Israel Hayom

נקמה זו לא מילה גסה

- ארנון איתיאל

"אין לנו חס ושלום שום רגש של נקמה". כך פתח את דבריו שלומי זברלו, גיסו של הרב אבישי דוד יחזקאל הי"ד שנרצח בפיגוע בבני ברק.

הדברים נאמרו בפני אסתר חיות, שישבה בראש ההרכב שדן בהריסת בתי הרוצחים מהפיגוע, והיוו הק דמה לתחינה ששטח זברלו בפניה, כדי שתאפשר למ דינת ישראל להפעיל את הנוהל - הקבוע ממילא בחוק - ושככל הנראה יציל את חייהם של יהודים רבים.

הסרטון הזה, שקישור אליו ניתן למצוא בדף הפייסבוק של חברי ‪,Alon Malik‬ זעזע אותי מכמה בחינות, והוא סמל לאובדן המצפן ולאנרכיה הערכית שבה מתנהלת מדינת ישראל. הסכסוך הפנים ישראלי נסב על סולם ערכים. כל סרטון כמו זה שבו עוסק טורי, או כזה המתעד מנוסה מבוהלת של חיילי צה"ל, כל דיון בבית המשפט העליון וכל המידע השקרי המ גיע לאזרחים דרך התקשורת - כל אלו הם ביטויים שונים לשאלה אחת: מי אנחנו, הישראלים? האם תר בותנו מחזיקה בערכים לאומיים, שמרניים ויהודיים, או שאנחנו חברת מופת בינלאומית המחויבת לסט ערכים אוניברסלי שרלוונטי לכלל אוכלוסיית העולם?

בדחילו ורחימו אני גא לעמוד לצידו של שלומי זברלו, ובלי קשר לכך צר לי על האמירה "אין לנו רגש של נקמה", משום שהדבר שאליו אני מייחל הוא בדיוק הפעולה המכונה בפיה של האליטה השלטת "נקמה". גידרתי את המילה במירכאות, משום שהמי לייה ה"נכון" עיוות וטען את המושג במשמעות שקר, עשה ממנו שלט על דלת. האנשים מרחביה ומנווה אילן שכנעו אותנו שמאחורי הדלת הזו מגרגרות מפלצות אלימות, אוכלות אדם, שרק מחכות למישהו שיקיש בה. אני כופר בקביעה הזאת. הצורך בנקמה, לא רק שאינו זר לבן תרבות, אדרבה, הוא מנגנון הישרדותי ממדרגה ראשונה. הוא הדלק שמניע את טחנות הצדק והוא צורך אנושי ראוי, מוסרי ונכון.

הצורך בנקמה, לא רק שאינו זר לבן תרבות, אדרבה, הוא מנגנון הישרדותי ממדרגה ראשונה. הוא הדלק שמניע את טחנות הצדק והוא צורך אנושי ראוי, מוסרי ונכון

ולמען הסר ספק, אתאר בדיוק את התנהלות הד ברים הנכונה: מרגע שהתבררה זהות המחבל, ייהרס ביתו בתוך 24 שעות. המהלך יישען על מבנה חוקי שעליו תחליט כנסת ישראל, ובמסגרתו לא תהא שום דרך לעכב את ההריסה. חוקים המכונים בטעות "עוקפי בג"ץ" יגנו על הדחפורים. ההריסה תהיה מהירה, גסה ועיוורת. הענישה תהא קולקטיבית בה גדרה, וכזו שאינה מידתית מתוך כוונת מכוון. מייד לאחר ההריסה יועלו בני משפחת הרוצח על אוטו בוס שיוריד אותם בצידו הנכון של מעבר הגבול ע"ש יצחק רבין, ועל מדינת ישראל יוכלו לקרוא מכאן והלאה רק בעיתונים.

אינני מתכוון לנסות ולשווק את ההתנהלות שתיארתי כאן. לא אספק הסברים כיצד היא מתיישבת עם ערכי ההומניזם, הסובלנות וכבוד האדם - כי היא לא. ענישה הרתעתית וגירוש לנצח מבטאים התנערות מהערכים שלאורם מתנהלות היום האליטות בישראל, ומייצגים סולם ערכים אחר: יהודי תורני ולאומי.

שלומי זברלו לא עומד לבד. שני מיליון אזרחים ישראלים שהודרו מגבולות הלגיטימיות הישראלית, ושפתקי הקלפיות שלהם נזרו לרוח, עומדים איתו ודורשים נקמה. אנחנו יודעים מה נמצא מעברה השני של הדלת ואיננו פוחדים. בעיניים פקוחות אנחנו נו קשים עליה: טוק טוק טוק.

 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel