Israel Hayom

למרות ההבטחות: הפיילוט לסובלים מדיכאון טרם החל

תוכנית ניסיונית להשתלת קוצב חדיש לטיפול בדיכאון אושרה כבר לפני שלושה חודשים - אבל למשרד הבריאות יש זמן: "העבודה בשלב מתקדם" ● ארגוני בריאות הנפש: "זו התקווה האחרונה של המטופלים"

- מיטל יסעור בית־אור

עמותות הסיוע למטופלי הנפש: "לא רק שההתחייבות לציבור לא מומשה עד כה, אלא שמצב החולים הנזקקים לטכנולוגיה אף הורע"

אנשים הסובלים מדיכאון קשה ועמיד לתרופות מתקו שים בחודשים האחרונים לקבל אישור להשתלה של קוצב עצבי חדשני לטיפול בדיכאון. אמנם ועדת סל התרופות החליטה בפבו רואר השנה לקיים פיילוט שבמהו לכו הם יוכלו לקבל את הטיפול, אך שלושה חודשים חלפו מאז - והתוו כנית הניסיונית טרם החלה.

יתרה מכך, קופות החולים נמנעות לאשר לחולים אלו את הטכנולוגיה באמצעות ועדת חריגים, לאור החלטתה של ועדת הסל שמשרד הבריאות יתקצב את ההשתלה כתוכנית ניסיונית. אלא שהמשרד לא החל בפיילוט שאליו התחייב, וחולים עם דיכאון קשה לא יכולים לעבור השתלת קוצב עצבי לטיפול במחלתם.

באחד מבתי החולים שמשתילים קוצבים עצביים, ציינו כי השנה בוצעו כחמש השתלות כאלו.

עם זאת, ייתכן שאלה השתלות שהאישורים עבורן ניתנו עוד לפני חודש פברואר.

בארגונים המסייעים למטופלים בתחום בריאות הנפש הצטברו שמונה בקשות של מטופלים להשתלת הקוצב, שעדיין לא אושרו, ועל כן פנו הארגונים לשר הבריאות ניצן הורוביץ, והתריעו כי חלפו יותר משלושה חודשים מאישור התקציב לתוספת לסל אך הפיילוט טרם החל.

"לא רק שההתחייבות לציבור לא מומשה עד כה", מתריעים בעמותות בפני השר, "אלא שמצב החולים הנזקקים לטכנולוגיה אף הורע".

בעמותות מזכירים לשר הבריאות הורוביץ את אמירותיו, שלפיהן בריאות הנפש היא בראש סולם העדיפויות הלאומי, ואת החלטתו למנות לראשונה פסיכיאטרית לוועדת סל התרופות.

האישורים הופסקו

בעקבות ההכרזה על פיילוט, לטענתם, הפסיקו ועדות החריגים של קופות החולים לאשר את הטיפול לחולים קשה.

"הביקוש לטיפול בקוצב הולך וגובר, והחולים נדחים על ידי הקופות וועדות החריגים בטענה שבקרוב ייצא הפיילוט ושהם יחכו עד למימוש", כותבים תמי כרמל מצלאווי מנכ"לית עמותת לשמ"ה, ריבי צוק יו"ר ארגון עצמה, וגדי רוזנטל יו"ר משפחות בריאות הנפש.

לדבריהם, "ניתן להמתין 'עוד קצת' אבל יותר משלושה חודשים חלפו, הפיילוט אושר לשנת 2022 בלבד, ועדיין לא ברור מתי ימומש. מדובר בסובלים מדיכאון קשה וכרוני, שניסו כבר כל טיפול.

"טכנולוגיה זו היא תקוותם האחרונה לשיפור איכות חייהם ואף להצלת חייהם".

ממשרד הבריאות נמסר: "ועדת הסל החליטה שלא להכניס את הטכנולוגיה, ויחד עם זאת הוחלט על פיילוט. בחודשים האחרונים נעשתה במשרד עבודה מקיפה בנושא, תוך התייעצות עם מומחים בתחומי הפסיכיאטרי­ה והנוירוכיר­ורגיה, והיא נמצאת בשלבים מתקדמים.

"מובהר לקופות כי העיכוב בפיילוט אינו עילה לדחייה בוועדות חריגים, והחלטות צריכות להתקבל כמקובל".

 ?? GettyImage­s ?? ביקוש גובר לטיפול בקוצב. ניתוח השתלה צילום אילוסטרציה:
GettyImage­s ביקוש גובר לטיפול בקוצב. ניתוח השתלה צילום אילוסטרציה:

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel