Israel Hayom

"חוסר ודאות": היום - בית המשפט במוסקבה יחדש את הדיון על הסוכנות היהודית ברוסיה

מתקרבים לרגע האמת ● לאחר שמשרד המשפטים הרוסי הגיש בקשה לסגור את הסוכנות בגין "איסוף מידע", גורם מדיני חושש: "במוסקבה מאמצים דפוסי פעולה קשוחים" ● הערכה: העובדה שהרוסים עוד לא סגרו את פעילות הסוכנות "מהווה אינדיקציה חיובית"

- תמיר מורג

בית המשפט במוסקבה יחדש היום את הדיון בנושא פעילות הסוכנות היהודית ברוסיה. כזכור, משרד המשפטים המקומי הגיש בקשה לסגור את הסוכנות היהודית בגין "איסוף מידע לא חוקי על אזרחים רוסים", והדיון המשפטי הראשון, שנערך ב 19 באוגוסט, הסתיים בדחייה של חודש, שנועדה לאפשר לפרקליטי הסוכנות ללמוד את החומר.

בירושלים קיוו כי הדחייה תאפשר השגת פתרון לבעיה במישור הדיפ לומטי, אך גורם מדיני ששוחח עם "ישראל היום" אמר כי פתרון כזה טרם הושג. נכון לעכשיו שורר חוסר ודאות לגבי ההחלטה הצפויה, שיכו לה לנוע מדחיית הבקשה של משרד המשפטים הרוסי, דרך דחייה נוספת בהליך המשפטי ועד לסגירה מיידית של פעילות הסוכנות ברוסיה.

"יש סיבות לאופטימיות אל מול סיבות לפסימיות", אמר הגורם המ דיני. "מצד אחד, העובדה שהרוסים לא סגרו עד עכשיו את פעילות הסוכנות, אף שיכלו לעשות זאת, מהווה אינדיקציה חיובית. נכון לע כשיו הפעילות נמשכת באופן רגיל, בהתחשב במגבלות שנובעות מהמצב המיוחד ברוסיה, וזה לא דבר מובן מאליו. כמו כן, הרוסים ממשיכים להתעקש שמדובר בעניין משפטי טכני בלבד, ואם כך אכן הדבר - ייתכן שיש פתרונות לבעיה.

"מנגד, אנו מודאגים מאחר שככל שמצבה של רוסיה במלחמה מול אוקראינה הולך ומחמיר, השלטון במוסקבה מאמץ דפוסים קשוחים יותר במדיניות הפנים, ועלול לח שוש להיראות כמי שמתקפל בפני גורמים המזוהים עם המערב. חלק מהגורמים המעורים בנושא מערי כים שדחייה נוספת בהליך המשפטי היא התסריט הסביר, אולם ההערכות האלה מתבססות בעיקר על תחושות ולא על מידע מוצק".

גם סגירה של פעילות הסוכנות ברוסיה יכולה להתבצע בשתי צו רות, שלכל אחת מהן משמעויות שו נות. בתסריט המחמיר יפסול בית המשפט את עצם הפעילות, ולא יאפשר לחדש אותה גם תחת שם אחר. לעומת זאת, ייתכן כי השופ טת תורה אך ורק על סגירת עמו תת "אנו" - עמותה רוסית מקומית שמאגדת את פעילות הסוכנות ברו סיה - ואז ניתן יהיה לחדש את הפ עילות תחת עמותה חדשה, שתעמוד בדרישות החוק הרוסי.

רה"מ ושר החוץ יאיר לפיד הבהיר עם פרוץ המשבר כי לסגירת פעילות הסוכנות ברוסיה יהיו השלכות מש מעותיות על היחסים בין המדינות. על פי הוראתו הוקם צוות במשרד החוץ שגיבש צעדי תגובה לכל אחד מהתרחישים האפשריים. לפיד, וגם נשיא המדינה הרצוג, מעורבים בני סיון להשיג פתרון דיפלומטי למשבר.

גורם מדיני: "נכון לעכשיו פעילות הסוכנות נמשכת באופן רגיל, בהתחשב במגבלות, וזה לא דבר מובן מאליו"

 ?? ?? משרדי הסוכנות במוסקבה
משרדי הסוכנות במוסקבה

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel