Israel Hayom

כשנחמן מתייאש

- אריאל בולשטיין

בשעות הראשונות שחלפו מאז הצהיר שר התפוצות, נחמן שי, בראיון בעקבות הריגתה של כתבת ערוץ אל ג'זירה בג'נין, ש"האמינות של ישראל היא לא הכי גבוהה באירועים כאלה, וזה מתבסס על העבר", ראיתי את דבריו מצוטטים ומועתקים בשלל שפות, מככבים באמצעי תקשורת זרים. למחרת הם כבר פורסמו בהב לטה, ככותרת, באתרים ובחשבונות אנטישמיים, וזכו לאינספור שיתופים.

לו הייתי יו"ר הרש"פ, או סתם שונא ישראל מן השורה, הייתי שולח לשי זר פרחים ענק. במשיכת לשון אחת הצליח שר התפוצות לספק תחמושת יקרת ערך למנגנוני התעמולה המערערים על הלגיטימיות של המדינה היהודית ושל עמדותיה. אלה טענו תמיד שישראל הורגת חפים מפשע ואחר כך מסתירה את "פשעיה". והנה בא שר בממשלת ישראל ובעצם מצטרף אליהם. שר שטופל על מדינתו האשמה בחוסר אמינות ורומז שהיא נוהגת לשקר, הוא מתנה נדירה למקהלת האויבים המחכים לנפילתנו. אבו מאזן, חסן נסרא ללה ואסמעיל הנייה לא יכלו לעשות זאת טוב יותר.

ספק אם שי עצמו מבין את עוצמת הנזק שהסב לכולנו, כי אחרת הוא אמור היה להגיש את התפט רותו מן הממשלה באופן מיידי. האמירה האומללה שלו מאיינת את כל הפעולות הנכונות, שאותן נקטה ישראל אחרי התקרית בג'נין. מה יועילו עכשיו התח קירים, הדו"חות הפתולוגיים או הניתוחים הבליסטיים, שיוכיחו שהעיתונאית נהרגה מאש מחבלים פלש תינים? הרי כנגדם יישלף הקלף המנצח - "ההודאה" של השר הישראלי.

הנזקים לא מצטמצמים לפרשה הנוכחית. המוטיב של "חוסר האמינות של היהודים" לקוח באופן ישיר ממילון עלילות השקר המסורתי של האנטישמים, ונוצל על ידיהם בקביעות מהעולם העתיק דרך ימי הביניים ועד לעת החדשה. האנטישמים חיבבו אותו במיוחד בזכות השימושיות המופלאה שלו. היהודים טוענים שהם לא הורגים ילדים למטרות פולחן ולא זקוקים לדם תינו קות להכנת מצה? אין לבטוח בהכחשה, הרי הם אינם אמינים. היהודים אומרים שהם לא מרעילים בארות ולא מפיצים מגיפות? אין לתת משקל לנימוקים שלהם, הרי הם אינם אמינים. היהודים מסבירים שהם נאמנים לארץ לידתם ולא ימכרו אותה לאויב? הם רק רוצים להסוות את בוגדנותם, הרי הם אינם אמינים.

הנרטיב האנטישמי אהב כל כך להאשים את היהודים בחוסר אמינות, עד שההאשמה נשחקה עד דק. לכן, כדי לשוות לה תוקף, הובא לרוב החיזוק מקרב היהודים עצמם - יהודי )לרוב מומר( שיכריז ויודה: כן, אנ חנו שקרנים. יהודים שכאלה הביאו אסון וכליה על קהילותיהם, כי בעקבות "עדותם" כל אישום כלפי קהילה יהודית נראה כמוכח.

הדברים של שי היו מגה פיגוע הסברתי, שתוצאותיו לא יימחקו עוד שנים. האינטרנט זוכר הכל, וגם בעתיד, כאשר ישראל תצטרך להדוף את עלילות השקר של התעמולה הפלשתינית, ינופפו באמירה שלו ויסבירו שאפילו שר ישראלי, ועוד כזה שהיה דובר צה"ל, אינו מאמין למדינתו.

אם היינו בבית משפט, צריך היה להכריז על שי עד עוין. במציאות הפוליטית הנוכחית, שבה כל ממזר מלך וכל חבר רע"מ או הרשימה המשותפת מציל את הממשלה מקריסה, גם שר עוין ימשיך לכהן בתפקי דו, וחבל שכך.

שר שטופל על מדינתו האשמה בחוסר אמינות ורומז שהיא נוהגת לשקר, הוא מתנה למקהלת האויבים המחכים לנפילתנו. אבו מאזן, נסראללה והנייה לא יכלו לעשות זאת טוב יותר

 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel