Israel Hayom

יצא לאור מהשכחה

לפני כמעט 100 שנה, היינריך שונפלד כבש בליגה האיטלקית בקצב של כריסטיאנו רונאלדו בשיאו ● הוא ברח מהנאצים עד לתוניסיה, הסתתר עם משפחתו עד סוף מלחמת העולה השנייה, ולאחריה שקע באלמוניות ● בספרו "הסקורר היהודי הראשון", אורי ברייט יצא למסע בעקבות מסע חייו הלא שג

- עדי רובינשטיין

אל מדף ספרי הכדורגל הקטן בישראל הצטרף החודש חבר חדש - "הסקורר היהודי הראשון - סיפורו המדהים של היינריך שונפלד" )אוריון הוצאת ספרים(. גם למי ששולט בהיסטוריה של הספורט היהודי בכלל והכדורגלני­ם היהודים בפרט, ספק אם סיפורו של שונפלד סופר אי פעם לפרטי פרטים, כפי שעשה המ חבר אורי ברייט, דוקטורנט בחוג לפסיכולוגי­ה באוניברסיט­ת חיפה ואוהד מכבי חיפה.

היינריך שונפלד הוא כנראה החלוץ היהודי הראשון הג דול באמת, בעידן שחיפש את הדרך בין חובבנות למקצוע נות. הוא היה מלך השערים של הליגה האיטלקית עם ממוצע נפלא של שער למשחק בעו נת ,1923/1924 הישג שכריס טיאנו רונאלדו היה חתום עליו קרוב ל 100 שנים לאחר מכן. הוא שיחק אז במדי טורינו, עבר בין היתר לאינטר ול"הכח וינה" המיתולוגית, ולבסוף אף העביר קריירה לא רעה בקבוצות אמ ריקניות. עם אחת מהן אף הגיע לבי קור בישראל שכלל סדרה של משחקי ראווה, בין השאר מול מכבי חיפה.

אורי, איך הגעת לסיפור הפחות מוכר של שונפלד?

"כשהתחלתי להתעניין בו עשיתי זאת מתוך סקרנות ותו לא, אבל ככל שאספתי חומרים והעמקתי בנושא, כך הבנתי את גודל הסיפור שנעלם לו עם חלוף השנים. בשלב הזה רציתי להמ שיך לקרוא עליו וראיתי שאין שום דבר ברשת. אז התחלתי לחקור לבדי במשך שלוש שנים".

ובכל זאת, להוציא ספר על כדורגל בישראל, ועוד סיפור היסטורי, זה לא דבר נפוץ.

"היה לי ברור מראש שהספר הזה הוא לא פרנסה אלא משהו שאני עושה לצורך העניין שלי. אני יודע שכמוני יש עוד הרבה קהלים בכדורגל היש ראלי שמחפשים ספרים ויש להם עניין בהיסטוריה של הכדורגל. אמנם הקהל בישראל לדברים הללו לא גדול, אבל זה קהל שצומח והוא קהל אינטליגנ טי מאוד".

בשנים האחרונות אנחנו מבינים יותר ויותר כמה כדורגלנים יהודים בכל הרמות שיחקו באירופה.

"אפשר לומר שהיהודים של אותה תקופה היו כמו הקרואטים של היום, ואתה באמת יכול לראות נציגים שלהם בכל הליגות. תמצא שהיו אז כוכבי על יהודים והיו גם שחקנים שהגיעו לשחק בליגות קטנות. זה ברור שיש עוד הרבה מאוד סיפורים של כדורגלנים יהודים שטרם פורסמו, כי היו הרבה מהם".

אחרי המלחמה

לקראת סוף שנות ה 30 של המאה שעברה כבר הפך שונפלד למאמן באיטליה, והעננים המתקדרים מעל אירופה גרמו לו לברוח עם משפחתו לתוניסיה. גם שם עבד כמאמן כדור גל, ובד בבד פתח דוכן קפה ופריקסה מצליח למדי בנמל של הבירה תוניס. באחד הימים פגעה פצצה, בלי להת פוצץ, בעסק שלו, ובעל דוכן הקפה האלמוני, שאיש לא באמת ידע מי הוא היה בגלגולו הקודם, חזר לכור מחצ בתו איטליה. אלא שגם שם לא מצא מנוח נוכח מלחמת העולם השנייה המ שתוללת; הוא ומשפחתו היו עסוקים בבריחה וניצלו בזכות העובדה שה סתתרו בתנאים לא תנאים במקומות מחבוא שונים. אחרי המלחמה, אף אחד באיטליה לא רצה להכיר או לזכור את הסיפור של מלך השערים המיתולוגי, שנעלם עם הזמן.

שיעור גדול של כדורגלנים יהודים לא שרד את השואה, אבל עוד לפני היה ברור שהרבה מאוד קבוצות לא רצו אצלן שחקנים יהודים.

"זה נכון וזה הוליד את הצורך במוע דוני כדורגל יהודיים, וכמובן את 'הכח וינה'. כיהודי, כשאתה משחק או מאמן בקבוצה יהודית, אין סיכוי שידיחו אותך רק כי אתה יהודי. זה גם נכון שהרבה מאוד כדורגלנים לא שרדו את מלחמת העולם השנייה, ואנחנו מכי רים רק חלק מהסיפורים. לצערנו הרבה מהשחקנים האלה נשכחו מהלב נוכח עננת המלחמה של שנות ה 30 וה ."40

בדרך כלל סופרי כדורגל לא מש חקים כדורגל, מה איתך?

"האמת היא ששיחקתי ואימנתי קבוצות ילדים, אבל בגלל הפציעות והעומס בלימודים הבנתי שאני צריך להישאר אוהד".

 ?? ??
 ?? ??
 ?? ?? שונפלד מרחף. לא הכל ידוע צילום: מתוך הספר
שונפלד מרחף. לא הכל ידוע צילום: מתוך הספר
 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel