Israel Hayom

מעשה ברמזור וברמב"ן

- קובי אריאלי

בטח תמחלו ליהודי במצוקה על הפקעת מרחב ציבורי כמו עמוד נכבד זה, לצורך תינוי בעיה אישית כואבת, מה גם שהעולה מן הדברים יש בו כדי להשליך על חיי האומה כולה במגוון תחומים.

המדובר בעסקי תעבורה. הנני מתגורר כבר שנים רבות במרכזה של ירושלים הבירה, עניין שיש בו יתרונות רבים, כמו גם חסרונות.

אנו קרובים לכל מקום, גרים במקום העתיק והיפה בתבל, אך גם מת מודדים עם המולת מטרופולין, בעיות חניה והפגנות בלפור.

ככה זה כשגרים בלב העיר. גם התנועה היא כמובן לא עונג גדול. את החניה כבר הזכרתי, והניסיונות לצאת מרחובנו הצר ולהשתלב ברחוב רמב"ן הראשי, יכולים לקחת שעה ארוכה, וגם לכך התרגלנו, ולמעשה זה לא כל כך נורא ובעיקר - שווה את המחיר.

ועכשיו שימו לב לנתון הבא: בשבועות האחרונים, ועוד יותר בימים האחרונים, התנועה ברחובות מרכז ירושלים, בשעות העומס, הפכה להיות גיהינום של ממש. רוב הזמן אי אפשר לזוז. המעבר בין שני הצירים המרכזיים בשכונת רחביה נהיה פרויקט מפרך. כמעט תמיד מזדחל בו פקק, וגם התנועה בתוך צירי הרוחב, הרחובות הקטנים שבין הצירים המרכזיים, הפכה להיות כבדה ובלתי נסבלת. מה קרה? כלום בפתע פתאום צמחה הילודה ברחביה המנומנמת, או שמא גל עלייה פתאומי תקף את מרכז ירושלים?

ובכן, לא בדיוק. הסיבה היא פשוטה: רמזורים! תודה לא-ל ולשליחיו התהדר מרכז ירושלים, שהוא בכלל שכונת מגורים צפופה, ברימזור חדש. מישהו שם החליט שלא עוד פרטאץ' תחבורתי בלתי מפוקח במרכז העיר. מה זה פה, בנגלור? יש להסדיר הסדרי תנועה ולשים קץ לבלאגן התעבורתי במרכז העיר. כך צמח לו רמזור בצומת עזה ארלוזורוב, וכך צמח לו רמזור חדש בצומת אוסישקין קק"ל, וכך צמחו להם שני פקקי ענק מזדחלים, מיוזעים ומעצבנים.

אני לא בקי כלל בסיבות המקצועיות שהובילו להחלטה. יכול להיות שיש נתונים שאיני מבין בהם, שגם אותם צריך להביא בחשבון, ואפשר שהיא באה בכלל לפתור בעיה בטיחותית; אני רק יודע בוודאות גמורה, שעד לפני כמה שבועות זרמה התנועה היטב בכל הצירים, ואף שהיא היתה יגעה ועמוסת צפירות ופה ושם אפילו פקוקה, היא ידעה להס תדר, אורגנית, ולהתנהל היטב. ציר ארוך ואיטי מעט בשעות העומס, ציר צדדי שמשתלב בחסות הולכי רגל שבולמים את הזרימה ומאזנים, וכך נוצר תהליך טבעי, יציב ובריא. מעצמו נוצר. מעצמו. ומאז שתחב הריבון את ידו הגסה אל תוך מערך הזרימה הטבעי הזה והקים לנו רמ זורים - נולדו פקקים ועומסים בלתי נסבלים, וזאת מבלי שנוספה אפילו מכונית אחת למשוואה. אעצור כאן, כי בדיוק התחלף לירוק ואני יכול להתקדם בעוד עשרה מטרים. סליחה.

 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel