Israel Hayom

הממשלה מתנערת מאחריות ומשאירה את הציבור להתמודד לבד

- סוניה גורודיסקי

"תוקף

חוזה השכירות שלכם עומד לפוג בחודש הבא. אם אתם מעוניינים להמשיך לשכור את הדי רה, מיידע כי שכר הדירה יתעדכן ל 9,500 שקלים. שכר דירה זה הינו רק במידה ואתם מעוניינים להמשיך לש כור, משום שכבר פנו אלי מתווכים בסכום גבוה יותר".

כאשר א' מאזור המרכז, נשוי ואב לשלושה ילדים, קיבל הודעה זו בתחילת השבוע, הוא חשב לתומו כי מדו בר בניסיון מופרז מצד בעל הדי רה לגרום למשפחתו לשלם יותר. ואולם, כאשר בירר את מחירי הש כירות בשכונתו, הוא נדהם לגלות שבעל הדירה כלל לא הגזים, ועוד היה הוגן בכך שדרש תוספת של 1,000 שקלים בחודש ולא יותר.

כשליש ממשקי הבית שלא הצ ליחו לרכוש דירה וחיים בשכירות מקבלים בתקופה האחרונה הודעות מבעלי דירות בדרישה להעלאת שכר הדירה. פרסום מדד מחירי הדיור שזינק ביותר מ 16% בשנה האחרונה נותן רוח גבית לבקשות אלה. הבעיה היא שככל הנראה השיא במחירי השכירות עוד לפ נינו, ושוכרי דירות יחוו את המכה הכואבת בכיס בהמשך, משום שהתייקרות הדירות מקדימה את המגמות בשוק השכירות לפחות בשנה. מעבר לכך, גל העלייה מרוסיה ואוקראינה יוסיף לחצים לביקושים בשוק השכירות.

ובחזרה לא' מאזור המרכז. א' החליט להישאר בדירתו, אך התוספת של 1,000 שקלים בחודש תמנע ממנו לח סוך להון עצמי כדי לקנות דירה - כך שהעלאת מחיר השכירות מרחיקה אותו עוד יותר מחלום הדירה. צריך להגיד שעוד מדובר בתוספת סבירה, המהווה "רק" ,12% כאשר בלא מעט מקרים בעלי הדירות מנצלים את גל ההתייקרויו­ת ודורשים העלאות בשיעור גבוה בהרבה.

נדמה כי הממשלה מתעלמת מגל ההתייקרויו­ת הנוכחי שאותו חווים על בשרם כשליש ממשקי בית - אלה שלא הצליחו לעלות על הרכבת הדוהרת של הנדל"ן בזמן ולא רכשו דירה משלהם. מקבלי ההחלטות ממשיכים לח זור על המנטרה הקבועה שהאינפלציה בישראל נמוכה משמעותית מהאינפלציה בארה"ב ובאירופה, ולא עושים מספיק כדי להקל על האזרחים. תוספת של אלפי שקלים בחודש במחיר הש כירות עבור משפחה עם ילדים היא דרמטית, ובהרבה מקרים מדובר בהבדל שיקבע אם המשפחה תצ ליח "לסגור" את החודש או שתיכנס למינוס בלית ברירה.

בעוד שכר הדירה מזנק בעש רות אחוזים, השכר הממוצע במשק נשאר ללא שינוי. בלשכה המרכ זית לסטטיסטיקה סיפקו לנו את הנתונים המדהימים הבאים: השכר הממוצע לשכיר בפברואר 2022 עמד על 12,052 שקלים לעומת 12,062 שקלים בפברואר .2021 איך א' ואחרים ישלמו את תוספת השכירות, תוספת מחיר הדלק ואת תוספת עלות הסל בסופר? האם יגדילו את המינוס? האם יעברו לדירה מרוחקת יותר מהמרכז בתמורה לעמידה בפקקים של כשעתיים ביום על מנת להגיע לעבודה? בזמן שמ קבלי ההחלטות דואגים להצלת הקואליציה השברירית, הזעם הציבורי הולך וגובר. המחאה החברתית הגדולה שהתרחשה בישראל לפני עשור התחילה, נזכיר, כמ חאה צרכנית עממית נגד מחירי הדיור והמזון הגבוהים.

 ?? ?? דירה להשכרה בתל אביב
דירה להשכרה בתל אביב
 ?? ??
 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel