Israel Hayom

רע"מ אינטרנשיונ­ל

רע"מ קידמה את עלילת הדם סביב מות העיתונאית בג'נין, עבאס פועל מול מלך ירדן לביטול ריבונות ישראל בהר הבית החתירה שלו תחת יחסי החוץ של ישראל היא סיבה טובה לחזור לקואליציה

-

תעלילת סריט התגובות למותה של כתבת אל ג'זירה, שירין אבו עאקלה, כאילו נכתב אל תוך נרטיב עתיק יומין.

דם זה לא סיפור חדש בדברי ימי ישראל. היא לא נולדה ביום רביעי.

בעשרות השנים האחרונות היינו בסרט הזה פעם אחר פעם. על פי התסריט, צה"ל נלחם עם מחבלים. במהלך תקרית נהרג אזרח )לא יהודי( או ילד, וכל העולם מתנפל על ישראל. החשודים המיידיים נכנסים לפעולה: האירופאים, הער בים, האמריקנים, ומעל כולם התקשורת הזרה – משחק תפקידים ידוע מראש. הסוף והגינויים שלא נגמרים גם מאה שנה לאחר מכן, ידועים למפרע גם הם.

אך השבוע התווסף גורם חדש לזירה – מפלגת רע"מ. בפעם הראשונה מפלגה בקואליציה בישראל עזרה בקידום עלילת הדם. תוך כדי פסילת הלגיטימיות של מוסדות המדינה לבצע בדיקה אמינה של נסיבות מותה של העיתונאית )שנקברה ללא ניתוח פורנזי, בהלוויה של הג'יהאד האסלאמי בג'נין כאשר ארונה נישא בידי רעולי פנים חמושים ברובי סער, ועטוף בדגל הלאום. כלומר, פלשתין. ומקושט ברובה סער הקשור בחבל(, דרש יו"ר רע"מ מנסור עבאס "חקירה בינלאומית" של מותה.

תביעת רע"מ מצטרפת לפעילות מדינית ענפה של היו"ר עבאס. למעשה, עבאס פועל היום כשחקן עצמאי ומקדם מדי ניות חוץ עצמאית שחותרת תחת האינטרס הבסיסי ביותר של מדינת ישראל: קיום הריבונות.

הפעילות הגלויה של עבאס מתמקדת ביחסיו עם המלך עב דאללה. בנובמבר האחרון נפגשו השניים בארמון במשך ארבע שעות. התקשורת הירדנית נתנה כיסוי נרחב ביותר לפגישה, והחשיפה האדירה הייתה סטירת לחי לראש הממשלה נפתלי בנט. הרי הארמון ביקש לשמור בסוד את דבר פגישת עבדאללה עם בנט בקיץ האחרון.

תביעות אנטי יהודיות

לכאורה, באמצעות מגעיו עם המלך, מקדם עבאס את האינט רסים של התנועה האסלאמית בכל הקשור להר הבית, שכן קשה היום להבדיל בין עמדות התנועה וחמאס לבין עמדת הירדנים בכל הקשור לאתר הקדוש. את אחדות השורה ראינו במהלך המהומות של חודש רמדאן.

האיתות הברור הראשון לתפנית בפועל ביחסים הגיע באמ צע מהומות הר הבית, כאשר ב 18 באפריל הביע רה"מ הירדני, בישר אל חסאוונה, תמיכה נלהבת בפורעים בנאום בפרלמנט. אל חסאוונה אמר בין השאר: "אני מצדיע לכל פלשתיני, לכל העובדים של הווקף האסלאמי הירדני, שעומדים זקופים כצ ריחים, זורקים את האבנים שלהם במתקפת חימר נגד הציונים שמטמאים את מסגד אל אקצא תחת ההגנה של ממשלת הכי בוש הישראלי".

שבוע לאחר מכן שב מנסור עבאס לארמונו של עבדאללה לעוד פגישה בת ארבע שעות. אם לשפוט לפי התוצאות, במהלך הפגישה סיכמו השניים קווי מדיניות אחידים שתכליתם ביטול ריבונות ישראל בהר הבית. כמעט מייד אחרי ביקור עבאס, העביר המלך רשימת תביעות קיצוניות ביותר לעתיד ניהול הר הבית לממשל ביידן. המלך עתיד לדון בתביעות בפגישה בבית הלבן.

הרשימה כוללת מספר לא מבוטל של תביעות אנטי יהודיות. למשל, תביעה אחת מחייבת יהודים העולים בהר לעמוד בקוד לבוש שהווקף יכתיב להם. תביעה אחרת מחייבת לא מוסלמים להגיש בקשות בכתב מראש לעלות להר לאישור הווקף. הווקף, על פי התביעות, יהיה הגורם היחיד שיוסמך לאפשר עליית לא מוסלמים להר הבית. תביעה נוספת מטילה הגבלות חמורות על המסלול שבו יותר ללא מוסלמים ללכת בהר הבית. תביעה אס טרטגית אוסרת על משטרת ישראל להיכנס למסגדים.

המשמעות: יישום, ולו חלקי, של תביעות עבדאללה עבאס מוחק את ריבונות ישראל בהר הבית.

מי באמת שולט בממשלה

אף שישראל טרם הסכימה לדון במסמך הירדני, התביעות כבר מניבות תוצאות בזירה המדינית. ממשל ביידן הודיע כי במהלך ביקורו המתוכנן של הנשיא בישראל, הוא יסייר בבית החולים אל מוקסאד במזרח ירושלים ללא ליווי או נו כחות ישראלית. המשמעות היא שביידן יהפוך לנשיא הרא שון שמביע במעשיו תמיכה בביטול ריבונות ישראלית על חלקים מעיר בירתה.

הסמיכות של פרסום תביעות עבדאללה הירדני לביקור עבאס מבהירה כי האירועים קשורים זה בזה. אבל עבאס גם הבהיר זאת באופן חד משמעי: הוא התנה את המשך השותפות של רע"מ בקואליציה ביישום תביעות עבדאללה בכל הקשור להר הבית.

ירדן, ככל הנראה, אינה הזירה המדינית היחידה שבה פועל עבאס. בתחילת השבוע דיווחה יערה זרד בערוץ 14 כי עבאס שהה במשך כמה ימים בטורקיה. אמנם אין פרטים לגבי הפגישות שערך באנקרה ובאיסטנבול, אך כפי שחשף ארגון "עד כאן" בדו"ח מדצמבר האחרון על אודות קשרי רע"מ וחמאס, עמותת "סיוע "48 של התנועה האסלאמית הדרומית, המנוהלת על ידי

גורמים בכירים ברע"מ, מקיימת שיתוף פעולה הדוק עם עמותות בטורקיה שקשורות ישירות ובעקיפין למשטר ארדואן ולחמאס.

אשר לחמאס, חשף דו"ח "עד כאן" את הקשרים של "סיוע "48 לעמותת אל פורקאן הטורקית המזוהה עם חמאס. כמה נאמני אל פורקאן אף התגייסו לשורות אל קאעידה ודאעש. ביחד עם אל פורקאן, עמותת "סיוע "48 מקימה כפר לפליטי המלחמה בסוריה בצד הסורי של גבול טורקיה סוריה.

"סיוע "48 שייכת ל"התאחדות הארגונים הלא ממשלתיים של העולם האסלאמי", קואליציה של ארגונים אסלאמיים שחלקם בעלי זיקה ישירה לחמאס. על פי דו"ח "עד כאן", ההתאחדות מתואמת באופן מלא עם המשטר הטורקי.

השבוע פרסם ארגון "הביטחוניסט­ים" סקר על מצב היחסים בין ערבים ויהודים בישראל ואמון הציבור בזרועות האכיפה והשלטון במדינה. מתוך שלל הממצאים המדאיגים, הסקר חשף ששנה אחרי המהומות בערים המעורבות בישראל, שהתקיימו במקביל למתקפת הטילים של חמאס מעזה ונמשכו לאחריה, 75 אחוז מערביי ישראל לא מאמינים בזכות הקיום של ישראל. מאמצי רע"מ לשלילת הריבונות של ישראל בהר הבית הם המשך המלחמה האלימה של ערביי ישראל באמצעים אחרים, מדיניים ביטחוניים.

כבר בפגישה הראשונה בין עבאס למלך עבדאללה בנובמ בר שעבר, היה ברור שהטענה כי רע"מ מעוניינת רק בשיפור מעמדם של ערביי ישראל בתחומים אזרחיים - מופרכת. כיום ברור כי הישענות הקואליציה על רע"מ מעצימה את התנועה האסלאמית בזירה הבינלאומית תוך פגיעה אסטרטגית בישראל בלב הריבונות שלה, ירושלים, חותרת תחת יחסיה הבינלאומיי­ם עם מדינות שכנות ועם ארה"ב, ועוד.

הטענה כי רע"מ מעוניינת רק בשיפור מעמד ערביי ישראל בתחומים אזרחיים — מופרכת. ברור כי הישענות הקואליציה על רע"מ מעצימה את התנועה האסלאמית בזירה הבינלאומית תוך פגיעה אסטרטגית בישראל

 ?? צילום: אורן בן חקון ?? מקדמים את האינטרסים של התנועה האסלאמית. עבאס וחברי רע"מ
צילום: אורן בן חקון מקדמים את האינטרסים של התנועה האסלאמית. עבאס וחברי רע"מ
 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel