Israel Hayom

עליית מחירים אחרי החגים? לא בטוח שאסכים

שנה טובה? לפי רמי לוי, סל הקניות לחג הקרוב לא יקטן והכוח הוא בידי הצרכן: "שירכוש מוצרים במבצע או יותר זולים" ● ומלא ביקורת כלפי הממשלה: "לא יכולה לנהל מדינה"

- היאלי יעקבי הנדלסמן

תחום המזון הפך להיות אמו ציונלי מאוד על רקע עליית המחירים של חברות רבות במשק.

לאור הלחץ על חברות כמו דיפלו מט, חלק מהעליות נדחו לאחרי הח גים, מה שאומר שמייד אחריהם, הצ רכנים יבחינו במחירים גבוהים יותר ברשתות המזון. לרגל החג המתקרב, שוחחנו עם איש העסקים רמי לוי, הב עלים של רמי לוי שיווק השקמה, גוד פארם, ישראייר ועוד.

לשאלה אם לדעתו הסל לחג יקטן השנה, אמר לוי: "לא. יש מבצעים מעמיקים. אני חושב שהצרכן עכשיו יהיה חכם יותר. הוא יבין דבר אחד, שיש לו כוח בידיים. שיקנה רק את המבצעים, ושיקנה רק דברים שהם יותר זולים. בסך הכל, כל המותגים הם מותגים טובים.

"יש גיוון מאוד רחב על המדף. בק נייה חכמה אפשר לחסוך ,30%-20% ויש מבצעים שאיתם אפשר לחסוך גם ."50% יש פחות מבצעים השנה?

"לא, ממש לא. אמרו בסקרים שה שנה הסל התייקר בענף ב .3%-2% אם מסתכלים על מחיר החלב הגולמי, או על דברים שלא היתה ברירה והם עלו, באינפלציה שיש עכשיו - הסל בעולם התייקר הרבה יותר. הסל הממוצע אצלנו דומה לזה שהיה בשנה שעברה. הוא לא יותר יקר.

"באשר לסל הכולל, אצלנו יחסית לעולם העליות הרבה יותר מתונות, וכמעט אין עליות בכלל. איפה שיש עלייה זה בשירותים שמקבלים מה סקטור הציבורי. שם יש בעיה, כי אין שם תחרות. מדובר במונופול רי כוזי וכוחני. בסקטור העסקי הפרטי יש תחרות, ויש גיוון רחב. אם את רואה מוצר שהוא יותר יקר - את לא חייבת לקנות".

החלב יתייקר אחרי החג

מה לגבי העלייה במחירים המפו קחים, כמו של מוצרי החלב? "אצלנו, אף שהמחירים של המ פוקחים עלו, אנחנו עדיין לא הע לינו אותם. כשייגמר החג נעלה. זה לא בידיים שלנו. המדינה אישרה את העלייה". מה לגבי יצרנים כמו דיפלומט, יוניליוור, חוגלה קימברלי וטרה, שהודיעו כי יעלו גם מחירים של מוצרים שאינם מפוקחים?

"בינתיים לא ניהלתי משא ומתן ולא עשיתי כלום בנושא. אני מתכוון לכולם, כל מי שבא - אני בכלל לא מדבר איתו. ערב חג עכשיו. אין מה לדבר איתם, והם לא מעניינים כרגע. אחרי החג הם יבואו, יבקשו מה שיב קשו - ונדבר איתם.

"התקשורת מבקשת את ההעלאה לפניהם. נגיד, יוניליוור למשל באו ואמרו שב 1 בנובמבר הם מע לים מחירים. אז מה את חושבת,

שעכשיו אני אתנהל איתם

ואני אגיד 'מה אתם מעלים?'. הם לא מעניינים אותי עכשיו. נגמור את החג, יש לנו עוד חודש וחצי.

"אני יכול להגיד דבר אחד: לאורך כל הדרך, תמיד אנחנו נדאג שהצרכן שלנו יקנה את הסל הזול ביותר. תמיד נדריך את הצרכן שלנו שיקנה בצורה חכמה, ואם הוא יקנה בצורה חכמה - הוא יוכל לחסוך עשרות אחוזים. הצרכן צריך להבין שיש לו כוח עצום בידיים. הוא זה שיכול לקבוע אם יעלה המחיר של המוצר או לא. אפילו אם יצרן מסוים העלה מחיר והצרכן לא קונה אותו - בסופו של דבר, היצרן יוריד את המחיר".

בעולם יותר יקר

אם אותו יצרן החליט להעלות מחירים, ואתה החלטת דווקא לק נות את המוצר הזה, אז אתה עוזר לו להעלות מחיר.

"בסקטור העסקי הפרטי יש תחרות. אנחנו מרוויחים סה"כ ,2.5%-2% זה הרווח שלנו, בסופו של דבר. אם באים ושואלים למה יקר פה, זה בגלל מכ סים ומסים ורגולציה של המדינה. אם מישהו מרוויח שני אחוזים ובסוף אומ רים שפה יותר יקר ב ,30% אז צריכים למצוא איפה יקר. היקר זה המכסים והמסים". עם זאת, 2% זה אחרי הוצאות ודיבידנדים, למשל.

"דיבידנדים זה בתוך שני האחוזים. כשמחלקים דיבי דנד, אני רוצה שעם ישראל יבין, כל עם ישראל שותף לדיבידנד. אם מדובר בחברות ציבוריות והן מחלקות דיביד נד, מי שיש לו קופת גמל, גם מתוגמל. קופות הגמל משקיעות בבורסה. רוב הקרנות משקיעות אצלנו. קרן הפנ סיה מנוהלת על ידי הקרנות האלה. ברגע שאני מחלק דיבידנד, גם הם מקבלים דיבידנד, ובעקיפין גם הצרכ נים. בעולם, למשל, וולמארט עובדים על רווח גולמי של ,24.5% ואנחנו עו בדים על רווח גולמי של ,21.5% שהוא הרבה יותר נמוך. הרווח בוולמארט הוא אולי ."3.5%-3% בשורה התחתונה, שם המוצרים הרבה יותר זולים.

"אם את מסתכלת על הרווח הגו למי. אם את רוצה למצוא איפה יקר, את צריכה לדעת לחפש ולהגיע לזה. פה יש מכסים ושם אין מכסים. אם פה יש 17% מע"מ - שם אין 17% מע"מ. בגלל כל הדברים האלה, אם המחירים הרבה יותר גבוהים - אז בסוף הצרכן משלם בגלל זה. המדינה גובה כמה שיותר מכסים.

"מדי פעם מתגאים בכך שגבו 15-10 מיליארד שקלים יותר במ סים. אם אתם גובים 15-10 מיליארד במסים, זה אומר שזה בא על חשבון הצרכן בסוף".

"לא מאשר העלאות"

"אחרי החגים" כבר כמעט כאן. האם בסוף לא תצטרך להיכנע לס פקים ולהעלות את המחיר?

"את המשא ומתן שלי אני אעשה בטח לא דרככם. אני עושה הכל כדי שהצרכן שלי יקנה במחיר הנמוך ביותר. כשאני רואה שאין הצדקה, אני נלחם ולא מאשר העלאות. אם למשל יש יצרן קטן, שכל חומר הגלם שלו זה החומר הבסיסי של המוצר, ואנחנו יודעים שהקמח והשמנים עלו בעשרות אחוזים בעולם, ובר גע שאתה לא מעלה לו הוא פושט רגל - את יודעת מה? אז פה צריך לבוא לקראת היצרן הקטן. אבל אם יש יצרנים גדולים שיכולים לספוג - ואני בודק שהם יכולים לספוג - אז אני לא כל כך מהר מאשר להם העלאות מחירים".

הראיון המלא באתר וביישומון

 ?? ?? "הסל הממוצע אצלנו דומה לזה של השנה שעברה" צילום: קוקו
"הסל הממוצע אצלנו דומה לזה של השנה שעברה" צילום: קוקו
 ?? ?? לוי צילום: קוקו
לוי צילום: קוקו

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel