Israel Hayom

הדוד סם בפאניקה: הריבית בארה"ב בדרך לעלייה נוספת

זמן האינפלציה: יו"ר הבנק הפדרלי יכריז הערב על גובה הריבית ● ההערכה: תעלה בפעם השלישית ברציפות בשיעור חד של ,0.75% לטווח של 3.25%-3% ● גם בישראל הריבית צפויה לזנק בחודש הבא

-

סוניה גורודיסקי

"אם התחזיות של השוק אכן צודקות והריבית בארץ ככל הנראה תעלה לכ 3.5% בחודשים הקרובים, משמעות הדבר היא שריבית הפריים תעלה ל "5%

ממתינים בדריכות: יו"ר הבנק הפדרלי של ארה"ב, ג'רום פאוול, יכריז הערב על גובה הריבית בארה"ב.

בשוק הריביות צופים כי הרי בית תעלה בפעם השלישית ברצי פות בשיעור חד של ,0.75% לטווח של ,3.25%-3% עם הסתברות של כ 20% להעלאה של .1% שיעור ההעלאה הגבוה נועד לרסן את האינפלציה הגואה בארה"ב, שעו מדת על 8.3% בשנה. לפי ההער כות, הריבית בארה"ב תעלה לרמה של 4.5% בסוף הרבעון הראשון של .2023

ההחלטה של בכירי הבנק המ רכזי תושפע מנתוני האינפלציה, שהפתיעו לרעה בשבוע שעבר - כשמחירי הדלק אמנם המשיכו לרדת, אך ליבת האינפלציה )ללא אנרגיה ומזון לא מעובד( עלתה באוגוסט בחדות - ,0.6% לעומת הצפי ל 0.3% בעקבות עליית מחי רי הסחורות השירותים.

לקראת מאבק ממושך

הריבית הגבוהה מייקרת את תשלומי המשכנתאות ואת החז רי ההלוואות, ובכך מצמצמת את ההכנסה הפנויה ומאיטה את הצ מיחה הכלכלית של המשק. לפאוול מצפה מאבק ממושך - מצד אחד למתן את האינפלציה הגואה, ומצד שני למנוע את כניסתה של הכלכ לה הגדולה בעולם למיתון ממושך.

בכירי הבנק הפדר לי הבהירו לאחרונה כי הריבית "תיוותר ברמה מרסנת למשך תקו פה", אף שהמהלך כרוך ב"כאב" של משקי הבית. ההפנמה של השווקים כי האינפלציה עדיין כאן וכי הריבית הול כת לעלות בקצב דרמטי, הובילה בשבועות האחרונים לעלייה חדה בתשואות אגרות החוב בארה"ב - עובדה שהעיבה מאוד על שוקי המניות. גם בישראל הריבית צפויה לזנק כבר בחודש הבא בשיעור של לפחות ,0.5% ולפי חלק מהכלכלנים - ב .0.75% אם מביאים בח שבון את העובדה ששיעור האינפלציה השנתי ביש ראל (4.6%) נמוך כמעט פי שניים מזה שבארה"ב, נשאלת השאלה - מדוע הריבית עולה בשיעור דומה לזה שבארה"ב?

מלבד הכוונה לרסן את שוק הנדל"ן הבוער בישראל, אחד ההס ברים לכך הוא שהאינפלציה בי שראל נובעת מגורמים גלובליים, ולכן בנק ישראל מושפע גם מה מתרחש בארה"ב.

כמו כן, בנק ישראל מנסה ככל הנראה גם לשמור על פערי הרי ביות בין הדולר לשקל כך שלא יתרחבו יותר מדי, כי אם הריבית על השקל לא היתה עולה בשי עור חד - השקל היה נחלש, דבר שהיה מעלה עוד יותר את הלחצים האינפלציונ­יים.

אנחנו הבאים בתור

"העלאות הריבית בארה"ב והע לייה החדה בתשואות, הובילו לע לייה גם בריביות בישראל ולעלייה בציפיות השוק לגבי הריבית הע תידית בישראל", מסביר בשיחה עם "ישראל היום" מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסיים בבנק הפועלים.

"שוק הריביות העריך ביום שישי כי ריבית בנק ישראל תעלה בחו דשים הקרובים עד לכ ,3.55% עם סיכוי של 50:50 להעלאת ריבית של ,0.75%-0.5% עובדה שתוביל לעלייה חדה בריבית הפריים, ומ כאן גם צפויה להוביל לעלייה בת שלומי ההלוואות והמשכנתאות", מוסיף שפריר. "אם השוק אכן צודק והריבית תעלה לכ 3.5% בחודשים הקרובים, אז המשמעות לכך הנה שריבית הפריים תעלה ל ."5%

 ?? ?? האינפלציה תרוסן בקרוב? הבנק הפדרלי צילום: רויטרס
האינפלציה תרוסן בקרוב? הבנק הפדרלי צילום: רויטרס
 ?? ?? שפריר
שפריר
 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel