Israel Hayom

בחירות :'22 בדרך לממשלת מיעוט רודנית?

- אבי בראלי

לאחרונה התרבו הסימנים הפוליטיים לכך שקבוצת מפ לגות המרכז שמאל נערכת למחטף משטרי אנטי דמוקר טי, אם כתקוותן הליכוד לא יצליח להרכיב ממשלה אחרי הבחירות בנובמבר.

תקוותן היחידה היא תיקו בבחירות, באמצעות המשך החרמת הליכוד. לכן, אין לשלול את האפשרות המסתמנת שגוש חוסם - אם אכן יצליח לחסום את נתניהו בעזרת 61 אצבעות בכנסת - יוסב בדרך זו או אחרת לגוש למען כינון שיטת ממשל נוחה יותר למפלגות המרכז שמאל, בחסות טיעון כוזב שהיא מייצבת את המשטר.

הן יציעו למפלגות הערביות, כמו שמציעים לאחרונה גופים מקורבים להן בעלי שמות אורווליאני­ים כמו המכון הישראלי לדמוקרטיה והמרכז להעצמת האזרח, "לשחרר" את הממשלה מכפיפותה לכנסת. מאחר שאין רוב לאף אחת מהמפלגות הנבחרות לכנסת בשיטת הבחירות היח סית האסונית שלנו, ומאחר שהן גם אינן מצליחות להת חבר ביניהן לכדי רוב פרלמנטרי, יוצע לוותר על הצורך בהשגת רוב כזה.

מפלגת המיעוט הגדולה, קרי מפלגה שהיא גדולה יח סית אבל אינה הרוב, לא תרכיב ותביא לאישור הכנסת, אלא תמנה ממשלת מיעוט, שאינה תלויה באישור התקציב בכנסת, ובמשך זמן ארוך לא יהיה אפשר להפיל אותה, אלא ברוב גדול מאוד.

ממשלת מיעוט מחוסנת מהפלה בכנסת )כלומר רודנית ממהותה( היא יצור נוח למרכז שמאל מסיבות אחדות. רא שית, הוא מיעוט שאינו יכול להיחלץ מהיותו מיעוט. שנית, המרכז שמאל מתקשה מאוד למשול בשיתוף המפלגות הע רביות, המסייעות לו כעת לבלום את הליכוד. אז אולי הוא יצליח לשכנע אותן להסכים לממשלת מיעוט שתהיה תלויה בהן לצורכי חקיקה, בלי שהן ייאלצו להיכנס לתוכה ובזאת לאשרר את הציונות ר"ל או לתמוך ברמטכ"לים דכאניים. שלישית, ממשלת מיעוט היא דרך טובה להשלים את המה פכה האוליגרכית של אהרן ברק ולשריין אותה סופית מפני רצון הרוב.

ממשלת מיעוט טובה מאוד לקצינים שלא רוצים שנ תניהו יקנה להם צוללות, לכלכלנים שלא רוצים התע רבויות לא מקצועיות של החברה האזרחית ומפלגותיה בניהול הכלכלה, ולמשפטנים החותרים להיות השליטים האמיתיים בחברה. בזה מנינו את עיקר הכוחות העומדים מאחורי המרכז שמאל בישראל )למעט העיתונות(.

ממשלת מיעוט כזאת הולכת בעקבות האתוס האנטי דמוקרטי שקוּדם באירופה תחת האיחוד האירופי. האתוס שם מבוסס על שלטון של מיעוט אליטיסטי המרחיק עצמו בשיטות שונות, שאחדות מהן מוצעות לנו עכשיו, מההשפעה המזיקה של "ההמונים הנבערים".

לכן זה היה משעשע לקרוא הגנה על הלגיטימיות הדמוקרטית של ממשלת מיעוט ש"שוחררה" מהכנסת בתגובתו של מתן גוטמן למאמרי הקודם. גוטמן, מאנ שי המרכז ל"העצמת" האזרח, הצביע על כמה מדינות באירופה המטפחות ממשלות מיעוט. אכן, גוטמן, מגורלה של הדמוקרטיה הרמוסה באירופה אנחנו חייבים להישמר. יש סימנים לעבודת הכנה פוליטית. ניכר תיאום בין מפלגת הרמטכ"לים וסער לבין לפיד, העבודה ומרצ: לפיד קולט פליטים מרשימת סער, מקבל ב"רוח טובה" את העדפת איזנקוט לחבור לגנץ ומתווך בין מרצ לעבודה.

ניכר תיאום בין מפלגת הרמטכ"לים וסער לבין לפיד, העבודה ומרצ: לפיד קולט פליטים מרשימת סער, מקבל את העדפת איזנקוט לחבור לגנץ ומתווך בין מרצ לעבודה

כל זה מעיד על היתכנות גבוהה לכך שאחרי תיקו בבחירות, כל אלה יתאחדו, יובילו את השינוי המשטרי עם עודה טיבי ועבאס, ויתאחדו לקראת הקמה של ממשלת מיעוט מחוסנת.

צריך להבין את בלוני הניסוי האנטי דמוקרטיים שהעלו לאחרונה גנץ וסער לשם נטרול כוחה של הכנסת. המכון הישראלי לדמוקרטיה והמרכז להעצמת האזרח למעשה הני חו תוכנית מגירה סדורה לכינון רודנות אוליגרכית עטופה בסיסמאות דמוקרטיות. תחת מעטה של טיפול בדמוקרטיה, הם באים לערער אותה מיסודותיה.

אסור לנו להרשות את הגשמת התוכניות המסוכנות האלה בחסות המשבר הפוליטי. זה עניינם של כל בעלי השקפת העולם הדמוקרטית, לא רק של אנשי הימין.

 ?? ??
 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel