Israel Hayom

כך קונים קולות: אלקין מחריב את שוק השכירויות

- יונתן סורוצקין

תוכנית הדגל של השר זאב אלקין, שהוצגה בכנס משרד השיכון לפני שבוע, מסתכמת בהרחבת שכירות ארוכת טווח. אלקין הציג סקר של פיו אחוז ניכר מהשוכרים היו מוותרים על רכישת דירה אם היו יכולים לגור בשכירות ארוכת טווח מובטחת. אאוריקה! נמצא פתרון קסם )ה 500 במספר( ליוקר הדיור.

נתחיל מהסקר. אם נשאל את הציבור "נניח שיהיה לך תקציב משלו חים בלתי מוגבל, האם תוותר על קניית מקרר הביתה?", הציבור בסקר היה עונה שכן. אפשר לגרום לציבור להסכים לכל תוכנית ממשלתית, ובלבד שהעלויות שלה יוסתרו מהעונים לסקר.

מובן שחלקים גדולים בציבור היו מוותרים על קניית דירה אם המדינה היתה מבטיחה להם שכירות מוזלת לכל החיים. האופציה של לגור בש כירות מוזלת שווה הרבה כסף, אז ודאי שהם מוכנים לקבל את האופציה הזו בחינם. הבעיה היא שחינם זה הון עתק לקופה הציבורית.

כיום התשואה על שכירות היא רק כ ,3% ובעידן של אינפלציה ושל ריביות עולות - קניית דירה להשקעה אינה כדאית. אם נוסיף לכך את הסיכון שכרוך בשכירות ארוכת טווח, המשכירים יידרשו לפיצוי ניכר.

זו הנקודה שבה אלקין מתחיל לשפוך כספים בכמויות: סבסוד ריבית משכנתה, זכויות בנייה, ניכוי הוצאות, שטחים חומים, הטבות מס וכד'. גם למשקיעים מוסדיים וגם למשקיעים פרטיים מובטח נתח גדול מה עוגה הציבורית - על חשבוננו, כמובן.

עד לפני כמה שנים ניסו להילחם במשקיעים, שהוצגו כאויבי העם. היום מנסים לסבסד אותם ומציגים אותם כמושיעים. בשני המקרים מדובר בקניית קולות, פעם של זוכים במחיר למשתכן )כחלון( ופעם של משקיעים וזוכים בשכירות מוזלת )אלקין(.

שכירות ארוכת טווח היא מוצר פרימיום שצעירים רבים רואים אותו כמיותר, כיוון שלמוביליות שמקנה החלפת דירות יש ערך רב עבורם: פעם אנשים צריכים להיות קרובים לאוניברסיט­ה, ופעם למקום העבודה, ופעם למקום עבודה טוב יותר. מדוע להילחם במוביליות הזו? לא ברור. עבור אלה ששכירות ארוכת טווח מהווה מוצר טוב עבורם, הם יכולים לרכוש אותו. כניסת המדינה ויצירת עיוותים רק יחמירו את המצב, שלא לדבר על העלות הציבורית.

בהצעתו להעלאת תקרת הפטור ממס על השכירות מ 5,200 ל 7,000 שקלים, אלקין גם מפריד בין משקיעים בפריפריה למשקיעים במרכז ובין עניים לעשירים. מי שיהנה מהטבת המס הם שוכרים עשירים יחסית ומ שכירים עשירים עוד יותר. כל הטבת מס מחייבת הגדלה של מס אחר, מס הכנסה או מס דלק או מע"מ, או לחלופין - קיצוץ בשירותים ממשלתיים. מדוע אלקין בוחר לקחת מהעניים ולתת לעשירים? שוב - קולות.

מדינת ישראל צריכה לשפר את רווחת אזרחיה בתחום הדיור. המרת מס רכישה במס שבח תשפר את המוביליות הגיאוגרפית והחברתית. בי טול פטורים והטבות מס יאפשרו את הגדלת הרווחה. פישוט הרגולציה בבנייה יאפשר הוזלה של הדירות. ציפוף והתחדשות עירונית יגבירו את פריון העבודה. במקום זאת, אלקין ואנשיו מנסים להנדס את השוק.

 ?? צילום: הלל לדרמן ?? שרה העצני כהן עם סבא וסבתא, ציפ ואליקים העצני, זכרם לברכה. הרחבה בדעה האישית
צילום: הלל לדרמן שרה העצני כהן עם סבא וסבתא, ציפ ואליקים העצני, זכרם לברכה. הרחבה בדעה האישית
 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel