Israel Hayom

בחצר האחורית

כחצי שנה לאחר הבחירות בעיראק שבהן תומכי איראן נחלו תבוסה, ארגון משמרות המהפכה מהלך אימים על החבל הכורדי ● מאחורי הטענות למעורבות ישראלית ולפעילות טרור, מסתתר החשש לאובדן ההגמוניה בפוליטיקה ובשוק האנרגיה

- שחר קליימן

משמרות המהפכה הודיעו ביום רביעי האחרון פעם נוספת על תקיפת יעד בארביל אשר בחבל כור דיסטן העיראקית. בעוד מטח הרקטות הקודם זכה לתירוץ של "מרכז ישראלי אסטרטגי", טענה איראנית שהוזמה על ידי חקירת השלטונות, כעת האמ תלה היתה "מטה של טרוריסטים".

אחת ההערכות היא שמדובר באיום הנוגע למגעים להרכבת הקואליציה. שלטון חדש ועצמאי יותר יקשה על הפעילות של איראן, שמתייחסת לש כנה ממערב כמין חצר אחורית. על רקע זה מונה לאחרונה שגריר איראני חדש בבגדד, מוחמד כאז'ם אאל סאדק, כדי לבחוש היטב בפוליטיקה העיראקית.

איראן מעוניינת להרחיב את הבלוק השיעי בפרלמנט, כך שיכלול את הגור מים המזוהים עימה, או לכל הפחות למ נוע הקמה של קואליציה עצמאית מדי.

חצי שנה חלפה מאז היוודע תוצאות הבחירות, שבהן המיליציות הפרו אירא ניות נחלו תבוסה לתנועה השיעית של מוקתדא א סדר, ועדיין אין ממשלה חדשה באופק. א סדר אמנם נהנה כיום מ 73 מושבים מתוך ,329 אולם הוא עדיין לא מצליח להגיע להסכמות עם המפלגות הסוניות והכורדיות. אחד הגו רמים לכך הוא מבנה הפוליטיקה העי ראקית המאפשר ריצה עצמאית ויוצר קושי להרכבת קואליציה.

מסר ישיר לממשלה?

הערכה אחרת גורסת כי התקיפות בארביל הן מסר ישיר דווקא לממשלת החבל הכורדי האוטונומי. ברויטרס דיווחו כי הווילה שהותקפה בארביל אירחה שני מפגשים של גורמים יש ראליים ואמריקניים שדנו בעניין הקמת צינור גז לטורקיה. במקורות ערביים נטען כי התוכנית מאיימת על מעמדה של איראן כיצואנית הגז המרכזית לעי ראק ולטורקיה, בזמן שכלכלתה קורסת

תחת הסנקציות, ושיחות הגרעין בווינה עדיין לא רשמו התקדמות משמעותית.

נראה שלמהלכים האיראניים יש הש פעה על מסדרונות השלטון בבגדד. סימן לכך ניתן לראות בחוק "סכנת הנורמלי זציה", שנכתב בימים אלה וצפוי לעלות להצבעה בפרלמנט העיראקי.

על פי הדיווחים בתקשורת הער בית, הוועדה שהופקדה על ניסוח החוק סיימה לכתוב את הצעת החוק המפליל כל אדם אשר "ינרמל קשרים עם הישות הציונית". החוק צפוי להפליל כל סוג של שיתוף פעולה מדיני או ביטחוני, וכן פעילות משותפת בתחומי הספו רט, הכלכלה, האמנות, התרבות והמדע. ההצעה נהנית מתמיכה רחבה, וההערכה היא שבתוך פחות מחודשיים החוק יעלה להצבעה ויעבור בקלות.

אחד הגורמים המרכזיים מאחורי היוז מה הוא מנהיג הזרם הסדרי א סדר, שנ חשב למתנגד לאיראן. בחודש שעבר הוא הכריז על כוונת הקואליציה שלו להעלות את הצעת החוק. בטוויטר א סדר הבהיר כי אחת הסיבות שדחפו אותו להתמודד בבחירות היא "סוגיית הנורמ ליזציה והשאיפות של ישראל להגמוניה בעיראק האהובה שלנו".

הצעת החוק מגיעה על רקע אירוע שהסעיר את עיראק בספטמבר .2021 הרשויות במדינה הוציאו צווי מעצר נגד שלושה אנשים, ובהם חבר פרלמנט לש עבר, שהשתתפו בוועידה שקראה לנור מליזציה עם ישראל ולהצטרפות עיראק להסכמי אברהם. מכל המקומות בעולם, הוועידה נערכה בעיר ארביל.

 ?? ?? א סדר, ב .2016 נגד הנורמליזצי­ה
א סדר, ב .2016 נגד הנורמליזצי­ה
 ?? ?? הווילה שהותקפה בארביל בסוף מארס צילום: רויטרס
הווילה שהותקפה בארביל בסוף מארס צילום: רויטרס

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel