Israel Hayom

המפלגות המטרילות: רגולציה עכשיו

- נחמה דואק

לא פחות מ 40 מפלגות נרשמו לבחירות הקרובות. ביניהן כאלה, שגם הרשומים בהן לא בטוח שיצביעו עבורן. בין המפלגות שנרשמו ניתן למצוא את מפלגת "סדר חדש" למען האזרחים הוותיקים, "הפיראטים", "אני ואתה", מפלגת "שמע", "רשימת שלושים אר בעים", "יש כיוון", "צעירים בוערים", "צו השעה", "כבוד האדם", "קידום מעמד הפרט", "הלב היהודי", "איחוד בני ברית בראשות רב חובל בשארה", "דעת טוב ורע", ואסורה אל אסלאמית ומפלגת הגוש התנ"כי, ועוד שורה של מפלגות שנרשמו לבחירת הבוחרים לצד הרשימות המוכרות שמכהנות בכנסת היוצאת.

על מנת לרשום מפלגה לא צריך הרבה - 100 חתי מות של אזרחים ישראלים מאומתים על ידי עו״ד, ואגרה של כ 2,000 שקלים. לאחר שנרשמים ברשם המפלגות פעם אחת, אפשר לחזור ולהציג את הרשימה בכל מערכת בחירות עתידית. בעבר, ולפני שחוקק חוק המפלגות, כל מי שנרשם בוועדת הבחירות המרכזית היה צריך לתת ערבות בנקאית על סכום לא מבוטל, שהיה מחולט לטובת המדינה אם אותה רשימה לא קיבלה לפחות אחוז מהקולות הכשרים.

בשם השוויון הכללי ושוויון ההזדמנויות, בוטל הצו רך בערבות, וזאת כדי לאפשר לכל זב חוטם ומצורע להציג רשימה קיקיונית, יותר או פחות.

בשם הצדק והשוויון לא הייתי נדרשת לנושא, אלמ לא העלויות המטורפות שיש ברישום המפלגות לבחי רות, והכל מכספי משלמי המסים. ובמה בעצם מדובר? מתברר, שעל פי חוק, מחויבת ועדת הבחירות המרכזית להדפיס לכל מפלגה ומפלגה שנרשמה ואושרה על ידי ועדת הבחירות המרכזית, ותהיה אבסורדית ככל שתהיה, פתקי הצבעה לפי גודל הגוף הבוחר, כלו מר בעלי זכות הצבעה, פלוס 30 אחוזים. חישוב זריז מראה, שלכל מפלגה מדפיסה המדינה, על חשבוננו, תשעה מיליון פתקי הצבעה.

באחרונה התקיים דיון בוועדת הבחירות המרכזית, ושם הביעו דעה שחייבים להחזיר את המסנן של הע רבות, כדי לחסוך למדינה את העלויות המטורפות. לא נקבו בסכומים, וגם מודעים לזה שצריך להעביר את זה בחקיקה. כרגע, כך נמסר לי, מחכים שתוש בע הכנסת הבאה ואז יכינו הצעת חוק שתובא לדיון ולאישור הכנסת.

ההוצאה הכספית לא נשארת רק בהדפסת פתקי ההצבעה ובכל הלוגיסטיקה סביב ספירת הקולות, אלא גם זולגת לכסף גדול - זמני שידור בטלוויזיה וברדיו של תשדירי התעמולה. כל מפלגה שאושרה, יכולה להציג את עצמה בסרטון או בתשדיר בערוצי הטלוויזיה וברדיו, ועל פי חוק, ערוצי הטלוויזיה והרדיו מחויבים לשדר אותם מבלי לגבות כסף.

האבסורד הזה חייב להיפסק. לא ייתכן שכיסי האז רחים ותקציב המדינה יממנו את הגחמות של כל מיני מפלגות, שהסיכוי שלהן לדגדג את אחוז החסימה מלמטה לא קיים. חייבים לשוב ולהטיל חובת ערבות של סכום ניכר, לפחות 100 אלף שקלים, ולטעמי אפילו כפול. זאת, כדי שאנשים יקבלו אחריות על המעשים שלהם ולא יטרילו את המערכת כולה עם גחמות מיותרות.

מחובתה של הדמוקרטיה להגן על עצמה מפני מט ריליה, שעולים כסף רב למשלמי המסים.

בשם השוויון הכללי ושוויון ההזדמנויות, בוטל הצורך בערבות, וזאת כדי לאפשר לכל זב חוטם ומצורע להציג רשימה קיקיונית, יותר או פחות

 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel