Israel Hayom

תפירת תיקים? תחשבו שוב

- יהודה שפר הכותב כיהן בעבר כמשנה לפרקליט המדינה )אכיפה כלכלית(

ִעצרו וִחשבו: מתי לאחרונה השתמשתם בביטוי "תפירת תיקים בפרקליטות"?

מאז ההחלטה על הגשת כתב אישום כנגד נתניהו, הפך השימוש במונח זה נפוץ בפי פוליטיקאים ובפי עיתונאים. זאת בעקבות מסע ציבורי של תומכיו כדי לשכנע את הציבור שהמשטרה והפרקליטות תפרו לנתניהו תיק, הע מידוהו לדין פלילי ללא שום בסיס ראייתי, והביאו בכך לחילופי שלטון בדרך של הפיכה משפטית.

הרעיון המגולם בהאשמה בדבר "תפירת תיק" הוא כי מישהו ברשויות האכיפה והתביעה סימן כמטרה את הנאשם, שהוא חף מפשע, ופעל בזדון לגיבוש ראיות כזב כנגדו. המניע המיוחס הוא פוליטי, כאילו יש לרשויות עמדה פוליטית ואולי אף מפלגתית, שהן מקדמות באמ צעות תקיפה של אנשים מהמחנה השני. לשיא של מו פרכות הגיע רעיון זה בתורתו של ד"ר אבישי בן חיים, המכנה זאת "אלימות לגאלית". תפירת תיקים כזו מוכרת וידועה במשטרים טוטליטריים, כאשר רשויות האכיפה, התביעה והמשפט אינן עצמאיות אלא כפופות לשליט.

לעיתים מדובר באכיפה בררנית, המתמקדת רק באויביו הפוליטיים של השליט ומתעלמת מחשדות לעבירות דו מות שעברו תומכיו, ולעיתים ממש בבידוי ראיות כנגד היריב הפוליטי.

קו דומה ננקט בתחקיר בעניין גל הירש. העובדות במ קרה זה הן כי עוד טרם פרסום ההחלטה של השר ארדן על מינויו של הירש למפכ"ל, הגיעו מגאורגיה בקשות המפרטות חשדות לשוחד, חשדות שהם אמנם מסיכוני המקצוע כשאתה עוסק בסחר באמצעי לחימה, אך שלא ניתן להתעלם מהם ושמטבע הדברים לוקח כמה חודשים לבררם, מה שהביא להחלטתו של השר ארדן לחזור בו מהמינוי. בספרו של היועמ"ש לממשלה, יהודה וינשטיין, מלין הוא על כך שהשר ארדן הפר סיכום מוקדם עימו ולא התייעץ עימו קודם לפרסום מועמדותו של הירש, ובכך גרם לו עוול. בסופה של החקירה, הוגש כנגד הירש כתב אישום על מרמת מס בהיקף של מיליוני שקלים.

בפרשת גל הירש ייתכן שיש מקום לבקר את הפרק ליטות בנוגע לקצב הטיפול בעניין )ואף זאת רק לאחר עיון בתיק(, אך בתחקיר ששודר לא הוצג ולו בדל ראיה לכוונת זדון כלשהי מצידו של מישהו בפרקליטות לפגוע בגל הירש, ואף לא סיבה אפשרית לרצון שכזה לפגוע בתא"ל )מיל'( שתרם רבות למדינה.

בכל שנות עבודתי בפרקליטות, מעולם לא נכחתי בדיון שבו זיהיתי נטייה פוליטית או מפלגתית. ואכן, לפרקליטות רקורד מוכח של ניטרליות. כך, למשל, נת ניהו עצמו עלה לשלטון לאחר העמדתו לדין של אולמרט כתוצאה ממה שתואר אז על ידי תומכיו של זה כלהיטות יתר של הפרקליטות. ואכן, לא מפתיע כי מבין כל פו רשי הפרקליטות אין איש המשתמש במונח זה, ורק אחד שעבד שנים ספורות בלבד בפרקליטות )ומכנה עצמו בכיר לשעבר בפרקליטות( מעודד בעקיפין את השימוש במונח "תפירת תיקים".

הפרקליטות אינה חפה משגיאות, וראויה במיוחד לבי קורת על התמשכות ההליכים במקרים רבים, אולם אין בכך כדי לבסס טענת זדון מצידה.

דמוקרטיה אינה רק קיומן של בחירות מדי כמה שנים, כאלו יש גם בטורקיה וברוסיה. בדמוקרטיה אמיתית ישנם איזונים ובלמים בין הרשויות, רשויות אכיפת חוק הוגנות, ומערכת תביעה ומשפט מקצועית ועצמאית שיש לצי בור אמון בה. נרמול המושג "תפירת תיק" מהווה אפוא פגיעה אנושה ללא כל הצדקה באמון הציבור במערכות החיוניות להמשך קיומה של המדינה כמדינה דמוקרטית.

טוב יעשו כל מי שמתבטאים במרחב הציבורי, אם יימנעו כליל משימוש במונח "תפירת תיקים בפרקליטות". חשוב להשמיע ביקורת על רשויות האכיפה, וזו יכולה להיות כמובן גם חריפה. אך יש להבטיח כי היא תהיה הוגנת, ממוקדת במקרים קונקרטיים ועל יסוד תשתית עובדתית. חוסנה של המדינה תלוי גם בהמשך תפקודה התקין של הפרקליטות - נא לא לשפוך את התינוק עם המים.

בכל שנות עבודתי בפרקליטות, מעולם לא נכחתי בדיון שבו זיהיתי נטייה פוליטית או מפלגתית. כך, למשל, נתניהו עצמו עלה לשלטון לאחר העמדתו לדין של אולמרט

 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel