Israel Hayom

התוכנית: להכפיל את קצבאות הזקנה

המודל יכפיל את הקצבה לעניים ביותר ● גם שכבת הביניים צפויה לקבל העלאה משמעותית ● לולא הבחירות - המתווה היה מובא כבר להחלטת הממשלה

- אפרת פורשר

ראש הממשלה יאיר לפיד, שר הרווחה מאיר כהן והש רה לשוויון חברתי מירב כהן פעלו בשנה האחרונה לגיבוש מודל לה גדלת קצבאות הזקנה.

הדיונים בנושא נערכו בקבינט הזקנה עם הביטוח הלאומי ומשרד האוצר כדי לפתח מודל שיאפשר הענקת קצבאות באופן דיפרנציאלי לאזרחים הוותיקים.

ההחלטה להתמקד בהעלאה דיפ רנציאלית של הקצבאות, ולא בה שוואת קצבאות הזיקנה באופן אחיד לשכר המינימום במשק, התקבלה כיוון שעלות מהלך כזה מוערכת בכ 90 מיליארד שקלים בשנה - כמעט רבע מתקציב מדינת יש ראל. זאת, לעומת עלות של 3.7 מיליארד שקלים להעלאה דיפרנ ציאלית. התוכנית המלאה שהגיעה לידי "ישראל היום", וגובשה בה סכמת בכירי האוצר, היתה מובאת כהחלטת ממשלה אלמלא הבחירות.

להתקיים בכבוד

המודל שגובש מתמקד במתן מענה לשתי קבוצות אוכלוסייה עיקריות: הכפלת הקצבה לעניים ביותר והעלאת הקצבה באופן מש מעותי גם לדרג הביניים - אנשים שחסכו ועבדו כל חייהם, אך גובה הפנסיה שלהם וההכנסות השונות לא מאפשרים להם קיום בכבוד.

לפי המודל, אזרחים ותיקים בעלי הכנסות מעבודה או מפנסיה של עד 6,000 שקלים בחודש יקבלו קצבה חודשית של 4,000 שקלים בחודש. מדובר בכמעט הכפלה של קצבת הזקנה שמשולמת לקבוצה זו ושעו מדת בממוצע על כ 2,200 שקלים.

הקצבה תעודכן

אזרחים ותיקים בעלי הכנסות של 10,500-6,000 שקלים בחודש יקבלו קצבה חודשית של 4,0002,200 בחודש, לפי רמת הכנסתם. אזרחים ותיקים בעלי רמת הכנסה של יותר מ 10,500 שקלים בחודש יקבלו קצבה בגובה של כ 2,200 בחודש.

יישום התוכנית יגדיל את מספר הזכאים לקצבאות מוגדלות מרבע מיליון כיום ליותר מחצי מיליון אזרחים ותיקים. כמו כן, על פי המודל שגובש, גם בעלי כלי רכב ששווים יותר מ 60 אלף שקלים יוכלו לקבל קצבת זקנה מוגדלת, זכות אשר כיום אינה מתאפשרת. מהלך זה יאפשר לאזרחים ותיקים בעלי הכנסות נמוכות להחזיק גם רכב חדיש ובטיחותי יותר, החיוני לצורך התניידות וקיום אורח חיים פעיל.

סעיף משמעותי קובע שקצבת הזקנה תעודכן לפי השכר הממוצע במשק - כפי שנעשה עם שכר חברי הכנסת והשרים. המשמעות - הפס קת שחיקת קצבת הזיקנה אשר מאז 2003 הוצמדה למדד ועלתה בכמה עשרות שקלים בלבד. המהלך יש פיע על כלל מקבלי קצבת הזקנה בישראל - יותר מ 1.2 מיליון אז רחים ותיקים - וישמור על היחס בין הקצבה לרמת החיים הכללית.

"יש לנו חובה לגמלאים ולק שישים", אמר ראש הממשלה יאיר לפיד. "אנחנו חייבים להם את המ דינה שלנו. יש לנו אחריות לא רק לכבד את הגמלאים והקשישים, אלא גם לדאוג שהם יחיו בכבוד".

שר הרווחה מאיר כהן מסר: "תו חלת החיים בישראל נמצאת במ גמת עלייה מתמדת, דבר שמצריך מאיתנו היערכות נרחבת".

השרה לשוויון חברתי מירב כהן ציינה: "זהו מתווה מאוזן שנבנה תוך התייעצות עם טובי הכלכלנים. לא מדובר בהצעה פופוליסטית שע לותה עשרות מיליארדי שקלים".

רה"מ לפיד: "יש לנו חובה לגמלאים. אנחנו חייבים להם את המדינה. יש לנו אחריות לא רק לכבד אותם, אלא גם לדאוג שהם יחיו בכבוד"

 ?? ?? צילום ארכיון: דודו גרינשפן
צילום ארכיון: דודו גרינשפן
 ?? ?? מירב כהן. מתווה מאוזן
מירב כהן. מתווה מאוזן
 ?? ?? מאיר כהן. היערכות נרחבת
מאיר כהן. היערכות נרחבת
 ?? ?? לפיד. האוצר הסכים
לפיד. האוצר הסכים

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel