Israel Hayom

פרופ' טרכטנברג: להעלות את מס הרכישה ל 20%

- סוניה גורודיסקי

ע לרקע יוקר המחיה שעולה משמעותית בישראל, לדעת פרופסור מנואל טרכטנברג יש לה עלות את מס הרכישה על הדירות ל .20%

פרופ' טרכטנברג, ראש המ כון למחקרי ביטחון לאומי, עמד בראש הוועדה הקרויה על שמו שהוקמה בשנת 2011 על ידי ראש הממשלה דאז בנימין נתניהו. ועדת טרכטנברג הוקמה בעקבות "מחאת האוהלים" בקיץ ,2011 במטרה לב חון ולהציע פתרונות למצוקת יוקר המחיה במדינת ישראל. אלא שמאז לא הרבה השתנה ויוקר המחיה במ דינת ישראל, ובמיוחד יוקר הדיור, רק החריפו.

לפרופ' טרכטנברג יש כמה הצ עות לפתרונות שיעזרו להתמודד בטווח הזמן המיידי עם התייקרות השכירות, ולדבריו הם לא מהווים פתרון לטווח ארוך. "יש כמה דברים שניתן לעשות. הדבר הראשון הוא להעלות את מס הרכישה ל 16% לפחות, לא ל ,8% אלא להכפיל אותו עבור משקיעים. הייתי מעלה אותו גם ל .20% צריך להיות מס שבאמת ימנע מהם לרכוש דירות, כי זאת באמת מכה כאשר קונים מוצר במחסור בצורה ספקולטי בית. אין שום סיבה לא לעשות את זה באופן מיידי. זה לא יפתור את מצוקת הדיור, אבל לפחות חלק מה דירות יחזרו לשוק של רוכשי דירה ראשונה".

פרופ' טרכטנברג מוסיף: "צריך לקבוע מגבלה על האפשרות לה עלות את שכר הדירה. למשל, שלא יהיה ניתן להעלות יותר מ 5% בזמן חידוש החוזה, ושהשוכר הנוכחי יהיה הראשון שמציעים לו. אפשר לעשות דברים כאלה כשאנחנו נמ צאים במצב חירום. השכירות עלתה הרבה יותר מהשכר הממוצע במשק, לכן אין פה את החשש של פגיעה במשכירים. מדובר בצעדים אגר סיביים, אבל זה מה שעושים במצב חירום, ומהבחינה הזאת אנחנו במצב חירום".

לשאלה איך ניתן להקל על האזרחים בגל ההתייקרויו­ת הנוכחי, כאשר חלוקת "הכסף מההליקופטר­ים" לא באה בחש בון, טרכטנברג השיב: "הממשלה צריכה לחפש את המקומות שהם בשליטתה כדי להקל על הציבור במיסוי עקיף. המועמדים הקלאסיים הם מים, חשמל, תחבורה וחינוך".

 ?? ?? פרופ' טרכטנברג
פרופ' טרכטנברג

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel