Israel Hayom

יקר לכם? לי זה עולה יותר

- הדס קורמש בלישה

עשיתם קניות ואתם חשים מרוששים? לציבור הר גיש לגלוטן וללקטוז - זה יקר אפילו יותר.

בישראל יש עשרות אלפי אזרחים שמטעמים בריאותיים לא יכולים לצרוך גלוטן וחלב, ובאופן מפתיע - אנחנו לא זוכים לשום תמיכה ופיקוח על המחירים. יוקר המחיה משפיע על כולנו, וגורם לנו לצמצם את צריכת המוצרים הבסיסיים ביותר, כמו קמח ללא גלוטן, מוצרי חלב מן הצומח ועוד, מכיוון שפערי המחירים ויוקרם לא ניתנים להכלה יותר.

ואם זה לא מספיק, אנו סובלים ממבחר קטן ומצו מצם מאוד של תחליפים. קניות בסופר הפכו לחוויה נוראית: בסופר ממוצע של 15-12 מחלקות מגוונות, אנו זוכים בקושי לארבעה מדפים המכילים מוצרים ללא גלוטן, ואולי שני מדפים המכילים מוצרים ללא לקטוז ותחליפים מן הצומח, במבחר דל מאוד. אני נאלצת לברור מוצר מוצר, לקרוא את הרכיבים ול חוות תסכול כזה, שלפעמים אני פשוט מוותרת על רכישה בסיסית כי לא ניתן לעמוד במחירים הגבוהים.

בשבוע שעבר, לתדהמת הצליאקים והרגישים, החליטו רשתות השיווק הגדולות לפרוץ במבצעים שחותכים את המחירים בחצי, ועשרות אלפי אנשים פקדו את הסופרים ואתרי האינטרנט. וכאן נשאלת השאלה: למה צריך יום מיוחד, פעם בשנה, כדי לה עלות את המודעות ולהפחית את עלויות המוצרים למחירים הראויים מלכתחילה?

חשוב לומר כי המחירים המוגזמים נובעים מע לויות המכס הגבוהות, המהוות נטל ביבוא המוצרים נטולי האלרגנים והתחליפים השונים מחו"ל. על פי צו תעריפי המכס הנכון לשנת ,2022 המכס על מוצרי תחליפי החלב עומד על כ 70 אחוזים. רק בשנת 2026 שיעור זה צפוי לרדת ל 10 אחוזים.

פרט לכך, תחושת המונופול מהדהדת, ומעט מאוד חברות מייבאות ומייצרות את התחליפים, בדגש על מוצרים ללא לקטוז ותחליפיו.

כסטודנטית ששוכרת דירה במרכז במרחק שלוש שעות מבית הוריי ולא יכולה להיעזר בהם, איני יכולה להרשות לעצמי לנסוע שעה וחצי למאפייה הכי קרובה כדי לקנות לחם ללא גלוטן כשהיצע המאפיות מצומצם מאוד. ועד שכבר החלטתי לנ סוע - אני צריכה להתמודד עם מחירים גבוהים יותר משל הלחם הכי יוקרתי במאפייה רגילה, בשל היותו לחם ללא גלוטן.

אני עוד חיה לבדי ומתמודדת עם רכישת מזון עבור אדם אחד בלבד, ועדיין - קנייה בסיסית בסופר מגיעה לכ 1,500-1,000 שקלים. אז מה עושה מש פחה שלמה שצורכת את התחליפים? מחיר הקנייה הממוצע מכפיל ואף משלש את עצמו.

לציבור הצליאקים והרגישים ללקטוז אין יכולת כלכלית לחכות עד לשנת 2026 או עד פסח בשביל להצטייד במוצרים ללא גלוטן למשך חודשים ארו כים כי רק אז המחירים הוגנים.

הגיעה השעה לפיקוח ממשלתי או למתן תמרי צים לחברות השולטות בשוק, להוריד ולהצמיד את המחירים של המוצרים נעדרי הגלוטן לאלה של המוצרים "הרגילים" במשק, ולאפשר לנו, "הצרכנים השקטים", לרכוש את המזון הבסיסי בצורה הוגנת ושווה לכלל האוכלוסייה.

לציבור הצליאקים והרגישים ללקטוז אין יכולת כלכלית לחכות לשנת 2026 או לפסח כדי להצטייד במוצרים ללא גלוטן, כי רק אז המחירים הוגנים יותר

 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel