Israel Hayom

תוכנית לפיד: להעביר את הסכם הגבול הימי עם לבנון לאישור סודי

כדי להימנע ממשאל עם: רה"מ שוקל להגדיר את ההסכם כסימון גבול ולא כקביעת גבול ● מועמד הליכוד לכנסת, דני דנון, תקף: "תעלול שיעקוף את הכנסת" ● לשכת לפיד: "אין בשלב זה הסכם"

- אריאל כהנא

בצוות המנהל את השיחות על הגבול הימי עם לבנון נבחנת האפשרות להביא את ההסכם לאישור סודי של הקבינט, בטרם יוצג לציבור. כך נודע ל"ישראל היום" מפי מקורות המ קורבים למשא ומתן.

על פי תקנון הממשלה, כאשר מושג הסכם בינלאומי עם מדינה אחרת, על השר שגיבש את ההס כם להניח אותו למשך שבועיים על שולחן הכנסת. לאחר מכן הוא מובא לאישור הממשלה. ואולם, במקרים מיוחדים התקנון מאשר לשר הר לוונטי להימנע מחשיפת ההסכם לציבור ולהסתפק באישורו בקבינט המדיני ביטחוני.

"ראש הממשלה רשאי לקבוע מטעמים מיוחדים של ביטחון המ דינה ו/או יחסי החוץ שלה, כי אמנה בינלאומית מסוימת תובא לאישור בפני ועדת השרים לביטחון לאומי, במקום בפני הממשלה", נאמר בס עיף 'ו10 לתקנון.

שאלת הגדרת ההסכם

על פי המקורות המעודכנים בה ליך, בדרג המדיני גם נבחנת אפ שרות להגדיר את הליך חלוקת המים הכלכליים בין ישראל ללבנון כ"סימון גבול" ולא כ"קביעת גבול", וזאת במטרה להימנע מה צורך לאשר את ההסכם במשאל עם.

על פי חוק יסוד: משאל עם, שאושר ב ,2014 במקרה שבו "הח ליטה הממשלה לאשרר הסכם או לחתום על הסכם, שלפיו המש פט, השיפוט והמינהל של מדינת ישראל לא יחולו עוד על שטח... טעון אישור במשאל עם, אלא אם כן אושר ברוב של 80 חברי הכנסת".

השיחות בין ישראל ללבנון על קו הגבול של המים הכלכליים מו בלות על ידי המתווך האמריקני, עמוס הוכשטיין. גור מים בלבנון, בישראל ובארה"ב אישרו בימים האחרונים כי ההסכמות קרובות. על פי הדיווחים הן יכללו התגמשות ישרא לית משמעותית ביחס לקו הגבול המקורי שדרשה ישראל, ואשר יעניק ללבנון נתח נכבד משדה גז פוטנציאלי שנמצא באזור השנוי במחלוקת.

שגריר ישראל לאו"ם לשעבר דני

תקנון הממשלה: רה"מ רשאי לקבוע מטעמים מיוחדים של ביטחון המדינה כי אמנה בינלאומית תובא לאישור בפני ועדת השרים לביטחון לאומי, במקום בפני הממשלה

דנון, המועמד במקום ריאלי בלי כוד, אמר ל"ישראל היום" בתגובה: "לפיד מוביל הסכם כניעה לחיזבא ללה. הוא יודע שהציבור לא איתו, ולכן מקדם בחשאי, בתעלול משפטי, הסכם תקדימי שיעקוף את הכנסת ואת רצון הציבור. יום אחד נתעו רר ונגלה שלפיד כבר חתם הסכם עם לבנון, ויתר על מאגר גז בשווי מאות מיליארדי דולרים ויצר תקדים מסוכן לקראת משאים ומת נים עתידיים על גבולות ימיים. לפיד חייב לעצור עכשיו את הסכם הכ ניעה המביש. הממשלה בראשות הליכוד שתי בחר תמשיך, עם לגי טימציה ציבורית, לקדם פתרון בנושא סבוך זה".

"אין מה לעדכן"

מלשכת ראש הממשלה נמסר בתגובה: "אין אישור למידע מכיוון שאין בשלב זה הסכם, כשיהיה מה לעדכן בנושא נעדכן".

 ?? ?? רה"מ לפיד ושר החוץ גנץ. המתווך האמריקני אישר כי ההסכמות קרובות
רה"מ לפיד ושר החוץ גנץ. המתווך האמריקני אישר כי ההסכמות קרובות
 ?? ?? אסדת כריש צילום: אתר אנרג'יאן
אסדת כריש צילום: אתר אנרג'יאן

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel