Israel Hayom

"פרשת NSO גרמה לנו נזק בלתי הפיך"

"לא אחקור עיתונאי, גם אם פרסם עורבא פרח", אומר רנ"צ קובי שבתאי ל"ישראל היום" ● בשומר החומות "כשלנו במודיעין", אך מקרי הרצח במגזר הם "בירידה", ובדרום "כמעט כל עבריין נתפס" ● מפכ"ל בראיון טעון

- איציק סבן ואייל לוי

אתמול בשעות הבוקר המוקדמות מפכ"ל המשטרה, רב ניצב קובי שבתאי, כבר היה במרכז תל אביב, בזירה שבה המחבל מוסא סר סור, רוצח הקשישה בחולון, שם קץ לחייו. במ שמרת שלו, כבר למדנו, אין רגע דל.

"אנחנו לא באינתיפאדה עממית", קבע כשנפגשנו. "עוד ניתן להרגיע את השטח. אנחנו בכמות התר עות שלא ידענו כמותה, אבל יש טיפול וסיכולים ממוקדים. רואים עבודה של שב"כ, צה"ל, וכמובן פעולות משטרה. בראש השנה אפשר לצאת לח גוג. רק לגלות ערנות, ואם קורה משהו לדווח לנו". אתה לא עייף מרצף האירועים?

"שעתיים שינה בלילה, ואני כמו אריה", הוא צוחק. 30" שנה אני ככה. אין ספק שבתפקיד הזה יש יותר כאבי ראש מבכל תפקיד אחר שביצעתי".

מאז שנכנס ללשכת המפכ"ל בינואר ,2021 אין מטען כבד שמשטרת ישראל לא נתקלה בו. הש

תוללות מקרי הרצח במגזר הערבי, כמויות הנשק שבו, התלקחות הערים המעורבות במאי ,2021 האסון במירון - וזה רק על קצה המזלג. לא פעם היה נדמה שמי שאמור לשמור עלינו איבד שליטה.

רנ"צ שבתאי (57) בא טעון למפגש. "לא היו היש גים ב 20 השנים האחרונות במשטרה כמו שהשגנו ב 19 החודשים האחרונים. אני מדבר על קבלות. רצח במגזר? אנחנו בירידה, אבל המהפכה האמיתית היא ביותר מ 60 סיכולי רצח. העובדה שאני יודע שמישהו הולך לחסל לא נותנת לי מנדט לשים אותו מאחורי סורג ובריח".

"לעקוב אחר הכסף"

לשאלה על האכזבה מהטיפול במגזר הערבי עונה המפכ"ל: "אם מישהו חשב שאני קוסם, אז לא. בואו נשים דברים על השולחן: קיבלנו מצב מסוים ועלינו להתקפה. פיצחנו יותר מחמש משפחות פשע, בי ניהן משפחות ג'רושי וחרירי, שמשנת '96 המשטרה מנסה לטפל בהן. היום ראשי אותם ארגונים, למעט שלושה שברחו לחו"ל, יושבים בכלא - ועדיין לא סיימנו את השנה.

"גם בסוגיית האמל"ח במגזר - עם כל הרעש, יש ירידה בכמות אירועי הירי וגם באירועי דמי חסות".

ספר את זה לחקלאים בדרום ובצפון.

"אמרתי שאני לא קוסם. אני לא יכול עכשיו למ נוע במכה אחת את כל הירי במגזר הערבי. יש סכסו כים שאתה יודע עליהם, אבל פתאום מישהו מחליט לחסל את אשתו מסיבה זו או אחרת.

"כשנכנסתי לתפקיד אמרתי שלתפוס חוליה מב צעת, חבר'ה בני 18-17 שמקבלים 1,500 שקלים לירי, זה לא פתרון. צריך לחנוק את צינור החמצן הכלכלי. קראתי לזה 'לעקוב אחרי הכסף'. הקמתי יחידות כלכליות, וב 2022 חילטנו 1.25 מיליארד שקלים. אין לזה אח ורע בהיקף".

הציבור זוכר חוסר שליטה ב"שומר החומות".

"התחלנו אז בנקודת פתיחה לא טובה. לא ידענו שהערים המעורבות הולכות להתנפץ לנו בפנים. היה כשל מודיעיני של כולם. אני לא מטיל אחריות על אף אחד, הרבה גורמים פליליים היו מעורבים בסיפור.

"בפרספקטיבה לאחור, הרשתות החברתיות עשו

שומר החומות: "הרשתות החברתיות עשו דבר שלא היה. היכולת להגיע מ 0 ל ,100 להוציא קהל לרחוב, אדים שהיו באוויר, והכל התלכד לפיצוץ. בשומר החומות 2 נהיה מוכנים יותר"

דבר שלא היה. היכולת של הנפיצות, להגיע מ־0 ,100־ל להוציא קהל לרחוב, אדים שהיו באוויר, והכל התלכד פתאום לפיצוץ. במודיעין כשלנו, אבל צריך לזכור שאת הכוחות השקענו בהתחלה בירושלים כי שם צפו את האירוע הגדול". זה נראה רע. "שומר החומות היה מבחינת המשטרה אירוע מוצלח, כי אני משווה אותו למאורעות אוקטובר 2000 שנמשכו למעלה משבועיים ונהרגו בהם 13 איש. בתוך ארבעה ימים וחצי חיסלנו אינתיפאדה בעוצמה יותר גבוהה".

מאורגנים אחרת

מה יקרה בשומר החומות ?2

"המשטרה הרבה יותר חזקה. מג"ב גדל ב־004 שוטרים בפועל. הכנסנו אמצעים כמו רחפנים שיורים גז, ו'נומים' שזה סוג של ארטילריה לפיזור הפגנות. מאז שומר החומות התרתי שימוש באלות, שהן שובר שוויון רציני בתחילת אירועים.

"אנחנו מאורגנים אחרת. כבר לא יקרה מה שקרה, והמבצע האחרון בעזה הוא דוגמה - עמדנו איתן מול גורמים שהיתה להם מוטיבציה להתסיס את השטח ולחבר את ירושלים לרצועה. חיכינו עם הכוחות ועם האמצעים, וכנראה מישהו עשה חושבים". במצעד הדגלים האחרון לא חששת מהתלקחות?

"הרגשתי גאווה לאומית לראות קרוב ל־07 אלף אזרחים מכל קצות הקשת נושאים את הדגל. עם כל הנפיצות, אנחנו מספיק חזקים ויודעים להתמודד".

אז למה עדיין נדמה שהמשטרה חסרת אונים?

"אני לא מקל ראש. אדם שפורצים לו לבית, עולמו חרב עליו. אבל אם פעם עבריין בדרום היה יורד מהכביש לשטח ולא יכולת לתפוס אותו, היום אין כמעט מצב שאנחנו מזהים עבריין והוא לא נתפס".

הערבים מפחדים ללכת ברחוב ביישובים שלהם.

"אני מוכן לעבור איתכם אצל כל ראש רשות במגזר, אם זה אום אל־פחם או רהט, ותשמעו אותם אומרים שהמצב לא דומה. אני רק צריך כלים, הגענו לקצה מבחינת יכולות התפקוד".

אז מה בכל זאת אפשר לעשות עם הארגון?

"החזון הוא למתג את משטרת ישראל כגוף שרוצים להגיע אליו, ולא שק חבטות. כמו שעשיתי במשמר הגבול, שהפך לחיל הכי מבוקש. בנושא המעטפת ההגנתית, אין מצב ששוטר יגיע למח"ש בעקבות אירוע ירי ולא יקבל עורך דין צמוד".

כמה שוטרים חסרים כיום?

"בסביבות .1,000 אנחנו מאמינים שנצמצם את זה עוד השנה, כי עדיין 34 אלף איש פנו ומעוניינים להתגייס. אבל יש פחות שוטרים, יותר משימות. ניידת צריכה לענות על ארבעה אירועים במשמרת, ויש תחנות עם 22 אירועים לניידת במשמרת".

מכבד - ומתכונן

לאחרונה קיבל המפכ"ל מכתב אזהרה מוועדת החקירה לחקר אסון מירון באפריל ,2021 שבו נהרגו 45 בני אדם, ועלול למצוא את עצמו בחקירה פלילית.

"הכל לכאורה", הוא אומר, "אני מכבד את אנשי הוועדה. יש עננה מעל הראש כשאירוע כזה קורה במשמרת שלך, אבל אני די שלם עם מה שעשיתי בקבלת ההחלטות. אף מפכ"ל לא התערב בנושא מירון כמו שאני התערבתי".

מה עבר עליך ביום האסון?

"נשארתי באזור כמעט עד חצות, זמן הפיזור, והיינו על כביש 6 כשהגיע הטלפון הראשון. חשבנו בהתחלה שנפלה טריבונה, ורק כשהגענו ראינו את המחזה המאוד קשה והבנו את ממדי האסון. עברתי לא מעט אירועים קשים בחיי, אבל מירון הוא מהקשים ביותר".

דווקא מפרשת ,NSO כשנטען שהמשטרה התקינה רוגלה לשאיבת מידע מאזרחים, הארגון יצא נקי בוועדת מררי.

"יש צעד שלא אעשה, וזה חקירת עיתונאי", אומר רנ"צ שבתאי, "רוב המידע בדיווחים היה מהעבר, ואני נוטה לחשוב שמישהו שהיה בארגון זרק רסיסים שעובו. כתב אחד החל בשמועה, וכל התקשורת נגררה והכניסה את הציבור לחרדה. עורבא פרח. הנזק שנגרם לנו הוא בלתי הפיך".

מפכ"ל יכול לצאת טוב מתפקיד כל כך תובעני?

"באתי לעבוד ולא בשביל לצאת טוב. לתרום למדינה כמו שעשיתי כמעט שלושה וחצי עשורים, ובכל מקום ניסיתי לעשות את הטוב ביותר. זה תפקיד מורכב, ואגיד לכם מה קשה: כשאתה יודע שהעובדות בשטח הן קצת שונות ממה שדווח".

אסון מירון: "יש עננה מעל הראש כשאירוע כזה קורה במשמרת שלך, אבל אני די שלם עם מה שעשיתי. עברתי לא מעט אירועים קשים בחיי, מירון הוא מהקשים ביותר"

 ?? ?? "חייב לתעדף אירועים". רצח במגזר הערבי
"חייב לתעדף אירועים". רצח במגזר הערבי
 ?? ?? "בתוך 4.5 ימים חיסלנו אינתיפאדה". מאי 2021
"בתוך 4.5 ימים חיסלנו אינתיפאדה". מאי 2021
 ?? ?? "רק כשהגענו הבנו את ממדי האסון". ההרוגים במירון
"רק כשהגענו הבנו את ממדי האסון". ההרוגים במירון
 ?? ?? קיבלו מכתבי אזהרה. המפכ"ל ונתניהו, למחרת האסון
קיבלו מכתבי אזהרה. המפכ"ל ונתניהו, למחרת האסון
 ?? ?? "אני רק צריך כלים". רנ"צ שבתאי צילום: קוקו
"אני רק צריך כלים". רנ"צ שבתאי צילום: קוקו

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel