Israel Hayom

הלו, משטרה? כאן טכנולוגיה

- צופית מיוחס הכותבת היא ראש תחום טכנולוגי וחיזוי פשיעה ב TSG

ארגון פשיעה מוביל בשוק האפור, שעל פי החשד הקים בנק הלוואות בריבית והפעיל מערך איומים ואלימות על לווים שהתקשו בהחזרים, נתפס לאחרו נה. זאת, לאחר חקירה שארכה יותר משנה - פרק זמן ארוך מאוד. תקופה זו היתה יכולה להתקצר משמעו תית אם למשטרה היו כלים מתקדמים לייעול שלבי איסוף המידע והחקירה.

על פי נתוני דו"ח מבקר המדינה, מגמת הפשיעה בישראל עולה מדי שנה באופן עקבי: ב 2019-2017 חלה עלייה של יותר מ 10% במספר קורבנות עבירות נגד אדם וגוף, ומספר קורבנות הרצח הגיע לשיא של 95 בשנת 2019 ו 106 נרצחים ב .2020

בעידן שבו ארגוני הפשיעה פועלים גם בזירות הדיגי טליות, המשטרה לא יכולה להישאר מאחור. בינה מלאכו תית ואנליזה למידע מחברות בין מקורות המידע הגלויים והנסתרים, מציגות אותם למשתמשים בצורה ידידותית ומובנת ומנתחת אותם. המידע המעובד מסייע לקידום חקירות ולהעצמת יכולות כוחות הביטחון. כך למשל מכרה TSG למשטרת הפיליפינים מערכת מבוססת בינה מלאכותית מאובטחת בזמן אמת, שמאפשרת למשטרה לחבר את כלל מקורות המידע המודיעיניי­ם שלה, ולייצר תמונה של כלל המידע הפורנזי והמשטרתי לטובת קידום חקירות, פענוח מהיר ויעיל של פשעים והעצמת היכולות של כוחות הביטחון.

ניתוח כזה מאפשר למצוא את כל ה"נתיבים" בין פיסות המידע, בין שני אנשים בודדים, בקבוצה או בחיבור בין קבוצות. המערכת הופכת למעשה למעבדה נייחת וניידת לאיסוף ראיות בכמות משמעותית לעו מת הקיים, באמצעות מחשוב חכם של התהליך. כל אלה מאפשרים למשטרה לטפל בפשעים בכל רמה ואזור, החל מפשעי הרחוב הקטנים ועד לפשיעה בינלאומית.

האזנות סתר, המובילות לאיסוף הראיות ולהגשת תיק לבית המשפט, אינן מספיקות כדי לחשוף ארגון פשיעה. ארגוני פשיעה מתוחכמים הרבה יותר מאוסף הראיות המשטרתי. הם יכולים - ואף עושים זאת ברוב המקרים - להפעיל מתחזה לראש הארגון )"קוף", בעגה הפלילית( אשר ייקח על עצמו את כל האשמה. כלו מר, עבודת משטרה קלאסית לא תוביל לראש ארגון הפשע אלא רק למתחזה, בעוד רצף מידע מודיעיני מקושר היה יכול למנוע מקרים אלו.

המשטרה לא יכולה להתנהל בביזור האופייני לה כיום. עליה לגבש תפיסה שתכלול הסדרת תפקידי מודיעין, ושת"פ עם גופי ביטחון ומשאבים.

עם זאת, כדי לתמוך בקדמה הטכנולוגית יש צורך בקידום תיקונים הנדרשים בחקיקה לחקירת עבירות ולאיסוף ראיות בזירה הטכנולוגית.

המחוקק יידרש לתת את הדעת על האיזון המתבקש בין התאמת צורכי מערכת אכיפת החוק לטיפול בפ שיעה, שהופכת מתוחכמת יותר, ובין הזכויות המוק נות לפרט בדין, כדוגמת "חוק חיסיון חומר מודיעיני", שעבר לאחרונה, המאפשר לבדל את המידע בלי לפגוע ביכולת העבריין להתגונן ויוצר עילות המגדירות את כל החומר כחומר מודיעיני.

משטרה שמבקשת להפוך לארגון מסכל, חייבת להיות צעד אחד לפחות לפני היעד או המטרה. הט כנולוגיה היא הדרך להשיג יתרון זה.

עבודת משטרה קלאסית לא תוביל לראש ארגון פשע אלא רק למתחזה, רצף מידע מודיעיני מקושר היה יכול למנוע מקרים אלו. המשטרה לא יכולה להתנהל בביזור

 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel