "זיהום מוצרי קוסמטיקה עלול להתרחש אם במפעל אין הקפדה על ההיגיינה ועל הניקיון של חומרי הגלם, הציוד והמוצ רים. זיהומים עלולים לחדור גם למוצ רים במהלך השימוש בהם, לכן יש מוצרים שהיצרנים מכני סים לתוכם כמויות גדולות של חומרים משמרים מעבר לכמות המותרת, כאשר לא רק כמות גדולה מדי יכולה לגרום לתו פעות כמו גירוי, פריחה וגי רוד, אלא גם כמות קטנה מדי של חומר משמר יכולה לפגוע בעמידות המוצר לזיהומים ביולוגיים".

יותר מסוכן ממה שחשבתם

אוהבות שפתון אדום? ייתכן שאתן בבעיה, בפרט אם אתן קונות איפור מא תרים זולים בחו"ל. לדברי ד"ר קויפמן, כדי ליצור צבע אדום חזק, במקרים רבים משתמשים בעופרת - שהוא חומר אסור לשימוש. "לפי הנחיות משרד הב ריאות, אסור להשתמש בעופרת, זה אחד החומרים המסוכנים שיש, שעלול לגרום לתופעות פסיכוטיות של פגיעה במוח, לבעיות בפוריות ובשמיעה וללחץ דם. עופרת יכולה להצטבר בגוף ולהתפרץ אחרי שנים".

יש שפתונים בצבע אדום חזק שאינם מכילים עופרת?

"אם השפתון מאושר על ידי משרד הבריאות אין בעיה, אם אכן דיווחו על כל החומרים שהוכנסו למוצר. אם לא דיווחו, אין אפשרות לדעת. במקרים של שפתונים שאינם מאושרים, בהחלט יית כן שהרכיב הזה לא יופיע ברשימה למ רות שהוא קיים".

יכול להיות שמשרד הבריאות יאשר חומר שאולי הוא לא פוגעני מאוד בכללי, אבל יכול לגרום נזק בשימוש קוסמטי?

"יש רשימה של חומרים למוצרים קוסמטיים המאושרים על ידי משרד הבריאות, כולל הכמות המותרת לשי מוש בתכשיר. אלה החומרים היחידים המותרים. משרד הבריאות בודק את המוצרים להתאמה".

חומר בעייתי נוסף הוא הטלק, שבמק רים רבים מגיע כשהוא מזוהם באסבסט, כי קשה מאוד להפריד בינו לבין הטלק - שני מינרלים המגיעים מאותם מרבצים. "גם אם אין אסבסט, החלקיקים יכולים לגרום לבעיה נשימתית אם שואפים אותם בכמות", מפרטת קויפמן, "אסב סט, סיליקה וטלק הם שלישייה שעלולה לגרום לפגיעות ולמחלות ריאתיות, וגם הטלק עצמו מסוכן וחשוד כמסרטן. לעו מת זאת, יש טלק על בסיס תירס שאין איתו בעיה. קוראים לו כך, אבל זה לא באמת טלק. צריך לבדוק על המכל מה כתוב ומה ההרכב - אם הוא מינרלי או ממקור צמחי".

ברוב המקרים פשוט מצוין "טלק".

"במקרה כזה נחמיר וננחש שמדובר בטלק ממקור מינרלי".

מה הפגיעה שיכולה להיגרם מאסבסט?

"הסיכונים הגדולים שיכולים להיגרם מאסבסט הם מחלת האסבסטוזיס, מחלה נשימתית קשה ביותר, וסרטן במער כת הווגינלית, למשל בעקבות שימוש בטלק לפידור תינוקות. זה תלוי בדרך החשיפה והחדירה לגוף, בכמות החומר ועוד. יש ארבע דרכי חדירה של חומרים פוגעניים לגוף: דרך מערכת הנשימה, העיניים והעור ומערכת העיכול. בנוגע לטלק, מגע בעור לא מהווה בעיה. בעי ניים - אם זה מציק אז שוטפים. בליעה גם לא מהווה מסלול חדירה, נשימה כן".

יש מוצרי קוסמטיקה שמכילים טלק ומאושרים על ידי משרד הבריאות, וייתכן שאנחנו נושמים חלקיקים תוך כדי איפור.

"גם אם תנשמי את האבקה, כמות אפסית - אם בכלל - תחדור לריאות, כי החלקיקים גדולים מדי. המעט שיחדור כנראה בכמות המותרת. ביום יום אנחנו נושמים הרבה מאוד חומרים מסוכנים, אז הטיפ טיפה הזאת היא מעט. להגיד מעל צל של ספק שאף אחד אף פעם לא ייפגע, אי אפשר. אך ההסתברות מאוד נמוכה, אז חיים עם זה".

כיום יש מגוון אפליקציות, תוספים ואתרים שיכולים לעזור בזיהוי רכיבים שונים, שגם מציינים את אחוזי הסיכון של הרכיב. קליריה ,(Clearya) למשל, היא תוסף דפדפן למחשב ואפליק ציה לטלפון, שמפרטת על רכיבים לא בטוחים באיפור, במוצרי היגיינה וטי פוח, במוצרי תינוקות, במוצרי ניקיון ועוד, ומסייעת בבחירת מוצרים בטוחים באינטרנט. ניתן להשתמש בה באתרים פופולריים כמו אמזון, וולמארט, אייהרב וספורה. אתר נוסף הוא ,cosdna שבו אפשר למצוא הסברים ורמות סיכון לפי שם הרכיב או המוצר הקוסמטי )טלק, לדוגמה, מדורג שם בציון שנע בין 5 ל ,8 כאשר סקלת הציונים היא ,10-1 וככל שהציון נמוך יותר, כך המוצר בטוח יותר לשימוש(.

תגובת משרד הבריאות: "הרכיב טלק ממקור מינרלי מאושר לשימוש כרכיב קוסמטי לפי הרגולציה של האיחוד האירופי, והינו בטוח לשימוש. במקרים שבהם הוא נמצא במוצר ליל דים מתחת לגיל 3 ועלול להגיע לדר כי הנשימה, יש לרשום על המוצר 'יש להרחיק מדרכי הנשימה של הילדים'.

"משרד הבריאות חוזר ומפרסם אזהרות לציבור על כך שיש להימנע משימוש במוצרים שאין להם רישיון משרד הבריאות, ולהימנע מערבוב ומהוספת חומרים למוצרים בעלי רישיון משרד הבריאות. המשרד נותן רישיונות פלוניים לתמרוקים לאחר בחינת המסמכים המוגשים על ידי היצרן ולאחר ששוכנע כי המוצרים בטוחים לשימוש. משרד הבריאות פועל לפי הנחיות האיחוד האירופי וגופים מוכרים נוספים בעולם לגבי שימוש ברכיבים קוסמטיים, לרבות איסור על רכיבים, הגבלת ריכוזם והגבלת אופן השימוש בהם".

 ?? ??
 ?? צילום המחשה: GettyImage­s ?? לעיתים המוצרים רק נראים תמימים
צילום המחשה: GettyImage­s לעיתים המוצרים רק נראים תמימים
 ?? ?? ד"ר ורד קויפמן
ד"ר ורד קויפמן

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel