Israel Hayom

"חוות דעת ממכחישת חטופי תימן זה לומר למשפחות: 'מזלזלים בכן'"

סערה במערכת הפוליטית לאחר שמשרד הבריאות דחה דו"ח של פרופ' גרוטו על הפרשה, ואימץ ביקורת של ד"ר שוורץ - ששללה את ממצאיו ● ח"כ סילמן: "לא נסיר את הנושא מסדר היום עד שיתבררו כל השאלות"

- אמיר אטינגר ואסף גולן

הנציג המשפטי של משרד הב ריאות דחה אתמול בדיון על פרשת ילדי תימן את טיוטת הדו"ח של פרופ' איתמר גרוטו על הפרשה, ואימץ את הביקורת על הטיוטה של פרופ' שוורץ - חוקרת היסטוריה רפואית, ששללה את ממצאיו לחלוטין מכיוון שבעבר התכחשה לטענות המשפחות.

את הדו"ח הגיש המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, עם תום תפקידו לפני שנה - אך הוא לא פורסם באופן רשמי מטעם המשרד עד לשלב זה. היועמ"ש אמר כי בק ריאת המסמך עלו תהיות ושאלות על ידי שר הבריאות והמנכ"ל.

פרופ' איתמר גרוטו, שהיה אמון על עריכת הדו"ח מטעם משרד הב ריאות, אמר בדיון כי "אנחנו כאנשי בריאות צריכים לחשוב איך אנחנו מגי עים לשיח ולהתנצלות מול המשפחות, ולראות איך אנחנו מונעים את הפאש לות האלה גם בעתיד. הטעויות האלה חזרו על עצמן גם עם יוצאי אתיופיה, והבעיות האלה לא נגמרו עדיין - ולכן עוד יותר חשוב לדבר על זה. בסופו של דבר יש פה אלמנט גזעני, כמו בפר שת הדם. ההמלצה העיקרית של הדו"ח הייתה דיון פתוח, לאפשר לכל בעלי העניין לבוא ולהצטרף, כדי שנוכל לה משיך בדיון. צריך לסגור את הסיפור הזה". ביחס לעמדת משרד הבריאות בחר פרופ' גרוטו לא להגיב.

פרופ' גרוטו אמר ל"ישראל היום": "כיבדתי את הדיון בהשתתפותי. את מה שהיה לי להגיד אמרתי בדיון". בדברים אלו התייחס פרופ' גרוטו לדבריו כי צריך להתנצל בפני המשפחות וציין כי יש בפרשה אלמנט גזעני.

אמש לאחר הדיון תקפה יו"ר ועדת הבריאות, חברת הכנסת עידית סיל מן, את משרד הבריאות, והודיעה כי לא תוריד את הנושא מסדר היום של הוועדה. סילמן: "אני מתכוונת לקיים דיון נוסף בנושא, ודרשתי לקבל תשו בות ממשרד הבריאות מה הוא מת כוון לעשות הלאה. צריך לדעת גם להכיר בטעויות ולתקן. אני דרשתי לדעת את פרטי ההתקשרות עם פרופ' שוורץ, שהמשרד אימץ את חוות דעתה כעמדת משרד. האם היא קיבלה כסף? אני בקשר עם המשפחות ועם הח"כים העוסקים בדבר, כדי שיקבלו תשובות מה קורה עם היקירים שלהם".

ח"כ קרן ברק )הליכוד(: "זה נורא ואיום לקחת את מכחישת אירוע חטיפת ילדי תימן ולשים אותה בחוות הדעת. זה אומר למשפחות: 'אנחנו מזלזלים בכן ואתן לא מעניינות אותנו".

ח"כ קטי שטרית )הליכוד(: "זה אות קלון שילמד את הדורות הבאים איזה עוול נעשה פה".

ח"כ נעמה לזימי )העבודה(: "איך משרד הבריאות מעז להזמין היסטו ריונית שהכחישה את פרשת החטיפות לתת חוות דעת על הדו"ח? איזה אלמנט מקצועי יש בהחלטה הזו? זה מעלה סי מני שאלה על החלטות המשרד".

הדיון התקיים על רקע הודעת משרד הבריאות כי בימים הקרובים תתבצע

פתיחה ראשונה של קבר קטין מפרשת חטופי תימן, קברו של עוזיאל חורי ז"ל. פתיחת הקבר מתוכננת ליום שני הבא, בהתאם לחוק פתיחת קבר יוצא תימן המזרח או הבלקן. זיהוי ועריכת בדיקה גנטית לקשר משפחה, בהתאם להחלטת שופטת בית המשפט לענייני משפחה בקריות, גילה ספרא ברנע.

בתוך כך, היום יוצג בוועדת הב ריאות דו"ח משרד הבריאות על מעו רבותם של צוותי רפואה בפרשת ילדי תימן מזרח והבלקן.

 ?? ?? מחכה לתשובות. ועדת הבריאות דנה בפרשה צילום: אורן בן חקון
מחכה לתשובות. ועדת הבריאות דנה בפרשה צילום: אורן בן חקון

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel