Israel Hayom

ניצני השינוי עוד נראים בשטח

מבגין ועד נתניהו: הצלחת הליכוד מושפעת ממידת הנאמנות לאידיאולוג­יה של סבי ● כך נראה מאזן הכוחות מ 1977

- זאב ז'בוטינסקי

הערב לפני 45 שנים הכריז חיים יבין לאומה: "רבותיי, מהפך". לכבוד ציון אותו אירוע ששינה את פני מדינת ישראל ואת פני החברה שבה, ערכ תי סקירה של האירועים שהביאו לשינויים האמורים:

1 מייד עם עלייתו לשלטון, החל בגין בפעולות שנועדו לתקן את חוסר השוויון החברתי שבו התאפיינה המדינה עד אז. זה החל במבצע שיקום השכונות, ועבר דרך שילוב הדרגתי של יוצאי עדות המזרח במשרות בכירות שמהן הודרו עד אז.

2 חתימה על הסכם השלום עם מצרים, שמחזיק מעמד עד היום.

3 יצחק שמיר גרם לכך שלמרות החיכוך האידיאולוג­י עם ארה"ב, היא הסכימה שלא לאפשר ליהודים שעזבו את ברית המועצות המתפרקת להמשיך מווינה לארה"ב. הגעתם לכאן חי זקה את החברה והכלכלה הישראליות. עלייה זו שדרגה מהותית את התשתית האנושית של תעשיית ההיי טק.

4 עד 1984 הממשלות לא השכילו לעצור את התהליך האינפלציונ­י שהחל להתנפח מאז ההחלטה של רבין ופרס ב 1974 למלא מייד את המלאים שנצרכו במלחמת יום הכיפורים. התהליך נבלם רק אחרי ביצוע החלטת ממשלת האחדות לנקוט צעדים קשים מאוד למשק, שאותם הובילו פרס כראש ממשלה ויצחק מודעי כשר האוצר.

5 תקופת שרון כמנהיג הליכוד היתה הקשה ביותר. שרון החליט למעול באמון בוחריו ול בצע את משנת יריביהם האידיאולוג­יים כדי להציל את עצמו מהעמדה לדין בנושא האי היווני. המ חיר הישיר לאתרוגו של שרון הוא שמאז ועד היום אנו חווים אחת לכמה שנים סבבי לחימה כנגד אזרחי ישראל, שכלול מתמיד ומסוכן של הטרור היוצא משם לרחובות ואפילו המרדת ערביי ישראל - כפי שקרה בשומר החו מות. זה יוצא גם מרצועת עזה וגם מצפון השומרון )ג'נין ובנותיה(. ולצערי עוד לא ראינו הכל. מחיר נוסף היה שבר של הקונצנזוס הציבורי בצדקת הדרך.

6 שרון גם ניסה לחסל ציבורית את מעמ דו של נתניהו, ולכן מינה אותו להיות שר האוצר בתקופה המייאשת של תחילת שנות ה .2000 הוא הניח, כנראה, שנתניהו ייכשל ויסיים בכך את נוכחותו בפוליטיקה הישראלית, אבל קרה בדיוק ההפך. נתניהו הצליח, בעבודה סיזיפית, אפילו אליבא דיריביו הפוליטיים, להפוך את המגמה ולח זק את כלכלת ישראל לממדים שנראו אז דמיוניים - מנחשלות כלכלית למעמד של מעצמה כלכלית.

7 נתניהו מימש חזון שאותו פרס לפני בחירות 2009 לשדרוג משמעותי של רשת מסילות הברזל של ישראל ורשת הכבישים שלה. לצורך זה מינה את כץ לשר התחבורה כדי לנצח על ביצוע העבודות. זה המפעל החברתי היקר בתול דות המדינה ורואים זאת, למשל, בכל נסיעה ברכבת העמק: מאות תושבי בית שאן מגיעים לעבודה בחי פה ואינם מוגבלים עוד לאזור מגוריהם, שבו מגוון התעסוקה קטן בהרבה.

8 את המאבק הציבורי על הפקת הגז הטבעי הובילו נתניהו ושטייניץ נגד מתנגדי ההפ קה שדרשו "להשאיר את הגז באדמה" תוך טענות קשות כנגד המחיר הדל, לדבריהם, שאותו מקבלים אזרחי ישראל ורמזים לשחיתות. עוד לפני פלישת רוסיה לאוקראינה, המחיר שאותו משלמים אזרחי ישראל היה זול פי ארבעה ממחיר הגז לתושבי אירופה, והיום הוא זול ביותר מפי .10

9 במהלך השנים האחרונות הליכוד התרחק מהקו הליברלי והתקרב לקו הדתי. זו, לדע תי, הסיבה לתיקו הפוליטי שהביא לבחירות חוזרות ונשנות. הציבור החופשי שהיה בשר מבשרו של הליכוד הפסיק להצביע עבורו בחפשו אלטרנטיבה )שאותה כנראה לא מצא(. עדיין לא מאוחר לתקן זאת.

כל הצלחה של הליכוד נבעה מכך שהממשלה שאותה הנהיג פעלה ממש על פי האידיאולוג­יה של סבי, בעוד כל כישלון מקורו בסטייה מהותית מהקו האידיאולוג­י הזה.

 ?? ?? חיים יבין ב 17 במאי 1977
חיים יבין ב 17 במאי 1977
 ?? ?? בגין בליל המהפך צילום: אלון רייניגר/מרכז מורשת בגין
בגין בליל המהפך צילום: אלון רייניגר/מרכז מורשת בגין
 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel