Israel Hayom

האתגר של נתניהו: לכבוש את הלב של מצביעי שקד

- אריאל כהנא

"תודיעי על פרישה - ותצילי את גוש הימין", דורשים ח"כ אופיר אקוניס ואחרים בליכוד משרת הפנים איילת שקד מעל לכל במה תקשורתית. מי שעוקב אחרי המהלכים הפוליטיים האחרונים של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, לא יכול להחמיץ את ניסיונו להשמיד פוליטית, והפעם באופן סופי, את יו"ר ימינה/הרוח הציונית/ הבית היהודי.

רק כדי למשוך את שאריות הימין הדתי הרך שאוהד אותה, נתניהו הקצה את כלל השריונים בליכוד למועמדים דתיים. רק כדי לשרוף לה קלף, הוא שיבץ את משה סעדה ברשימת הליכוד לכנסת. מאז ומתמיד ביבי האמין בשיטת "להרוג אותם כשהם קטנים", ושקד היא הקורבן התורן.

המהלך של נתניהו ובכירי הליכוד לגיטימי, במיוחד משום שלשקד אין סיכוי. אם תמיכתה עד הסוף המר בממשלה היוצאת לא חיסלה אותה פוליטית - הרי החיבור הכושל עם יועז הנדל, ואז הפרידה ממנו, עשו זאת. שניהם שרים מוצלחים, אגב, אך מי בימינו שופט פוליטיקאים לפי הביצועים שלהם?

שקד מושכת קולות ימניים, בעיקר דתיים, ונתניהו רוצה אותם. הצרה מבחינתו היא שפוליטיקה אינה מתמטיקה, ומינוס שתיים אצלה לא בהכרח נותן פלוס שתיים אצלו. הסרת שקד מהלוח לא תשכנע סתם כך את מצביעי גוש עציון, גבעת שמואל ומודיעין, שם קיבל בנט תמיכה רבה בבחירות ,2021 לשוב ולהתאהב פתאום בנתניהו.

הבוחרים הללו אובדי עצות. ייתכן שכלל לא יצביעו. ייתכן שיעברו לגוש "רק לא ביבי". גנץ מצליח להביא

התחייבות של נתניהו שלא ישתמש בתפקיד רה"מ ביחס למשפט, עשויה לסייע לקרב אליו את המנדטים שמפרידים בינו לבין הניצחון

אליו את חלקם, ואפילו לפיד. בודדים יתמכו בסמוטריץ' בן גביר, שטעו כשלא שיבצו דמות דתית ליברלית ברשימה.

אך מנתניהו, וגם מלא מעט האנשים שמקיפים אותו, אותם מצביעים סולדים. הם חשים שהעדיף את טובת עצמו על טובת המדינה, שכבר נתן את כל מה שיש לו לתת, וששמירה על המוסדות הממלכתיים אינה נר לרגליו.

כדי לשוב ולכבוש את השלטון - ולשם כך אין די ב 61 מנדטים שבהם כל ממזר מלך - נתניהו צריך לשכנע את אותם מצביעים מסויגים. עליו לשכנע שיש תוחלת לחזרתו להגה, שיש לו עוד מה לתרום, שאין בכוונתו לרסק את המערכות הממלכתיות, ובעיקר - שהוא שם את ענייני המדינה לפני ענייניו האישיים.

זה אתגר לא פשוט לפיצוח בארבעים ומ שהו ימים, במיוחד על רקע בעיית האמי נות המפורסמת וההיסטוריה הלא רחוקה. ובכל זאת, הודאה פומבית בטעויות - מה מתאים יותר מימי התשובה הקרובים לעשות זאת - התחייבות ברורה שלא ישתמש בתפקיד ראש הממשלה ביחס למשפט וצעדים דומים, עשויים לקרב אליו את מצביעי שקד הפוטנציאלי­ים.

מדובר, אגב, בשניים-שלושה מנדטים בסך הכל, אך הם אותם הקולות שמפרידים בין נתניהו לבין הניצחון.

 ?? צילום: גדעון מרקוביץ' ?? שקד. הקורבן התורן
צילום: גדעון מרקוביץ' שקד. הקורבן התורן
 ?? צילום: אורן בן חקון ?? נתניהו. שרף קלף
צילום: אורן בן חקון נתניהו. שרף קלף
 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel